Teaching design based on a teaching model for cognitive changes: an example from thermal physics

Authors

  • Orlando Gomes de Aguiar Junior UFMG - Minas Gerais
  • João Antônio Filocre Saraiva EDUCATIVA - Brasil

Abstract

This paper presents briefly a teaching model to provide analytical categories to the teaching design, based on a constructivist approach about knowledge and learning. To examine this model, we follow a introductory course of thermal physics, developed from its theoretical framework, for a 9th grade class. The teaching approach, goals, contents and learning activities are justified, as well as the pedagogical steps , levels of conceptual development during the process. The dynamics of action-reflection-action is emphasised as a central aspect of teaching, asserting our conviction about the importance of teaching design and its open and flexible character.

Author Biographies

Orlando Gomes de Aguiar Junior, UFMG - Minas Gerais

Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (1984), mestrado em Tecnologia pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais (1995), doutorado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e pós-doutorado em educação em ciências na Universidade de Leeds, Inglaterra (2004).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

João Antônio Filocre Saraiva, EDUCATIVA - Brasil

Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal de Minas Gerais (1974) , mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo (1987) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1991).

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Published

2002-01-01

How to Cite

Aguiar Junior, O. G. de, & Saraiva, J. A. F. (2002). Teaching design based on a teaching model for cognitive changes: an example from thermal physics. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 19(3), 314–340. Retrieved from https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6608

Issue

Section

Artigos