Science of Physics workshops in a Quilombola rural community

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e85939

Keywords:

Science Popularization, Non-formal Education, Physics Teaching, Rural Communities

Abstract

The popularization of science is a cultural, reflexive and communicative action that strives, through dialogue, to encourage the involvement of people in discussions of the scientific and technological field. This article will present the results of research on an activity of scientific popularization in the form of workshops with residents of a rural community that began with the query: How does an activity of science popularization, focused on knowledge of physics, contribute to scientific clarification of day-to-day facts in a rural community? The action was based on the concepts of science popularization and on David Ausubel's theory of meaningful learning. Before promoting the workshops, exploratory research was carried out about the concepts of the inhabitants of a rural community of Quilombola people about the themes: safety at work, health, and communication. Based on that, a didactic proposal was built in the format of three workshops, in which the daily situations of this community were approached. The data, collected from the dialogues between the participants and the researchers during the workshops, were gathered through audio recordings and were analyzed according to the assumptions of the Textual Discourse Analysis. The results of the research show that the science popularization action has contributed to scientifically clarify daily facts to the inhabitants of the rural Quilombola community. It was also registered the existence of changes in habits and a better comprehension about the role of science and technology in the daily actions of the residents.

Author Biographies

Fernando Oliveira , E. E. E. M. Antônio José Lopes Jardim, SEDUC/RS

Mestre em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciências da Universidade Federal do Pampa (2019). Graduado em Licenciatura em Ciências Exatas - Habilitação em Física pela Universidade Federal do Pampa (2013). Atualmente, é Diretor da Escola Estadual de Ensino Médio Antônio José Lopes Jardim da Rede Estadual de Educação do Estado do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Física e Química, Gestão Escolar, Supervisão Escolar e Orientação Educacional.

Angela Maria Hartmann , Universidade Federal do Pampa

Professora Associada da Universidade Federal do Pampa, UNIPAMPA, é docente no Curso de Ciências Exatas, Licenciatura, desde 2010 e na Pós-Graduação em Ensino de Ciências desde 2013. Graduada em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos) e Mestre e Doutora em Educação pela Universidade de Brasília foi professora da Educação Básica por 27 anos. 

Rafhael Brum , Universidade Federal do Pampa

Doutor em Ensino de Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2017), Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2007), Especialista em Metodologia do Ensino de Física e Matemática pela Faculdade Internacional de Curitiba (2009) e Graduado em Física Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (2004). Atualmente, é coordenador do Laboratório Interdisciplinar de Formação de Educadores (LIFE) - UNIPAMPA - do Campus de Caçapava do Sul. Atuou por cinco anos como professor na Educação Básica, Ministrando a disciplina de Física no Ensino Médio. Professor Adjunto IV na Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Caçapava do Sul/RS, atua em Cursos de Graduação e de Pós-Graduação.  

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Published

2022-12-15

How to Cite

Fernando Oliveira, Hartmann , A. M., & Rafhael Brum. (2022). Science of Physics workshops in a Quilombola rural community. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 39(3), 712–742. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2022.e85939

Issue

Section

Ensino e aprendizagem de Ciências/Física