The pedagogical emancipation of Jacques Rancière and the theater of the oppressed as a re-distribution of the sensible
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-1384.2015v12n1p192Abstract
The aim of this paper is to demonstrate how Jaques Rancière’s pedagogical theory, intellectual emancipation, esthetics and politics as used as a basis to understand the Theater of the Oppressed as a form of re-distribution of the sensible inside contemporary society. The Theater of the Oppressed practices, able to provide social and political emancipation with esthetical resources, can renew the ways of sensible appropriation, as well as the snip of this appropriation. The “intelligentsia equality” assumption, allied to several mechanisms that can give the oppressed people the artistic means of production, will be exposed here as a voice capable of answering the contemporary challenges of political emancipation. This article has the intention to articulate an interdisciplinary perspective, because it works with conceptions from politics, philosophy, theater and education.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores e autoras mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online após a sua publicação (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) já que isso pode aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).