Production and distribution of content in smartwatches: formats, languages and strategies of The New York Times and R7 apps

Authors

  • José Cavalcanti Sobrinho Neto Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
  • Fernando Firmino da Silva Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-6924.2017v14n2p189

Abstract

Smartwatches gain more and more space in the strategic plans of news organizations to attract the attention of news consumers and foster new business models. In this article, the goal is to explore two cases of wearable mobile devices: The New York Times and R7 applications for Apple Watch. From empirical data of systematic observation, observation sheets and interviews with digital editors of the two cases, the analysis addresses the use of smartwatches for journalistic purposes from the concept of glance journalism. The results indicate that in both cases, a well-defined news distribution strategy already exists, in which the news of the smartwatch acts as a trigger and catalyst for the ecosystem of these cases under analysis.

Author Biographies

José Cavalcanti Sobrinho Neto, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Mestre em Jornalismo pelo Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Integra o projeto de pesquisa “Narrativas com tecnologias móveis em vídeos de 360 graus: Realidade Virtual Imersiva e inovação no jornalismo” (Chamada Universal MCTI/CNPq No 01/2016). E-mail: netojcavalcanti@gmail.com

Fernando Firmino da Silva, Universidade Estadual da Paraíba (UEPB) e Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor Doutor na Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Jornalismo da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Coordenador do projeto de pesquisa “Narrativas com tecnologias móveis em vídeos de 360 graus: Realidade Virtual Imersiva e inovação no jornalismo” (Chamada Universal MCTI/CNPq No 01/2016). E-mail: fernando.milanni@gmail.com

Published

2018-01-18