Physical Education in the remote model in the face of the COVID-19 pandemic: reflections by students and teachers on teaching-learning

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e80680

Abstract

The aim of this article was to describe and analyze the opinions of undergraduate students and teachers in Physical Education about their experiences in the first semester of Remote Emergency Teaching and its implications for teaching-learning. This is a descriptive, qualitative-quantitative research with a cross-sectional design. A survey was carried out through a questionnaire and a content analysis of the reflections pointed out by 48 students and 6 professors. Benefits such as flexible resumption of activities, without travel costs and the ease of technology and the promotion of new skills and educational methodologies were pointed out. It was observed by the reports that the Emergency Remote Teaching presented many difficulties at the teaching-learning level despite the technological advantages, such as the low adherence and participation of teachers and students in classes, problems with internet access, in addition to high demand for activities and lack of satisfactory assessment methodologies, and that hybrid teaching is a future possibility, provided it is well structured.

Author Biographies

Juliana Daniele de Araújo Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Mestranda em Educação Física
Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, Brasil

Tereza Luiza de França, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, Brasil

Doutora em Educação
Universidade Federal do Rio Grande do Norte
Professora do Departamento de Educação Física
Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, Brasil

References

ANDREZA, Raul Sousa et al. Os Impactos da Covid-19 na Educação por Meio do Ensino Remoto. Revista Interfaces, v. 8, n. 3, 2020. Disponível em https://scholar.archive.org/work/axxnfajvtvhvhi4r7tduypafga/access/wayback/https://interfaces.leaosampaio.edu.br/index.php/revista-interfaces/article/download/840/pdf. Acesso em 20 de jul. 2021.

BAO, Wei. COVID‐19 and online teaching in higher education: A case study of Peking University. Human Behavior and Emerging Technologies, v. 2, n. 2, p. 113-115, 2020. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/hbe2.191. Acesso em 13 de abr. 2021.

BARBOSA, Andre Machado; VIEGAS, Marco Antônio Serra; BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, v. 25, n. 51, p. 255-280, 2020. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/565/302. Acesso em 13 de abr. 2021.

BEZERRA, Polyana Caroline de Lima; DE LIMA, Luiz Carlos Ribeiro; DANTAS, S. C. Pandemia da COVID-19 e idosos como população de risco: aspectos para educação em saúde. Cogitare Enfermagem, v. 25, 2020. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/73307/pdf. Acesso em 13 de abr. 2021.

BORBA, Rodrigo Cerqueira do Nascimento et al. Percepções docentes e práticas de ensino de ciências e biologia na pandemia: uma investigação da Regional 2 da SBEnBio. Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, p. 153-171, 2020. Disponível em: http://sbenbio.journals.com.br/index.php/sbenbio/article/view/337/100. Acesso em 13 de abr. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_%2003/Portaria/PRT/Portaria%20n%25%20C2%BA%20343-20-mec.htm. Acesso em 5 de abr. 2021.

CASTIONI, Remi et al. Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, n. AHEAD, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v29n111/1809-4465-ensaio-S0104-40362021002903108.pdf. Acesso em 13 de abr. 2021.

CÓ, Elisa Prado; AMORIM, Gabriel Brito; FINARDI, Kyria Rebeca. Ensino de línguas em tempos de pandemia: experiências com tecnologias em ambientes virtuais. Revista Docência e Cibercultura, v. 4, n. 3, p. 112-140, 2020. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/re-doc/article/view/53173/36535. Acesso em 13 de abr. 2021.

COUTO, Edvaldo Souza; COUTO, Edilece Souza; CRUZ, Ingrid de Magalhães Porto. # fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/8777/3998. Acesso em 13 de abr. 2021.

DA SILVA OLIVEIRA, Sidmar; SILVA, Obdália Santana Ferraz; DE OLIVEIRA SILVA, Marcos José. Educar na incerteza e na urgência: implicações do ensino remoto ao fazer docente e a reinvenção da sala de aula. Interfaces Científicas-Educação, v. 10, n. 1, p. 25-40, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9239/4127. Acesso em 13 de abr. 2021.

DE SOUSA, José Raul; DOS SANTOS, Simone Cabral Marinho. Análise de conteúdo em pesquisa qualitativa: modo de pensar e de fazer. Pesquisa e Debate em Educação, v. 10, n. 2, p. 1396-1416, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31559/22049. Acesso em 20 de jul. 2021.

FERNANDES, Argeu Cavalcante. O ensino remoto emergencial no contexto de pandemia da Covid-19: Relatos de uma experiência desafiadora e exitosa numa turma de Licenciatura em Química do IFRN. Research, Society and Development, v. 10, n. 5, p. e4310514670-e4310514670, 2021. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/14670. Acesso em 18 de jul. 2021.

JUNIOR, Verissimo Barros dos Santos; MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, p. 01-15, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8583/pdf. Acesso em 13 de abr. 2021.

LEITE, Nahara Morais; DE LIMA, Elidiene Gomes Oliveira; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes. Os professores e o uso de tecnologias digitais nas aulas remotas emergenciais, no contexto da pandemia da COVID-19 em Pernambuco. Revista de Educação, Matemática e Tecnologia Iberoamericana, v. 11, n. 2, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/download/248154/pdf. Acesso em 13 de abr. 2021.

NETO, Joaquim Maria Ferreira Antunes. Sobre ensino, aprendizagem e a sociedade da tecnologia: por que se refletir em tempo de pandemia? Prospectus, v. 2, n. 1, p. 28-38, 2020. Disponível em: https://prospectus.fatecitapira.edu.br/index.php/pgt/article/view/32/21. Acesso em 13 de abr. 2021.

PEIXOTO, Joana; ARAÚJO, Cláudia Helena dos Santos. Tecnologia e educação: algumas considerações sobre o discurso pedagógico contemporâneo. Educação & Sociedade, v. 33, p. 253-268, 2012.

PEREIRA, Mara Dantas et al. A pandemia de COVID-19, o isolamento social, consequências na saúde mental e estratégias de enfrentamento: uma revisão integrativa. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, p. e652974548-e652974548, 2020a. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4548/4043. Acesso em 13 de abr. 2021.

PEREIRA, Renata Martins da Silva et al. Vivência de estudantes universitários em tempos de pandemia do Covid-19. Revista Práxis, v. 12, n. 1 (sup), 2020b. Disponível em: https://moodleead.unifoa.edu.br/revistas/index.php/praxis/article/view/3458. Acesso em 20 de jul. 2021.

PERUZZI, Sara Luchese.; FOFONKA, Luciana. A importância da aula prática para a construção significativa do conhecimento: a visão dos professores das ciências da natureza. Educação Ambiental em ação, n. 47, 2014. Disponível em: https://www.revistaea.org/artigo.php?idartigo=1754. Acesso em 13 de abr. 2021.

PIFFERO, Eliane de Lourdes Fontana et al. Metodologias ativas e o ensino remoto de Biologia: uso de recursos online para aulas síncronas e assíncronas. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e719108465-e719108465, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/8465/7374. Acesso em 13 de abr. 2021.

PONTES, Fernanda Rodrigues; ROSTAS, Márcia Helena Sauaia Guimarães. Precarização do trabalho do docente e adoecimento: COVID-19 e as transformações no mundo do trabalho, um recorte investigativo. Revista Thema, v. 18, p. 278-300, 2020. Disponível em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1923/1597. Acesso em 13 de abr. 2021.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria del Pilar Baptista Lucio. Metodologia de pesquisa. Porto Alegre: Penso, 2013.

SILVA, Flávia Cristina; PEIXOTO, Gilmara Teixeira Barcelos. Percepção dos professores da rede estadual do Município de São João da Barra-RJ sobre o uso do Google Classroom no ensino remoto emergencial. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e5729109023-e5729109023, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/9023/7943. Acesso em 13 de abr. 2021.

SILVEIRA, Ismar Frango. O papel da aprendizagem ativa no ensino híbrido em um mundo pós-pandemia. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 2, n. Especial, 2021. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/557/374. Acesso em 23 de set. 2021.

SOUZA, Thamara Maria; CHAGAS, Alisson Moura; DOS ANJOS, Rita de Cássia Araújo. Ensino híbrido: Alternativa de personalização da aprendizagem. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 6, n. 1, p. 59-66, 2019. Disponível em: http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/587/383. Acesso em 23 de set. 2021.

TELES, Edilane Carvalho et al. O ensino remoto e os impactos nas aprendizagens. Revista ComSertões, v. 9, n. 2, p. 72-90, 2020. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/comsertoes/article/view/10091/7289. Acesso em 13 de abr. 2021.

THOMAS, Jerry; NELSON, Jack. Métodos de Pesquisa em atividade física. 6 ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.

Published

2021-11-26

How to Cite

SILVA, Juliana Daniele de Araújo; FRANÇA, Tereza Luiza de. Physical Education in the remote model in the face of the COVID-19 pandemic: reflections by students and teachers on teaching-learning. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1–21, 2021. DOI: 10.5007/2175-8042.2021.e80680. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/80680. Acesso em: 26 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais