Frightening speed: the time and space of ICT in teachers' daily lives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e100473

Keywords:

ICT, Digital technologies, Appropriation, Teachers, Daily life

Abstract

The article deals with teachers' appropriation of information and communication technologies. It aims to identify and describe the presence and use of these technologies and the time and space of everyday life permeated by them. The data consisted of graphic narratives in comic strips produced by the subjects and oral narratives in the form of episodic interviews. Twenty-three public school teachers from Brasília, Brazil, participated in the research. Among the various ICTs, the Internet was the one the teachers showed the most mastery of. The teachers indicated a disjuncture between the times of technological development and adoption, leading to a perception that technologies are advancing faster than our ability to adopt them. Excessive use of ICT was represented as a trend, suggesting the importance of pedagogical actions that provide moments for discussion and critical reflection on the implications of ICT in everyday life.

Author Biographies

Geusiane Miranda de Oliveira Tocantins, Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal

Doutora em Educação - UnB. Secretaria de Educação do Distrito Federal

Ingrid Dittrich Wiggers, University of Brasília

Doutora em Educação - UnB
Universidade de Brasília

References

ABREU, Cristiano Nabuco de; KARAM, Rafael Gomes; GÓES, Dora Sampaio SPRITZER, Daniel Tornaim. Dependência de Internet e de jogos eletrônicos: uma revisão. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, v. 30, n. 2, p. 156-167, jun. 2008. https://doi.org/10.1590/S1516-444620080002000140. Acesso em: 27 mai. 2024.

BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia-educação. Campinas: Autores Associados, 2005.

BERGER, Peter. L.; LUCKMANN, Thomas. A construção social da realidade. Petrópolis: Vozes, 2014.

DIAS, Marcio Luiz. A autoria de podcasts por professores no contexto do curso linguagens digitais no ensino mediado por tecnologias: colaborações e desafios em processos de ensino e aprendizagem. Revista Com Censo, Brasília, v. 10, n. 4, nov. 2023, p. 202-208. Disponível em: https://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/1699. Acesso em: 30 maio 2024.

ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

GABRIEL, Martha. Você, eu e os robôs: pequeno Manual do mundo digital. São Paulo: Atlas, 2018.

GREENFIELD, David. As propriedades de dependência do uso da internet. In: YOUNG, Kimberly S.; ABREU, Cristiano Nabuco. (Orgs). Dependência de internet: manual e guia de avaliação e tratamento. Porto Alegre: Artmed; 2011.

HINCHCLIFFE, Dion. Will web 2.0 kill cyberspace? Disponível em: http://laszlo.syscon.com/node/141534. Acesso em: 14 out. 2018.

HOBBS, Renee. Digital and media literacy: connecting culture and classroom. California: Corwin, 2011.

LÈVY, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Ed. 34, 1999.

MARTINO, Luís Mauro Sá. Teoria das mídias digitais: Linguagens, ambientes e redes. Petrópolis: Vozes, 2015.

PAIS, José Machado. Vida cotidiana: enigmas e revelações. São Paulo: Cortez, 2003.

PAIS, José Machado. O mundo em quadrinhos: o agir da obliquidade. In: Criatividade, juventude e novos horizontes profissionais. Maria Isabel Mendes de Almeida e José Machado Pais (Org.). Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

PAIS, José Machado. Tessituras do tempo na contemporaneidade. ArtCultura, Uberlândia, v. 18, n. 33, p. 7-18, jul./ dez. 2016. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/artcultura/article/view/37945/19977. Acesso em: 12 ago. 2018.

PANG, Alex Soojung-Kim. Mobility, convergence, and the end of cyberspace. In NYÍRI, Kristóf (ed.) Integration and ubiquity. Towards a philosophy of telecommunications convergence. Viena: Passagen Verlag, 2008.

SANDHOLTZ, Judith Haymore.; RINGSTAFF, Cath.; DWYER, David C. Ensinando com tecnologia: criando salas de aula centradas nos alunos. São Paulo: Artmed, 1997.

SANTAELLA. Lucia. A ecologia pluralista da comunicação. Conectividade, mobilidade, ubiquidade. São Paulo: Paulus, 2010.

SANTAELLA. Lucia. Espaço virtual. In: MILL, Daniel. (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. Campinas: Papirus, 2018.

SUMIKAWA, Cláudia Vieira Barboza. Multiletramentos na formação de professores em metodologias da transmidiação no Distrito Federal. 2020, 144 p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

TOCANTINS, Geusiane Miranda de Oliveira. Apropriações de tecnologias da informação e comunicação por professores no contexto da educação do corpo na escola. 2012. 129 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

TOCANTINS, Geusiane Miranda de Oliveira. Apropriações de TIC e suas interseções entre professores, crianças e adolescentes. 2020. 183 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília, Brasília, 2020.

TOCANTINS, Geusiane Miranda de Oliveira; WIGGERS, Ingrid Dittrich. Infância e mídias digitais: histórias de crianças e adolescentes sobre seus cotidianos. Caderno Cedes, v. 41, n. 113, p. 76-83, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/CC231445. Acesso em: 31 maio. 2024.

TOCANTINS, Geusiane Miranda de Oliveira.; WIGGERS, Ingrid Dittrich. Celular não é brincadeira: crianças e adolescentes discutem mídias e tecnologias digitais na vida cotidiana. Cadernos de Aplicação, Porto Alegre, v. 36, 2023. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/134155. Acesso em: 31 maio. 2024.

TURKLE, Sherry. Alone together. New York: Basic Books, 2011.

WARTH, Lauriano Cecchin; DUEK, Viviane Preichardt; ZILCH, Geyson Ricardo; FARIAS, Gelcemar Oliveira. Reflexões sobre a integração das TIC na Educação Física escolar. Motrivivência, Florianópolis, v. 33, n. 64, p. 1–23, 10 dez. 2021. Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81120. Acesso em: 30 maio. 2024.

Published

2024-10-21

How to Cite

TOCANTINS, Geusiane Miranda de Oliveira; DITTRICH WIGGERS, Ingrid. Frightening speed: the time and space of ICT in teachers’ daily lives. Motrivivência, Florianópolis, v. 36, n. 67, p. 1–18, 2024. DOI: 10.5007/2175-8042.2024.e100473. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/100473. Acesso em: 6 mar. 2025.

Issue

Section

Seção Temática