The phenomenon of screen time from the perspective of Physical Education: a literature review to glimpse contemporary challenges
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e100680Keywords:
Body practices, Media education, Education, Communication, HealthAbstract
The time dedicated by children and adolescents to screens is a current demand, especially due to its possible impacts on their lives. Because of this, the objective of this work was to understand how the scientific field of Physical Education has related to the phenomenon of screen time. We developed a systematic review of the literature, using the descriptors “Screen Time” and “Physical Education”, in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, in the Capes Journal Portal, in Lilacs, in Lens and in Scielo Brasil. We identified 50 works published since 2013, including 22 dissertations, 26 articles in journals, one thesis and one book chapter. Thus, we understand that the main contemporary challenge of the topic for Physical Education is the need to expand and diversify the theoretical-methodological approach dedicated to it, exploring it mainly from the perspective of media education and considering the political, economic, social aspects and cultural aspects involved in it.
References
AAP COUNCIL ON COMMUNICATIONS AND MEDIA. Media and Young Minds. Pediatrics. 2016;138(5):e20162591. Disponível em: https://publications.aap.org/pediatrics/article/138/5/e20162591/60503/Media-and-Young-Minds. Acesso em 23 jan. 2024.
BELLONI, Maria Luiza. O que é mídia educação. Campinas: Autores Associados, 2001.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Pesquisa participante. São Paulo: Brasiliense, 1984.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: Secretaria de Educação Fundamental, MEC/SEF, 1998.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Secretaria de Políticas Digitais. Uso de telas por crianças e adolescentes. Brasília: Secretaria de Comunicação da Presidência da República - Secretaria de Políticas Digitais, 10 out. 2023. Disponível em: https://www.gov.br/participamaisbrasil/uso-de-telas-por-criancas-e-adolescentes. Acesso em: 19 out. 2023.
BRASIL. Secretaria de Políticas Digitais. Estratégia Brasileira de Educação Midiática. Brasília: Coordenação-Geral de Educação Midiática Departamento de Direitos na Rede e Educação Midiática, 2023. Disponível em: https://www.gov.br/secom/pt-br/assuntos/noticias/2023/10/estrategia-brasileira-de-educacao-midiatica-apresenta-as-politicas-publicas-voltadas-para-a-populacao. Acesso em: 20 fev. 2024.
CAMARGO, Brigido Vizeu; JUSTO, Ana Maria. Iramuteq: Um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, v. 21, n. 2, p. 513–518, 2013.
CANABRAVA, Karina Lúcia Ribeiro; et al. Sedentary behavior and cardiovascular risk in children: a systematic review. Revista Brasileira de Medicina do Esporte – Vol. 25, No 5 – Set/Out, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbme/a/pXkfbdcwgNyR7sjjQ5BvtxN/?lang=en#. Acesso em 17 jan 2024.
COSTA, Alan Queiroz da. Jogos digitais e Educação Física: por uma experiência corporal educativa. In: ARAÚJO, Allyson Carvalho de; et al. (Eds.). Diálogo entre Educação Física e Comunicação: compartilhando saberes e práticas. Natal/RN: EDUFRN, 2016. p. 53–81.
COSTA, Alan Queiroz da; BETTI, Mauro. Mídias e Jogos: do virtual para uma experiência corporal educativa. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 27, n. 2, p. 165–178, 2006.
FANTIN, Monica. Mídia-educação: olhares e experiências no Brasil e na Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.
FERNANDES JÚNIOR, Alvaro Martins; ALMEIDA, Fernando José de; ALMEIDA, Siderly do Carmo Dahle de Almeida. A pesquisa brasileira em Educação sobre o uso das tecnologias no Ensino Médio no início do século XXI e seu distanciamento da construção da BNCC. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 30, n. 116, p. 620-643, jul./set. 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ensaio/a/FbMVxqZ6tLB9gytrRW6SNzn/. Acesso em: 13 mar. 2024.
FITZPATRICK, Caroline; et al. Meeting preschool screen time recommendations: which parental strategies matter? Frontiers in Psychology, v. 14:1287396, 2023. doi: 10.3389/fpsyg.2023.1287396. Acesso em: 13 fev. 2024.
GALVÃO, Taís Freire; PANSANI, Thais de Souza Andrade; HARRAD, David. Principais itens para relatar Revisões sistemáticas e Meta-análises: A recomendação PRISMA. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 24, n. 2, p. 335–342, jun. 2015.
LUCENA, Joana Marcela Sales de; et al. Prevalência de tempo excessivo de tela e fatores associados em adolescentes. Revista Paulista de Pediatria, v. 33, n. 4, 2015, p. 407-414. Acesso em 17 jan. 2024.
MADIGAN, Sheri; et al. Prevalence of Preschoolers Meeting vs Exceeding Screen Time Guidelines. JAMA Pediatrics, v. 174, n. 1, 2020 p. 93 -95. DOI:10.1001/jamapediatrics.2019.4495. Acesso 13 fev. 2024.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Ofício de cartógrafo: travessias latino-americanas da comunicação na cultura. São Paulo: Edições Loyola, 2004.
MARTÍN-BARBERO, Jesús. Dos meios às mediações: comunicação, cultura e hegemonia. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 2009.
MCARTHUR, Brae Anne; et al. Global Prevalence of Meeting Screen Time Guidelines Among Children 5 Years and Younger: A Systematic Review and Meta-analysis. JAMA Pediatrics, v. 176, n. 4, 2022, p. 373–383. DOI:10.1001/jamapediatrics.2021.6386. Acesso 13 fev. 2024.
MENDONÇA, Rafaela Gois de; et al. Effectiveness of interventions in reducing screen time: A Systematic review. Research, Society and Development, v. 10, n. 9, p. e22410918023, 2021. DOI: 10.33448/rsd-v10i9.18023. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/18023. Acesso em: 12 jan. 2024.
MEZZAROBA, Cristiano. A mídia, as tecnologias e a educação física no Brasil: uma descrição genealógica. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 13, n. 32, p. 1–23, 25 mar. 2020.
MOURA, Ana Regina Leão Ibiapina; et al. Nível de atividade física, tempo de tela e duração do sono de acordo com dados sociodemográficos de escolares. Saúde em Pesquisa, v. 14, n. 2, p. 425-435, 2021 jan./mar.
NAVARRO, Rodrigo. The Average Screen Time and Usage by Country. Eletronics Hub. 2023. Disponível em: https://www.electronicshub.org/the-average-screen-time-and-usage-by-country/. Acesso em: 12 jan. 2024.
NOBRE, Juliana Nogueira Pontes; et al. Fatores determinantes no tempo de tela de crianças na primeira Infância. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, n. 3, p. 1127-1136, 2021.
NOZAKI, Joice Mayumi; et al. Educação física na educação infantil, linguagens e tecnologias: a construção de narrativas digitais com as crianças. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 36, 2023. DOI: 10.22456/2595-4377.134147. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/CadernosdoAplicacao/article/view/134147. Acesso em: 12 jan. 2024.
PIRES, Giovani De Lorenzi; LAZZAROTTI FILHO, Ari; LISBÔA, Mariana Mendonça. Educação Física, mídia e tecnologias - incursões, pesquisa e perspectivas. Kinesis, v. 30, n. 1, p. 55–79, 29 jun. 2012.
SANDES, Mariana Farias; GUEDES, Thais Rocha; MENESES, Kelly Chrystine Barbosa Meneses. Avaliação do uso de telas digitais por crianças e adolescentes em tempos de pandemia. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v.8, n.9, p. 64081-64113, set. 2022. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/52476/39189. Acesso em: 03 jun. 2023.
SANTOS, Rodrigo de Souza; SANFELICE, Gustavo Roese; MEZZAROBA, Cristiano. Educação Física e cultura digital: perspectivas, tensões e contribuições na formação de professores e professoras desse componente curricular. Movimento, v. 29, p. e29068, 2023. DOI: 10.22456/1982-8918.130190. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/130190. Acesso em: 17 jun. 2024.
SANTOS, Regiane Oliveira dos; et al. Tempo de tela dos nativos digitais na pandemia do coronavírus. Revista Expressão Católica, v. 11, n. 1; Jan - Jun; 2022. Disponível em: http://publicacoes.unicatolicaquixada.edu.br/index.php/rec/article/view/13. Acesso em: 12 jan. 2024.
SANTOS, Renata Maria Silva; et al. The associations between screen time and mental health in adolescents: a systematic review. BMC Psychology, v. 11, n. 127, 2023.
https://doi.org/10.1186/s40359-023-01166-7. Acesso 30 jan 2014.
SILVA, Lucas Barbosa; et al. Remixando jogos digitais na escola: uma experiência corporal, algumas análises e reflexões possíveis. Motrivivência, v. 32, n. 63, p. 1–21, 15 dez. 2020.
SILVA, Sérgio Soares da; et al. Use of digital screens by adolescents and association on sleep quality: a systematic review. Cadernos de Saúde Pública, v. 38, n. 10, e00300721, 2022. Acesso em 28 jan. 2024
SILVA, Tatiane; et al. Associação entre atividade física e tempo de tela com o nível socioeconômico em adolescentes. Revista Brasileira de Atividade Física e Saúde, Pelotas/RS, v. 20, n. 5, p. 503-513, Set/2015.
SOUSA, Lucas Lopes; CARVALHO, José Bégue Moreira de. Uso abusivo de telas na infância e suas consequências. REAS, v. 23, n. 2, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.25248/REAS.e11594.2023. Acesso em 28 jan. 2024.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Manual de orientação: menos telas mais saúde. Grupo de Trabalho Saúde na Era Digital (2019-2021), 2019. Disponível em: https://www.sbp.com.br/fileadmin/user_upload/_22246c-ManOrient_-__MenosTelas__MaisSaude.pdf. Acesso 18 jan. 2024.
STIGLIC, Neza; VINER, Russel. Effects of screentime on the health and well-being of children and adolescents: a systematic review of reviews. BMJ Open, v. 9, e023191, 2019. doi:10.1136/bmjopen-2018-023191. Disponível em: https://bmjopen.bmj.com/content/9/1/e023191. Acesso em: 25 jan. 2024.
THE ONLIFE INITIATIVE. The Onlife Manifesto: Being Human in a Hyperconnected Era. Oxford: Springer Open, 2015.
TROTT, Mike; et al. Changes and correlates of screen time in adults and children during the COVID-19 pandemic: A systematic review and meta-analysis. eClinicalMedicine, v. 48, p. 101452, 2022. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35615691/. Acesso 29 jan. 2024.
UNESCO. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2023: Tecnologia na educação: Uma ferramenta a serviço de quem? Paris: GEM Report UNESCO, 26 jul. 2023. Disponível em: <https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386147_por>.
ZYLBERBERG, Tatiane Passos; et al. Grupo de Trabalho Temático de Comunicação e Mídia (GTT2): cenários e perspectivas a partir de contribuições do comitê científico. (D. T. Maldonado, E. dos S. Freire, Eds.) VII Congresso CBCE Região Sudeste. Anais...São Paulo: CBCE, 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Motrivivência

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).
