Mapping bodily practices and physical activities in the Science at School program – Amazonas/Brazil (2020-2023)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e100918

Keywords:

Physical education, Bodyly practices, Scientific culture indicators

Abstract

We mapped the projects linked to body practices and physical activities (BPPA) in the Science at School Program of the Amazonas State Research Support Foundation. A qualitative, documentary, exploratory and descriptive study was carried out of the projects approved between 2020 and 2023. The analysis by total and relative frequency indicated an increase in the total number of projects in the period. Projects related to BPPA did not follow the growth trend and were mostly linked to the Health Sciences. The thematic analysis indicated a diversity of categories: physical activity and health; pandemic; sports; games and play; bodily practices beyond the sports tradition; cross-cutting themes; and others. It is necessary to value Physical Education, as it can contribute to the increase in projects related to BPPA and to the scientific and technological literacy of students and teachers in the state of Amazonas.

Author Biographies

Samara Feitosa Gomes Silva, Secretaria Municipal de Educação de Manaus

Licenciada em Educação Física pela Universidade Nilton Lins. Mestre em Saúde, Sociedade e Endemias na Amazônia pela Universidade Federal do Amazonas. Professora efetiva de Educação Física da Secretaria Municipal de Educação (SEMED/Manaus).

Walmir Kemeson de Lima, Universidade Federal do Amazonas

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestre em Educação Física pelo Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF), polo UFAM. Professor efetivo de Educação Física no Ensino Médio da Rede Estadual de Ensino do Amazonas (SEDUC) em Fonte Boa - AM.

Mauricio Cordeiro Barbosa, Federal University of Amazonas

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Mestre em Educação Física pelo Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF), polo UFAM. Professor efetivo de Educação Física da Rede Estadual de Ensino (SEDUC) do Amazonas em Manaus – AM. Coordenador do Setor de Esportes e Artes do Centro Educacional La Salle.

Everaldo de Paula Ferreira, Federal University of Amazonas

Licenciado em Educação Física pela Universidade Federal do Amazonas (UFAM). Professor efetivo de Educação Física da Rede Estadual de Ensino do Amazonas (SEDUC) em Manaus – AM.

Victor José Machado de Oliveira, Federal University of Goiás

Licenciado em Educação Física pelo Centro Universitário Salesiano (Vitória - ES). Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professor da Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás. Professor do Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (ProEF).

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Published

2024-11-01

How to Cite

SILVA, Samara Feitosa Gomes; LIMA, Walmir Kemeson de; BARBOSA, Mauricio Cordeiro; FERREIRA, Everaldo de Paula; OLIVEIRA, Victor José Machado de. Mapping bodily practices and physical activities in the Science at School program – Amazonas/Brazil (2020-2023). Motrivivência, Florianópolis, v. 36, n. 67, p. 1–21, 2024. DOI: 10.5007/2175-8042.2024.e100918. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/100918. Acesso em: 6 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais