O JOGO DE XADREZ COMO RECURSO DIDÁTICO-PEDAGÓGICO NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2008n31p19Abstract
This study aims to reveal the teaching practices in the teaching-learning of the game of chess in public schools. We chose to use the methodologicalprocedures of qualitative and quantitative research through the use of instruments: questionnaire, semi-structured interview and participantobservation. Data collection was divided into two stages, being the first one, the exploratory study in five schools, in order to obtain criterion that could lead to a detailed study in only one school, through a case study. Regarding the teaching of chess in some schools investigated, the didactic approach is confused with a “practice by practice”, and the teaching of chess based only on technicalaspects. It was identified also in the locus of the case study, pedagogicalactions of this game based on an active and dynamic process capable of causing changes in the establishmentof cooperative strategies, dialogicaland interactive.Downloads
Published
2010-07-09
How to Cite
VELOSO, Rosângela Ramos. O JOGO DE XADREZ COMO RECURSO DIDÁTICO-PEDAGÓGICO NAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA ESCOLAR. Motrivivência, Florianópolis, v. 20, n. 31, p. 19–35, 2010. DOI: 10.5007/2175-8042.2008n31p19. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2008n31p19. Acesso em: 21 nov. 2024.
Issue
Section
Artigos
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).