Physical Education and the public health care system: dillemas, possibilities and challenges between the formation and the intervention

Authors

  • Márcia Fernanda de Méllo Mendes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
  • Marielly de Moraes Universidade Feevale
  • Sabrina Chapuis de Andrade Fundação Municipal de Saúde de Canoas
  • Cristianne Maria Famer Rocha Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p133

Abstract

The aim of this research was to identify and analyze the activities performed by physical education professionals (PEF) in the field of public health care, and to investigate how their formation influences their professional practices. Procedure: the focus group technique as used, with the participation on eleven PEF linked to the public health care system. Results: two categories were pointed out: one regarding the professional formation and other regarding the insertion of the PEF in the field of public health care. Considerations: the research has identified that there is a gap between the formation of the PEF and the reality of their professional activities in terms of the needs and guidelines of Unified Heath System (SUS). The formation should surpass the biological hegemonic model, centered purely on technical background, and propose to the students a new concept of health care, society and subject.

 

Author Biographies

Márcia Fernanda de Méllo Mendes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

Especialista em Saúde Mental Coletiva (ESP/RS), Gestão Participativa e Políticas Públicas em Saúde (UCS) e Práticas Pedagógicas em Serviços de Saúde (UFRGS)

Professora de Educação Física do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Bento Gonçalves, RS, Brasil

marciafmm@yahoo.com.br

http://lattes.cnpq.br/0789277947896991

Marielly de Moraes, Universidade Feevale

Mestre em Ciências do Movimento Humano – UFRGS

Professora no curso de Fisioterapia da Universidade Feevale, Novo Hamburgo - RS, Brasil

Coordenadora da Secretaria Acadêmica do Projeto Caminhos do Cuidado, Porto Alegre - RS, Brasil.

mariellydemoraes@yahoo.com.br

http://lattes.cnpq.br/7615811854987127

Sabrina Chapuis de Andrade, Fundação Municipal de Saúde de Canoas

Especialista em Saúde Mental (Escola do Grupo Hospitalar Conceição), Especialista em Saúde da Família pela (Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre) Especialista em Práticas Pedagógicas em Serviços de Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul

 

Servidora Pública na Fundação Municipal de Saúde de Canoas - Prefeitura Municipal de Canoas, Estancia Velha, Rio Grande do Sul, Brasil

sabrinachapuis@gmail.com

http://lattes.cnpq.br/4940791741713669

Cristianne Maria Famer Rocha, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professora Adjunta da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) no Curso de Bacharelado em Saúde Coletiva, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil

cristianne.rocha@terra.com.br

http://lattes.cnpq.br/6227320473881539

Published

2014-11-12

How to Cite

Mendes, M. F. de M., de Moraes, M., Andrade, S. C. de, & Rocha, C. M. F. (2014). Physical Education and the public health care system: dillemas, possibilities and challenges between the formation and the intervention. Motrivivência, 26(43), 133–149. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2014v26n43p133