Discussing the BNCC (Common Curricular National Basis) in the continuing education of Physical Education teachers: an experience report – Natal/RN

Authors

  • Dianne Cristina Souza de Sena Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN http://orcid.org/0000-0002-7596-9495
  • Wanessa Cristina Maranhão de Freitas Rodrigues Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN
  • Jonas Morais Sobrinho Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN
  • Matheus Jancy Bezerra Dantas Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN
  • Christyan Giullianno de Lara Souza Silva Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p227

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n49p227

After the launch of the portal BNCC (Common Curricular National Basis)and the consequent possibility of online public input, a schedule was proposed so each Brazilian state and its respective municipalities could discuss the document among its educators and make timely contributions. In order to do so, we teachers who work with continuing education for Physical Education teachers in the Natal municipal department of education proposed the discussion forum on the Common Curriculum National Basis. Therefore, the forum aimed to carry out a critical reflection on the BNCC and bring the teacher as developer of this democratic construction. The forum was discussed among all these groups: faculty of physical education department of the Federal University of Rio Grande do Norte. This discussion was held on November 2015, and will be presented through this report.

Author Biographies

Dianne Cristina Souza de Sena, Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN

Mestre em Educação – UFRN

Secretaria Municipal de Educação – SME

 

Rua Estrela do Mar, 222, Residencial Plaza, Bloco Egito, Ap. 302.

CEP: 59151-120

Nova Parnamirim, Parnamirim

Brasil

(84) +55 99808-2232

http://lattes.cnpq.br/4958916780181654

Wanessa Cristina Maranhão de Freitas Rodrigues, Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN

Mestranda em Educação Física - PPGEF - UFRN

Secretaria Municipal de Educação - SME

Natal/RN - Brasil

http://lattes.cnpq.br/0820382243426226

Jonas Morais Sobrinho, Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN

Mestrando em Educação - PPGEd - UFRN

Secretaria Municipal de Educação - SME

Natal/RN - Brasil

http://lattes.cnpq.br/4442526247184513

Matheus Jancy Bezerra Dantas, Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN

Especialista em Corpo e Cultura de Movimento – UFRN

Secretaria Municipal de Educação - SME

Natal/RN - Brasil

http://lattes.cnpq.br/2983004379935947

Christyan Giullianno de Lara Souza Silva, Secretaria Municipal de Educação - Natal/RN

Mestre em Educação Física – UFRN

Secretaria Municipal de Educação - SME

Natal/RN - Brasil

http://lattes.cnpq.br/2326424090613060

References

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: documento preliminar. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: 15 nov. 2015.

____. Lei de Diretrizes e Bases para a Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

____. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm . Acesso em: 20 maio 2016.

____. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. – Brasília, DF: Inep, 2014. Disponível em: <http://pne.mec.gov.br/images/pdf/pne_conhecendo_20_metas.pdf> Acesso em: 20 maio 2016.

____. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Educação Física. Brasília: MEC/SEF, 1997.

____. Senado Federal. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 2008.

____.Base Nacional Comum Curricular: documento atual. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: 20 maio 2016.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

DAOLIO, Jocimar. Educação física brasileira: autores e atores da década de 1980. Papirus Editora, 1998.

FREIRE, João B. SCAGLIA, Alcides J. Educação como prática corporal. 2ª Ed. São Paulo: Scipione, 2009.

KUNZ, Elenor. Transformação Didático-pedagógica do esporte. 5ed. Ijuí: Unijuí, 2003.

MATTHIESEN, Sara Quenzer et al. Linguagem, corpo e educação física. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 7, n. 2, 2008.

MENDES, Maria Isabel B. S.; NÓBREGA, Terezinha Petrúcia. Cultura De Movimento: Reflexões a partir da Relação entre Corpo, Natureza e Cultura. Pensar a Prática, [S.l.], v. 12, n. 2, ago. 2009. ISSN 1980-6183. Disponível em: <https://revistas.ufg.br/fef/article/view/6135/4981>. Acesso em: 20 jun. 2016.

NATAL, Secretaria Municipal de Educação. Referenciais Curriculares para os anos iniciais e finais do ensino fundamental: educação física. Secretaria Municipal de Educação do Natal. Margarete Ferreira do Vale Sousa e Maria Tereza de Moraes (org.) – NATAL, RN: Secretaria Municipal de Educação, 2008. Disponível em: <http://natal.rn.gov.br/sme/>. Acesso em: 20 jun. 2016

PALMA, Ângela Pereira T. V.; OLIVEIRA, Amauri Aparecido B.; PALMA, José Augusto V. Educação Física e a Organização Curricular: Educação Infantil, Ensino Fundamental, Ensino Médio. 2a ed. Londrina. PR: Eduel, 2010.

SENA, Dianne C. S. A sistematização do conteúdo jogo nas aulas de educação física do ensino fundamental e médio. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2014. Disponível em: <http://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/14593>. Acesso em: 20 jun. 2016.

Published

2016-11-28

How to Cite

SENA, Dianne Cristina Souza de; RODRIGUES, Wanessa Cristina Maranhão de Freitas; SOBRINHO, Jonas Morais; DANTAS, Matheus Jancy Bezerra; SILVA, Christyan Giullianno de Lara Souza. Discussing the BNCC (Common Curricular National Basis) in the continuing education of Physical Education teachers: an experience report – Natal/RN. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 49, p. 227–241, 2016. DOI: 10.5007/2175-8042.2016v28n49p227. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n49p227. Acesso em: 17 feb. 2025.

Issue

Section

Porta Aberta