Reform of Medium Education and Physical education: an abyss for the future

Authors

  • Robson dos Santos Bastos SEDUC/PA FEF/ICED/UFPA Faculdade de Educação Física da Escola Superior Madre Celeste (ESMAC) Membro da Linha de Estudo e Pesquisa em Educação Física e Esporte e Lazer (LEPEL/UFPA) Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Formação e Trabalho Docente (Gestrado/UFPA)
  • Osvaldo Galdino dos Santos Junior SEDUC/PA Linha de Estudo e Pesquisa em Educação Física e Esporte e Lazer (LEPEL/UFPA)
  • Marcelo Pereira de Almeida Ferreira Prof. Assistente II - UFPA/Castanhal Líder da LEPEL/UFPA Membro pesquisador do MTE/FACED/UFBA Doutorando em Educação - PPGE/FACED/UFBA

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2017v29n52p38

Abstract

It develops analyzes on the reform of secondary education proposed by Provisional Measure . 746, now Law 13.415/17, and its implications in the future of Physical Education. Part of the following scientific question: What are the perspectives for the future of Physical Education in the face of the reform of secondary education proposed by the new educational policy? As methodological strategy a documentary study was developed, having as a source of analysis the texts of the MP and the law that ratifies it, besides the notes published by different entities related to education and Physical Education. The study indicates that the reform of high school will imply significantly in Physical Education in three fields: in its teaching in basic education, in teacher training and in teaching work.

 

Author Biographies

Robson dos Santos Bastos, SEDUC/PA FEF/ICED/UFPA Faculdade de Educação Física da Escola Superior Madre Celeste (ESMAC) Membro da Linha de Estudo e Pesquisa em Educação Física e Esporte e Lazer (LEPEL/UFPA) Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Formação e Trabalho Docente (Gestrado/UFPA)

Formado em Educação Física pela Universidade do Estado do PA (UEPA), Mestre em Educação pela UEPA e doutorando em Educação pelo PPGED/ICED/UFPA; membro da Linha de Estudo e Pesquisa em Educação Física, Esporte e Lazer (LEPEL/UFPA) e Grupo de Estudos e Pesquisa em Políticas Educacionais, Formação e Trabalho Docente (Gestrado/UFPA)

Osvaldo Galdino dos Santos Junior, SEDUC/PA Linha de Estudo e Pesquisa em Educação Física e Esporte e Lazer (LEPEL/UFPA)

Mestre em Educação pela Universidade do Estado do PA e a Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (UEPA/Puc-RS)

Professor Classe II da SEDUC/PA

Membro da Linha de Estudo e Pesquisa em Educação Física e Esporte e Lazer (LEPEL/UFPA)

Membro do Comitê Científico Formação Profissional e Mundo do Trabalho do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE)

Marcelo Pereira de Almeida Ferreira, Prof. Assistente II - UFPA/Castanhal Líder da LEPEL/UFPA Membro pesquisador do MTE/FACED/UFBA Doutorando em Educação - PPGE/FACED/UFBA

Professsor Licenciado em Educação Física e Mestre em Educação. Líder da Linha de Estudos e Pesquisas em Educação Fìsica e Esporte e Lazer (LEPEL/UFPA) e membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Marxismo e Políticas de Trabalho e Educação (MTE/FACED/UFBA). Membro da Coordenação Geral da Associação de Educadores Marxistas (ABEM) - Gestão 2016-2018. Membro do Comitê Científico do Grupo de Trabalho Temático Movimentos Sociais do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte (CBCE)

Published

2017-09-28

How to Cite

BASTOS, Robson dos Santos; SANTOS JUNIOR, Osvaldo Galdino dos; FERREIRA, Marcelo Pereira de Almeida. Reform of Medium Education and Physical education: an abyss for the future. Motrivivência, Florianópolis, v. 29, n. 52, p. 38–52, 2017. DOI: 10.5007/2175-8042.2017v29n52p38. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2017v29n52p38. Acesso em: 1 feb. 2025.