"The expectation is not very good. It's despairate same!" The emotional impact of the pedagogical practice upon teachers in early formation

Authors

  • Izabelle do Nascimento Pereira Colégio Evolução - João Pessoa - PB.
  • Luis Eugênio Martiny Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Pierre Normando Gomes-da-Silva Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p194

Abstract

The goal is to comprehend the link of the impact of the pedagogical practice upon teachers in early formation during the supervised professional internship in Physical Education (EPSEF-UFPB). In a qualitative and descriptive approach, the survey happened among students who were signed up to take the class (EPSEF-UFPB) and collected data by: semi-structured interviews and observation protocols. The content analysis technique was categorical. The results ranged within the following categories: emotions, motivating aspects and planning, The young teachers created positive expectations and overestimated the emotional impact. Their pedagogical actions were influenced by foreseen emotions; planning was made flexible and the excitement to be in the school decreased.

Author Biographies

Izabelle do Nascimento Pereira, Colégio Evolução - João Pessoa - PB.

Graduada em Educação Física pela UFPB

Luis Eugênio Martiny, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN

Mestre em Educação Física pelo programa associado de pós-graduação da UPE/UFPB na linha de pesquisa formação docente e práticas pedagógicas. Professor efetivo do IFRN.

Pierre Normando Gomes-da-Silva, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação, Professor associado da UFPB (Educação Física) e professor no Programa Associado de Pós-Graduação em Educação Física UPE/UFPB. Pós doutorando no Programa de Pós-Graduação em Educação Física (UFSM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Corporeidade, Cultura e Educação (GEPEC/CNPq) e membro do Núcleo de Pesquisa em Educação e Psicanálise (EPSI).

Published

2018-07-27

How to Cite

PEREIRA, Izabelle do Nascimento; MARTINY, Luis Eugênio; GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. "The expectation is not very good. It’s despairate same!" The emotional impact of the pedagogical practice upon teachers in early formation. Motrivivência, Florianópolis, v. 30, n. 54, p. 194–209, 2018. DOI: 10.5007/2175-8042.2018v30n54p194. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2018v30n54p194. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)