Training of teachers of Physical Education and digital information and communication technologies (DICT)/media: a possible relationship? Analysis of the curricular proposals of the brazilian federal universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55308

Abstract

From the recognition of the implications of digital information and communication technologies (DICT) in the field of education, this study analyzed how curricular proposals of Physical Education courses – graduation, offered by Brazilian Federal Universities, identifying possible approaches about media and digital technologies in its curricular components. Methodologically, the qualitative documental-descriptive research carried out a survey of data of the pedagogical projects of undergraduate courses in Physical Education distributed in the federal universities. To do this, we proceed to identify the curricular components that are referred to as DICT / media; the kind of curricular components with regard to compulsory or not; as well as its characterization in the theoretical-methodological approach. The results show that the training courses of physical education teachers of the institutions investigated still have a long way to go in regards to the integration of the issue that involves the technologies/media in the curriculum.

Author Biographies

Juliano Silveira, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, Brasil

Doutorando em Educação Física - Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Universidade Federal de Santa Catarina

Ângelo Luiz Brüggemann, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando em Educação Física - Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Universidade Federal de Santa Catarina

Paula Bianchi, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Doutora em Educação Física - Programa de Pós-Graduação em Educação Física - Universidade Federal de Santa Catarina

References

BIANCHI, Paula. Formação de professores e cultura digital: observando caminhos curriculares através da mídia-educação. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Programa de Pós-Graduação em Educação Física. Florianópolis, 2014. 302p.

FANTIN, Mônica. Mídia-educação: conceitos, experiências, diálogos Brasil-Itália. Florianópolis: Cidade Futura, 2006.

FANTIN, Mônica. Mídia-educação no currículo e na formação inicial de professores. Páginas 57-92. In: FANTIN, Mônica; RIVOLTELLA, Pier Cesare. (Orgs.). Cultura Digital e Escola: pesquisa e formação de professores. Campinas: Papirus, 2012, 368p.

GONNET, Jacques. Educação e Mídias. São Paulo: Loyola, 2004, 102p.

GOVERNO FEDERAL. PARECER CNE/CP 09 de 2001. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/009.pdf.> Acesso em 20 out.

GOVERNO FEDERAL. Resolução CNE/CP n.º 2, de 1º de julho de 2015. Disponível em:

<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=17719-res-cne-cp-002-03072015&category_slug=julho-2015-pdf&Itemid=30192> Acesso em 20 out. 2017.

PIRES, Giovani De Lorenzi. et al. Educação (Física) na cultura digital: memória da produção de um curso na modalidade EAD. In: NUTE. Educação na Cultura Digital. (e-book) Nute Editora: Florianópolis, 2017.

PIRES, Giovani De Lorenzi; LAZZAROTTI FILHO, Ari; LISBOA, Mariana Mendonça. Educação Física, mídia e tecnologias: incursões, pesquisa e perspectivas. Santa Maria, Kinesis, v. 30, n.1, 2012, p.55-79. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/010283085723

PORTO, Tania Maria Esperon. As tecnologias estão nas escolas. E agora, o que fazer com elas? Páginas 167-194. In: FANTIN, Monica; RIVOLTELLA, Pier Cesare. (Orgs.). Cultura Digital e Escola: pesquisa e formação de professores. Campinas: Papirus, 2012, 368p.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. (2007). Realidad y desafios de la educación en medios en Italia. In:Comunicar. Huelva, v. XV, n. 28, p. 17-24, 2007. Disponível em: <

file:///C:/Users/X/Downloads/Comunicar-28-Rivoltella-18-

%20(3).pdf> Acesso em 30 nov. 2017.

RIVOLTELLA, Pier Cesare. Retrospectivas e tendências da pesquisa em mídia-educação no contexto internacional. Páginas: 17-29. In: Cultura Digital e Escola: pesquisa e formação de professores. FANTIN, Monica; RIVOLTELLA, Pier Cesare (Orgs.). Campinas: Papirus, 2012, 366p.

SANCHO, Juana Maria; ALONSO, Cristina Cano. (Orgs.). La fugacidad de las políticas, la inércia de las prácticas. Barcelona: Octaedro, 2012, 172p.

SANTOS, Silvan Menezes dos. et al. Estudo da produção científica sobre educação física e mídia/tics em periódicos nacionais (2006-2012). In: Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 36, n. 2, supl., p. S123-S139, abr./jun. 2014. Disponível em: revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/download/2122/1080. Acesso em julho de 2016.

SOUSA, Galdino Rodrigues et al. Mídia-educação nas universidades federais mineiras: mapeando a formação em Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, v. 28, n. 47, p. 96-108, maio 2016. ISSN 2175-8042. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2016v28n47p96>. Acesso em: 17 out. 2017. doi:http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2016v28n47p96.

Published

2019-03-18

How to Cite

Silveira, J., Brüggemann, Ângelo L., & Bianchi, P. (2019). Training of teachers of Physical Education and digital information and communication technologies (DICT)/media: a possible relationship? Analysis of the curricular proposals of the brazilian federal universities. Motrivivência, 31(57). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e55308

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2