A theoretical-methodological dialogue about the technique in Vitor Marinho's thought

Authors

  • Leon Ramyssés Vieira Dias Rede Municipal de Araruama https://orcid.org/0000-0002-8326-3353
  • André Malina Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Docente no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Social (PPGTDS). Docente na Escola de Educação Física e Desportos (UFRJ) https://orcid.org/0000-0001-5832-812X
  • Ângela Celeste Barreto Azevedo Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Docente no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Social (PPGTDS) Docente na Escola de Educação Física e Desportos (UFRJ) https://orcid.org/0000-0003-2378-3936

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2019e58223

Abstract

The years of 1980 were important for Physical Education, because the renewing thought was disseminated and the sociocultural perspective emerged. In this period, there were criticisms in the light of the Human and Social Sciences to the positivist paradigms (like technicalism) in the productions of the time. Thus, the present study aimed to identify the conception of the technique in the sociocultural perspective through the analysis of the work of Vitor Marinho, one of the intellectuals responsible for the diffusion of the renovating movement. For that, three texts published by the author in the 80s were analyzed, evidencing the explicit and implicit elements about the technique and its questions. The data were treated qualitatively, based on the theoretical reference of Álvaro Vieira Pinto. The results pointed out that the change of theoretical-epistemological referential that occurred with the renewing thought promoted contributions to think the technique in a critical and humanistic perspective, albeit imperfectly in relation to the here chosen theoretical framework.

Author Biographies

Leon Ramyssés Vieira Dias, Rede Municipal de Araruama

Mestre em Tecnologia para do Desenvolvimento Social (PPGTDS/UFRJ)

Professor da Rede Municipal de Araruama - E.M. Antônio Andrade Müller

Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

 

André Malina, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Docente no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Social (PPGTDS). Docente na Escola de Educação Física e Desportos (UFRJ)

Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho;
Professor Associado na Universidade Federal do Rio de Janeiro;
Rio de Janeiro - RJ - Brasil

Ângela Celeste Barreto Azevedo, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) Docente no Programa de Pós-Graduação em Tecnologia para o Desenvolvimento Social (PPGTDS) Docente na Escola de Educação Física e Desportos (UFRJ)

Doutor em Educação Física pela Universidade Gama Filho;
Professor Associado na Universidade Federal do Rio de Janeiro;
Rio de Janeiro - RJ - Brasil

References

AZEVEDO, Â. C. B. Fundamentos da Teoria Curricular para (Re)Formulação de Projetos Pedagógicos em Educação Física. Campo Grande: UFMS, 2016.

AZEVEDO, Â. C. B. História da Educação Física no Brasil: currículo e formação superior. Campo Grande: UFMS, 2013.

CASTELLANI FILHO, L. Prefácio. In: MARINHO, V. O Esporte pode tudo. São Paulo: Cortez, 2010.

DAÓLIO, J. Educação Física Brasileira: Autores E Atores Da Década De 80(Tese de Doutorado). Campinas: Unicamp, 1997.

EUSSE, K. L. G. QUINTÃO; F. A.; BRACHT, V. Cultura Corporal e Expresiones Motrices: sobre a Educação Física no Brasil e na Colômbia. Movimento OnLine, Abr-Jun, 2017.

MALINA, A.; AZEVEDO, Â. C. B. de. Prefácio à 2ª Edição. In: MARINHO, V. Educação Física Humanista. 2ª ed. - Rio de Janeiro: Shape, 2010.

MALINA, A.; AZEVEDO, Â. C. B. de. História da Perspectiva Sociocultural da Educação Física nos anos 1980 como Fundamento Crítico para a Educação Física Escolar. In: TELLES, S. de C. C.; TRIANI, F. Educação Física Escolar: múltiplos olhares. 1. Ed. Rio de Janeiro: Autobiografia, 2017, p. 28-50.

MALINA, A.; AZEVEDO, Â. C. B. O Esporte pode tudo: o livro síntese do intelectual Vitor Marinho. In: Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Florianópolis, v. 34, n. 4, p. 1047-1051, out./dez. 2012.

MARINHO, V. O que é Educação Física. 2ª ed. São Paulo: Brasiliense, 2011.

MARINHO, V. Educação Física Humanista. 2ª ed. - Rio de Janeiro: Shape, 2010.

MARINHO, V. A categoria reprodução na perspectiva de Bourdieu e de Passeron. Rio de Janeiro: UERJ, 1988. In: O Esporte pode tudo. São Paulo: Cortez, 2010, p. 88-106.

MARINHO, V. Homenagem Vitor Marinho. Motrivivência, Florianópolis, n. 31, p. 369-370, jul. 2010.

MEDINA, J. P. S. A Educação Física Cuida do Corpo e... Mente. Campinas: Papirus, 1983.

NETO, A. C. B.; AGUIAR, E. do S. de S. A Educação Física brasileira e os clássicos da década de 1980: a atualidade de Vitor Marinho de Oliveira e ‘O que é Educação Física’. EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires – Ano 21 – N. 216 – Mayo de 2016.

NOGUEIRA, J. A. D.; BOSI, M. L. M. Saúde Coletiva e Educação Física: distanciamentos e interfaces. In: Ciência & Saúde Coletiva, 22(6):1913-1922, 2017.

PIRES, A. G. M. G. VITOR MARINHO DE OLIVEIRA: UM MERGULHO NO PENSAMENTO PEDAGÓGICO DA EDUCAÇÃO FÍSICA BRASILEIRA. In: IX Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. III Encontro Sul Brasileiro de Psicopedagogia – Paraná. Out, 2009.

SANTIN, S. Educação Física: Uma abordagem filosófica da corporeidade. Ijuí: UNIJUÍ, 1987.

TERENCE, A. C. F. & ESCRIVÃO FILHO, E. (2006). Abordagem quantitativa, qualitativa e a utilização da pesquisa-ação nos estudos organizacionais. In: XXVI Encontro Nacional de Engenharia de Produção. Anais eletrônicos... Fortaleza: ENEGEP, 2006.

VIEIRA PINTO, Á. O Conceito de Tecnologia. Rio de Janeiro: Contraponto, 1 vol. 2005.

Published

2019-07-30

How to Cite

DIAS, Leon Ramyssés Vieira; MALINA, André; AZEVEDO, Ângela Celeste Barreto. A theoretical-methodological dialogue about the technique in Vitor Marinho’s thought. Motrivivência, Florianópolis, v. 31, n. 59, p. 1–21, 2019. DOI: 10.5007/2175-8042.2019e58223. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2019e58223. Acesso em: 2 apr. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)