Body culture of movement in question: an analysis about the object of Physical Education as a vector of processes of subjectivation with the body

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e62668

Abstract

It treats a important aspect for the teaching of Physical Education (PE): the possible relation between the office of teacher and the object of teaching, after reformulations in progressive proposals. The idea of "body culture" does not solve the contradiction between taking bodily practices as the substratum of awareness of the human condition and engendering bodily practices as a way of resisting domination. It seeks to question the concept of bodily practices to draw attention to the idea that there is a direct exchange of meaning between body and culture. To do this, we analyzed how Football Freestyle was organized when the practice stood out as something different than soccer through the analysis of a forum, showing processes of subjectivity; and we analyze also studies that specifically deal with the theme. We understand that bodily practices present material immanence, which can be a way for the pedagogical practices of PE.

Author Biographies

Filipe Ferreira Ghidetti, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina

Renata Marques Rodrigues, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Catarina

References

ADORNO, T. W. Teoría estética. Lisboa: Edições 70, 2013.

BRACHT, V. A constituição das teorias pedagógicas da Educação Física. Cadernos Cedes, Campinas, v. XIX, n. 48, p. 69-88, ago. 1999.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino da educação física. São Paulo: Cortez, 2012.

CORNEJO AMÉSTICA, M. et al. El skate urbano juvenil: una práctica social y corporal en tiempos de la resignificación de la identidad juvenil chilena. Rev. Bras. Cienc. Esporte, Campinas, v. 28, n. 1, p. 39-53, set. 2006.

GHIDETTI, F. F. A teoria do “se-movimentar” humano (TSMH) em questão: limites e possibilidades para uma teoria da educação física. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação física da Universidade Federal do Espírito-Santo, Vitória, 2012.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar” da EFE I. Cadernos de Formação RBCE, 2009: p. 9-24.

GONZÁLEZ, F. J.; FENSTERSEIFER, P. E. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do “não-lugar” da EFE II. Cadernos de Formação RBCE, 2010: p. 10-21.

WACQUANT, L. Corpo e Alma – Notas Etnográficas de um Aprendiz de Boxe. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

WILSON, J. A pirâmide invertida: a história da tática no futebol. Campinas-SP: Editora Grande Área, 2016.

WISNIK, J. M. Veneno Remédio: o futebol e o Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

Published

2020-04-06

How to Cite

Ghidetti, F. F., & Rodrigues, R. M. (2020). Body culture of movement in question: an analysis about the object of Physical Education as a vector of processes of subjectivation with the body. Motrivivência, 32(61), 01–23. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e62668

Issue

Section

Artigos Originais

Most read articles by the same author(s)