Teaching gymnastics at school: an account of experience with historical-critical pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e65327Abstract
The present text is an experience report, resulting from a systematized pedagogical practice of school physical education, the thematic axis Gymnastics, in an agreed school of the State Department of Education (SEDUC) of Goiás. For the construction and development of our proposal we take as reference the historical-critical pedagogy and the critical-overcoming perspective of Physical Education. We highlight the possibilities and challenges of the content Gymnastics in the pedagogical practice of School Physical Education developed with students of the 9th year of Elementary School II, in which the Gymnastics Festival presented itself as a relevant possibility to work the gymnastics in the classes of Physical Education in the school . We can conclude that gymnastics provided meaningful learning for students and we hope that this experience can help teachers reflect on this issue in schoolReferences
AYOUB, Eliana. Ginástica geral e educação física escolar. Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 2003.
AYOUB, Eliana; GRANER, Larissa. Ginástica para todos na educação física: processos de criação na escola. In: OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de (orgs.). Ginástica para todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis, GO: Editora UEG, 2016, págs. 97- 117.
COLETIVO DE AUTORES. Metodologia de ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 2012.
DARIDO, Suraya C. (org.). Educação Física e os temas transversais na escola. Campinas, SP: Papirus, 2012.
FEDERICI, Conrado Augusto Gandara. Ginástica geral e educação física escolar. In: AYOUB, Eliana.Campinas:Editora da Unicamp, 2003. 136p. Pro-Posições, v.16, n.2 (47), maio/ago.2005. págs. 253-256.
LEAL, Záira F. de Rezende Gonzalez; MASCAGNA, Gisele Cristina. Adolescência: trabalho, educação e formação omnilateral. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Ângelo Antônio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016, p. 221 – 237.
MAROUN, Kalyla. Ginástica geral e educação física escolar: uma possibilidade de intervenção pautada na diversidade cultural. Revista Contemporânea de Educação, vol. 10, n. 19, janeiro/junho de 2015.
MARTINS, Lígia Márcia. Psicologia histórico-cultural, pedagogia histórico-crítica e desenvolvimento humano. In: MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Ângelo Antônio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Org.). Periodização histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Campinas, SP: Autores Associados, 2016, p. 13 – 34.
OLIVEIRA, Michelle Ferreira de; TOLEDO, Eliana de (orgs.). Ginástica para todos: possibilidades de formação e intervenção. Anápolis,GO: Editora UEG, 2016.
PALAFOX, G. H. M. et al. Planejamento Coletivo do Trabalho Pedagógico – PCTP: A experiência de Uberlândia. 2.ed. Uberlândia: Casa do Livro; Linograf, 2002a.
SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 10.ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. 38ª ed. Campinas, SP: Autories Associados, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).