Marajoara fight: place or no place in the curriculum of a public higher education institution of the state of Pará

Authors

  • Carlos Afonso Ferreira dos Santos Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica, Universidade Federal do Pará https://orcid.org/0000-0003-4008-5478
  • Ivan Carlo Rego Gomes Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica, Universidade Federal do Pará
  • Rogério Gonçalves de Freitas Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e65668

Abstract

This article tried to understand the place of the fight marajoara in the curriculum in Physical Education of an Institution of Higher Education public of the region north of Brazil. Field research was carried out from interviews with a semi-structured questionnaire with two professor and a focus group of students. The results revealed that the Marajoara figth has implicit place in the curriculum and is absent in the professor practices of the course in question. It was concluded that the Marajoara figth cannot legitimize itself in the curriculum of the initial formation in Physical Education, resulting from the marginalization of its knowledge.

Author Biographies

Carlos Afonso Ferreira dos Santos, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica, Universidade Federal do Pará

Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/UFPA). Licenciado em Educação Física pela mesma instituição.

Ivan Carlo Rego Gomes, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação Básica, Universidade Federal do Pará

Mestrando em Educação no Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/UFPA), professor de educação especial na Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC-PA). Licenciado Pleno em Educação Física pela Universidade do Estado do Pará (UEPA). Especialista em Educação Especial e Neuropsicopedagogia.

Rogério Gonçalves de Freitas, Universidade Federal do Pará (UFPA)

Doutor em sociologia pela Università degli Studi di Napoli Federico II- Itália. Mestre em sociologia pela Universidade Federal do Pará (UFPA) e especialista em docência do Ensino Superior pela mesma instituição. Licenciado em Educação Física pela Universidade do Estado Pará (UEPA). 

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Published

2020-04-17

How to Cite

SANTOS, Carlos Afonso Ferreira dos; GOMES, Ivan Carlo Rego; FREITAS, Rogério Gonçalves de. Marajoara fight: place or no place in the curriculum of a public higher education institution of the state of Pará. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 61, p. 01–24, 2020. DOI: 10.5007/2175-8042.2020e65668. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/2175-8042.2020e65668. Acesso em: 14 mar. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais