History of sport in Mozambique: una visión de los profesionales de la Educación Física

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e66129

Abstract

We propose with this work to present the historical evolution of the structure of sport in Mozambique. For this, three teachers and four leaders who lived the history and evolution of Physical Education (PE) and sports in the country were selected. We use historical documents and semi-structured interviews with the participants. The content analysis was used to analyze and interpret the found materials and interviews. The socio-cultural context of FF and sport in Mozambique was marked by two historical periods: the colonial era (1927-1974), which laid the foundations for the structuring of existing FGs in Mozambique and the post-independence era (1975- 2016), which is characterized by regulation, the formulation of policies and the training of PE and sports professionals oriented to promote the area. In this process, despite the precarious social and economic conditions experienced in the colonial period and after independence, the Mozambican government played a mediating role that contributed to the development of the area.

Author Biographies

Selso Ananias Sitoé, Universidade Estadual de Maringá

Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós graduação em Educação Física da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Licenciado em Ensino de Educação Física pela Universidade Pedagógica - Moçambique (2007). Atua como membro do Grupo de Estudos de Psicologia do Esporte e Desempenho Humano (GEPEDH) e desenvolve pesquisas na área da Educação Física.

Andressa Ribeiro Contreira, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEM-UEL (2016) e atualmente bolsista do programa de pós-doutorado no Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEM/UEL (Acordo CAPES/Fundação Araucária) (2019/2020). Atua como membro do Grupo de Estudos de Psicologia do Esporte e Desempenho Humano (GEPEDH) e desenvolve pesquisas na área da Psicologia do Esporte e Exercício, Atividade Física e Saúde e Desenvolvimento Motor.

Caio Rosas Moreira, Universidade Estadual de Maringá

Doutorando em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEM-UEL

Luciane Cristina Arantes da Costa, Universidade Estadual de Maringá

Doutora em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação Associado em Educação Física UEM-UEL. Atua como membro do Grupo de Estudos de Psicologia do Esporte e Desempenho Humano (GEPEDH) e desenvolve pesquisas na área da Educação Física escolar e Psicologia do Esporte.

Lenamar Fiorese, Universidade Estadual de Maringá

Professora do Programa Associado de Pós graduação em Educação Física UEM/UEL. É revisor de vários periódicos e membro do corpo editorial da Revista Brasileira de Cineantropometria e desempenho humano, da Revista da Educação Física/UEM e da Revista Psicologia Del Deporte. Publicou 162 artigos em periódicos nacionais e internacionais e 21 capítulos de livros. Atua na área de Educação Física e Psicologia, pesquisando principalmente os seguintes temas: Desempenho motor e Psicologia do Esporte. Atualmente é Bolsa Produtividade em Pesquisa pela Fundação Araucária-PR

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Published

2020-06-03

How to Cite

Sitoé, S. A., Contreira, A. R., Moreira, C. R., Costa, L. C. A. da, & Fiorese, L. (2020). History of sport in Mozambique: una visión de los profesionales de la Educación Física. Motrivivência, 32(62), 01–20. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e66129

Issue

Section

Artigos Originais