Initial training in Physical Education and the construction of knowledge in dance: relations with university extension

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e66195

Abstract

This paper presents results of a study that aimed to analyze the knowledge in dance built on initial training in Physical Education from the university extension. Qualitative approach and the type case study, with the collaboration of four students of the course of Physical Education that participated in an extension project offered by a community university in the west of Santa Catarina. The focus group was used as an instrument for data collection and the results, analyzed by the technique of thematic analysis, signaled for the construction of specific knowledge of dance, in addition to those related to pedagogical practice. The collaborators of the study call for university extension as a space in which they expand their knowledge and prepare themselves for future pedagogical activity.

 

 

Author Biographies

Neusa Dendena Kleinubing, Universidade Comunitária da Região de Chapecó - Unochapecó

Doutora em Educação (UFSM), docente do curso de Educação Física da Unochapecó.

Jamile Dal-Cin, Secretaria de Educação do Estado de Santa Catarina

Mestre em Educação (Unochapecó), professora da rede pública estadual de ensino.

References

ALMEIDA, Luciane Pinho; SAMPAIO, Jorge Hamilton. Extensão Universitária: aprendizagens para transformações necessárias no mundo da vida. Diálogos. Brasília, v. 14, p.33-41, dez. 2010. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/2926/1836. Acesso em: 22 abr. 2016.

BASTOS, Jussara Braga. Considerações sobre técnica em dança em meio a dança contemporânea. Anais do III Encontro científico nacional de pesquisadores em dança. Comitê Interfaces da Dança e Estados do Corpo – Maio/2013. Disponível em: http://www.portalanda.org.br/anaisarquivos/4-2013-05.pdf. Acesso em 15 mar. 2015

BRASILEIRO, Lívia Tenório. O conteúdo “dança” em aulas de Educação Física: temos o que ensinar? Pensar a Prática, Goiânia, v. 6, n.1, p. 45-58, 2003. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/56. Acesso em 20 ago. 2009

COSTA-RENDERS, Elizabete C.; SILVA, Luciane Duarte da. A extensão e o alargamento do espaço de ensino-aprendizagem na educação superior. In: SÍVERES, Luiz. A Extensão universitária como um princípio de aprendizagem. Brasília: Liber Livro, 2013.

FINCK, Silvia Christina M.; CAPRI, Fabíola S. As representações sociais da dança em aulas de educação física nos anos iniciais do ensino fundamental. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v.6, n.2, jul./dez. 2011, p. 249-263. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/2901. Acesso em 02 jun. 2016

GATTI, Bernardete. A. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.

GATTI, Bernardete. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, out./dez, p. 1355-1379, 2010. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v31n113/16.pdf. Acesso em 27 mar. 2015

KLEINUBING, Neusa Dendena; SARAIVA, Maria do Carmo. Educação Física escolar e dança: percepção de professores do ensino fundamental. Movimento, Porto Alegre, v. 15, n. 04, p. 193-214, out./dez. de 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/4610. Acesso em 14 jan. 2010.

MINAYO, Maria Cecília S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde, 11 ed. São Paulo: Hucitec, 2008.

MARQUES, Isabel A. Linguagem da dança: arte e ensino. São Paulo: Digitexto, 2010.

NOZAKI, Joyce. M.; FERREIRA, Lilian. A.; HUNGER, Dagmar. A. Evidências formativas da extensão universitária na docência em Educação Física. Eletrônica de Educação, v.9, n.1, 2015, p. 228-241. Disponível em http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/1175. Acesso em 18 jun. 2016

REZER, Ricardo; FENSTERSEIFER, Paulo E. Docência em educação física: reflexões acerca de sua complexidade. Pensar a prática, v. 11, n.3, p. 319-329, set./dez. 2008. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/fef/article/view/4960. Acesso em 10 mar. 2014

REZER, Ricardo. et al. Trabalho docente na educação superior: reflexões epistemológicas no campo da Educação Física... Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 34, n. 4, out./dez. 2012, p. 891-908. Disponível em http://www.scielo.br/pdf/rbce/v34n4/v34n4a07.pdf. Acesso em 11 set 2014.

SANTOS, Marcos Pereira. Extensão universitária: espaço de aprendizagem profissional e suas relações com o ensino e a pesquisa na educação superior. Conexão UEPG, v. 8, n. 2, 2012, p. 154-163. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/view/4547/3091. Acesso em 18 de jun. 2016

SARAIVA-KUNZ, Maria do Carmo. Dança e gênero na escola: formas de ser e viver mediadas pela educação estética. Tese de Doutorado. Lisboa: FMH, Universidade Técnica de Lisboa, 2003.

SAVIANI, Dermeval. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poiésis Pedagógica, v.9, n.1 jan-jun, 2011, p.07-19. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/poiesis/article/view/15667. Acesso em 27 mar. 2015

SIEDLER, Elke. Dançarino/compositor na universidade: imbricamento entre pesquisa artística e acadêmica. Anais do III Encontro científico nacional de pesquisadores em dança. Comitê Dança e(m) Política – Maio/2013. Disponível em: http://www.portalanda.org.br/anaisarquivos/2-2013-03.pdf. Acesso em 15 mar. 2015

SÍVERES, Luiz. A extensão como princípio de aprendizagem. Diálogos, vol. 10, 2008. Disponível em: https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/1946. Acesso em: 07 jan. 2013.

SÍVERES, Luiz. O princípio da aprendizagem na extensão universitária. In: A extensão universitária como um princípio de aprendizagem. SÍVERIS, L. (Org.). Brasília: Liber Livro, 2013.

Published

2020-06-03

How to Cite

Kleinubing, N. D., & Dal-Cin, J. (2020). Initial training in Physical Education and the construction of knowledge in dance: relations with university extension. Motrivivência, 32(62), 01–16. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e66195

Issue

Section

Artigos Originais