Physical Education and gender issues: reasons for choosing certain sports by high school’s students in a military school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e67164Abstract
The Military School of Porto Alegre allows students to choose the sport they would like to practice during regular Physical Education classes. Female students tend to choose one type of activity while male tend to choose other. This article aims to debate the reasons why second year of High School students’ do their choices in sports as well as their perceptions about gender issues that may emerge from the classes. The methodology was composed by observation and focus groups in the soccer (32 male and one female), the physical activities (32 female and one male) and the basketball (nine female and ten male) classes. We concluded that the students’ choices are mainly determined by the previous experiences related to physical activities and are significantly related to gender issues.
References
ALTMANN, Helena; SOUSA, Eustáquia. Meninos e meninas: Expectativas corporais e implicações na educação física escolar. Cadernos Cedes, ano XIX, nº 48, Agosto/99, p. 52-68.
ALTMANN, Helena et al. Educação Física Escolar e Gênero: Um estudo Transcultural. Relatório de pesquisa Brasil-Espanha. CNPQ, 14 de fevereiro de 2011.
ALTMANN, Helena. Educação física escolar: relações em jogo. São Paulo: Cortez, 2015. 176 p. Coleção Educação & Saúde, v. 11.
ALTMANN, Helena. Movimento é vida: atividades físicas e esportivas para todas as pessoas. Atividades físicas e esportivas e mulheres no Brasil. Relatório Nacional de Desenvolvimento Humano no Brasil. Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD), 2017.
BORGES, Camila; SANTOS, Manoel. Aplicações da técnica do grupo focal: fundamentos metodológicos, potencialidades e limites. Revista SPAGESP, Ribeirão Preto , v. 6, n. 1, p. 74-80, jun. 2005. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S167729702005000100010&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 01 nov. 2018.
CARRA, Patrícia Rodrigues Augusto. Baleiros e baleiras no velho casarão: coeducação ou escola mista no Colégio Militar de Porto Alegre? (RS - 1989 a 2013). 298 p. Tese (Doutorado em Educação). Porto Alegre: PUC/RS, 2013.
CARVALHO, Marie Jane; MACHADO, Juliana Brandão; ROSA, Tatiane Da Silva. Tempos compostos: gênero e classe social nos usos do tempo entre crianças. In: CARVALHO, M. J. S.; ROCHA, C. M. F. R. (Orgs.). Produzindo Gênero. Porto Alegre: Sulina, 2004. p. 231–265.
CRUZ, Marlon; PALMEIRA, Fernanda. Construção de identidade de gênero na Educação Física Escolar. Motriz, Rio Claro, v.15, n.1, p.116-131, jan./mar. 2009.
DORNELLES, Priscila Gomes. A feminilidade como problema na Educação Física Escolar: notas a partir da separação de meninos e meninas. GANÚ, M.; ABREU, Meriane Paiva; TEIXEIXA, Carla Loyana (Orgs.). Práticas corporais, cultura e diversidade. UFOPA: Belém, 2018.
GOELLNER, Silvana Vilodre. Mulheres e futebol no Brasil: entre sombras e visibilidades. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v.19, n.2, p.143-51, abr./jun. 2005.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A cultura fitness e a estética do comedimento: as mulheres, seus corpos e aparências. In: STEVES, C.; SAWINS, T. (Orgs). A construção dos corpos: Perspectivas feministas. Florianópolis: Editora Mulheres, 2008, p. 245-260.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A educação dos corpos, dos gêneros e das sexualidades e o reconhecimento da diversidade. Cadernos de Formação RBCE, v. 1, n. 2, p. 71-83, mar. 2010.
GOELLNER, Silvana Vilodre et al. Sobre os feminismos, o esporte e o potencial pedagógico dessa relação. Labrys – estudos feministas, jul./dez., 2012.
GOELLNER, Silvana Vilodre. A contribuição dos estudos de gênero e feministas para o campo acadêmico-profissional da Educação Física. In: DORNELLES, P. G.; WENETZ, I.; SCHWENGBER, M. S. V. Educação Física e Gênero. Desafios. Ijuí: UNIJUÍ, 2013. p. 23-43.
JACÓ, Juliana Fagundes. Educação Física Escolar e Gênero: Diferentes maneiras de participar das aulas. 2012. 120f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Campinas: UNICAMP, 2012.
MUHLEN, Johanna Coelho Von; GOELLNER, Silvana Vilodre. Jogos de gênero em Pequim 2008: representações de feminilidades e masculinidades (re)produzidas pelo site Terra. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Porto Alegre, v. 34, n. 1, p. 165-184, mar., 2012 . Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32892012000100012&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 15 ago. 2019.
SARAIVA, Maria do Carmo. Coeducação física e esportes: quando a diferença é mito. Ijuí: Ed. Unijuí. 1999.
SCOTT, Joan. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade. Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez., 1995.
UCHOGA, Liane Aparecida Roveran; ALTMANN, Helena. Educação física escolar e relações de gênero: diferentes modos de participar e arriscar-se nos conteúdos de aula. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, Porto Alegre, v. 38, n. 2, p. 163-170, jun., 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010132892016000200163&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 24 ago. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).