Historical-critical pedagogy and Physical Education: the teaching of adventure body practices in the early years

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e71786

Abstract

This article reports a didactic experience developed at CEPAE / UFG, with the content “Adventure Body Practices”, for students of the 1st year of Elementary School, having as its articulating axis the symbolic game, fostered by the “storytelling” of children. The action was outlined in 25 45-minute classes, given in three weekly morning shift meetings. The experience is based on the theoretical-methodological basis of historical-critical pedagogy, especially in recent studies on didactics. The course was developed in an interdependent triad: 1º) Storytelling, through adaptations of tales; 2º) Transmission-assimilation of the concepts inherent in the content; 3) Evaluation and registration in the notebook of Physical Education. In addition to the appropriation of concepts related to Adventure Body Practices, children had access to the metabolic relationship between human beings and nature from the symbolic, highlighting the dialectical process of pedagogical practice.

Author Biographies

Leonardo Carlos de Andrade, Universidade Federal de Goiás

Professor no Departamento de Educação Física do Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada a Educação da Universidade Federal de Goiás e coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física e Infânica (GEPEFI/UFG)

Jéssica da Silva Duarte de Andrade, Universidade Federal de Goiás

Professora de Educação Física na Educação Básica e integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Física e Infância (GEPEFI/UFG)

Sérgio de Almeida Moura, Universidade Federal de Goiás

Doutor, Professor Adjunto da Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás e Líder do grupo Extensa Forma (FEFD/UFG)

References

BETRÁN, J. O. Rumo a um novo conceito de ócio ativo e turismo na Espanha: as atividades físicas de aventura na natureza. In: BRUHNS, H. T.; MARINHO, A. (Org.). Turismo, lazer e natureza. São Paulo: Manole, 2003.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão preliminar. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso 25 maio 2016.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Versão preliminar. Brasília: MEC, 2015. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio. Acesso 25 maio 2016.

CAUPER, D. A. C.; FORNAZIER, G. P. S. ; INACIO, H. D. . Práticas corporais de aventura na educação física escolar: relato de experiência de ensino do esporte Orientação, 2015.

DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de (Org.). Lutas, capoeira e práticas corporais de aventura. Maringá: Eduem, 2015.

DUARTE, N., (2000). Vigotski e o “aprender a aprender”: críticaàs apropriações neoliberais e pós-modernas da teoriavigotskiana. Campinas: Autores Associados, 2000.

ELKONIN, D. “Sobre el problema de la peridización del desarrollo psíquico em la infância”. In: DAVIDOV, V & SHUARE, M. (org.). La psicologia evolutiva e pedagogia em la URSS:antologia. Moscú, Editorial Progresso, 1987.

ELKONIN, D.(2009). Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

FREITAS, Luiz Carlos et al. Avaliação e políticas públicas educacionais: ensaios contra- regulatórios em debate. Campinas: Leitura Crítica, 2012.

GASPARIN, J. L. Uma Didática para a Pedagogia Histórico-Crítica. 3ª ed. Campinas: Autores Associados, 2005.

INACIO, H. D. Práticas corporais de aventura na educação física escolar: um relato de experiência de ensino que rompe com a hegemonia da bola, 2015.

INACIO, H. L. D.; CASTRO, C.; MACHADO, L.; CAUPER, D. C. Práticas corporais de aventura [na natureza] na educação física escolar: uma experiência em escolas da rede municipal de Goiânia. In: Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte, 2015, Vitória. Anais do Conbrace - Congresso Brasileiro de Ciências do Esporte, 2015.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à Teoria do Desenvolvimento da Psique Infantil. IN: VIGOTSKI, L. S. LURIA, A. R. LEONTIEV, A. N. Linguagem desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Icone, 2006.

MARINHO, A. Lazer, aventura e risco: reflexões sobre atividades realizadas na natureza. movimento, Porto Alegre, v. 14, n. 2, p. 181-206, 2008.

MARSIGLIA, A. C. G., MARTINS, L. M.; LAVOURA, T. N. Rumo à outra didática histórico-crítica: superando imediatismos, logicismos formais e outros reducionismos do método dialético. Revista HISTEDBR On-Line, 19, e019003, 2019.

MARTINS, Lígia Márcia. Pedagogia histórico-crítica e psicologia histórico-cultural. In: MARSIGLIA, Ana Carolina Galvão (Org.). Pedagogia histórico-crítica: 30 anos. Campinas: Autores Associados, 2011.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia. 25ª ed. São Paulo: Cortez: Autores Associados, 1991.

SAVIANI.Pedagogia Histórico-Crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. ver. 1ª reimpressão. Campinas-SP: Autores Associados, 2012.

SOARES et al. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez, 1992.

TAHARA, A. K.; CARNICELLI-FILHO, S.; SCHWARTZ, G. M. Meio ambiente e atividades de aventura: significados de participação. Motriz, Rio Claro, v.12, n. 1, p.59-64, jan./abr. 2006.

VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. Pensamento e linguagem. Trad. Jefferson L. Camargo, São Paulo: Martins Fontes, 2003.

Published

2020-07-24

How to Cite

Andrade, L. C. de, Duarte de Andrade, J. da S., & Moura, S. de A. (2020). Historical-critical pedagogy and Physical Education: the teaching of adventure body practices in the early years. Motrivivência, 32(63), 01–15. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e71786

Issue

Section

Porta Aberta