Promoting dialogues on body image with future Physical Education teachers
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e72284Abstract
The present study aimed to evaluate whether an intervention was able to modify the perception of future Physical Education teachers in dealing with themes related to body image in their classes. Participants of the study were 14 undergraduate students in the Physical Education Degree course of the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sudeste de Minas Gerais – Campus Barbacena. The volunteers responded to semi-structured interviews prior to the start and after four meetings, which sought to place the body within the scope of pedagogical practices. The analysis of the interviews pointed out the importance of approaching issues related to the body and body image with the graduating students, in order to provide a more comprehensive and inclusive teaching practice.
References
ALMEIDA, Dulce Filgueira de; WIGGERS, Ingrid Dittrich; JUBÉ, Carolina Nascimento. Do corpo produtivo ao corpo rascunho: aproximações conceituais a partir de relações entre corpo e tecnologia. Sociedade e Estado, v. 29, n. 3, p. 963-983, 2014.
ALMEIDA, Sebastião Sousa; ZANATTA, Daniela Peroco; REZENDE, Fabiana Faria. Imagem corporal, ansiedade e depressão em pacientes obesos submetidos à cirurgia bariátrica. Estudos de Psicologia (Natal), v. 17, n. 1, p. 153-160, 2012.
AMARAL, Ana Carolina Soares; CARVALHO, Pedro Henrique Berbert de; FERREIRA, Maria Elisa Caputo. A cultura do corpo perfeito: A influência sociocultural na Imagem Corporal. In: FERREIRA, Maria Elisa Caputo; CASTRO, Marcela Rodrigues; MORGADO, Fabiane Frota da Rocha (Orgs.). Imagem corporal: Reflexões, diretrizes e práticas de pesquisa. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2014. p. 173-185.
AMARAL, Ana Carolina Soares; FERREIRA, Maria Elisa Caputo. Prevenindo a insatisfação corporal e os transtornos alimentares: atualidades, perspectivas e a atuação do profissional de educação física. In: CARVALHO, Pedro Henrique Berbert de; SOARES, João Paulo Fernandes; BANDEIRA, Marília Martins (Orgs.). Corpos em movimento: imagens, gêneros e interculturalidades. Curitiba: Appris, 2019. p. 57-73.
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. Manual diagnóstico y estadístico de enfermedades mentales. 5. ed. Washington, DC: American Psychiatric Association, 2013.
AVALOS, Laura; TYLKA, Tracy L.; WOOD-BARCALOW, Nichole. The Body Appreciation Scale: development and psychometric evaluation. Body Image, v. 2, n. 3, p. 285-297, 2005.
AZEVEDO, Andréa Pires et al. Dismorfia muscular: A busca pelo corpo hiper musculoso. Motricidade, v. 8, n. 1, p. 53-66, 2012.
BOZZA, Denise Aparecida; AHLERT, Alvori. O corpo na escola de Ensino Médio: relações e interrelações históricas, culturais e sociais. 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/869-4.pdf. Acesso em: 28 nov. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Educação Física. Brasília: Ministério da Educação, 2018.
CAPELLETTI, Jeferson dos Santos; RODRIGUES, Jefferson Antonione. Da aquisição da imagem corporal: o papel docente junto a prática física, educativa, pedagógica e corporal em adolescentes. Conexões: Educação Física, Esporte e Saúde, v. 12, n. 1, p. 16-41, 2014.
CLAUMANN, Gaia Salvador et al. Prevalência de pensamentos e comportamentos suicidas e associação com a insatisfação corporal em adolescentes. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, v. 67, n. 1, p. 3-9, 2018.
CONTI, Maria Aparecida. Os aspectos que compõem o conceito de imagem corporal pela ótica do adolescente. Revista Brasileira de Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 18, n. 3, p. 240-253, 2008.
CONTI, Maria Aparecida; BERTOLIN, Maria Natacha Toral; PERES, Stela Verzinhasse. A mídia e o corpo: o que o jovem tem a dizer?. Ciência & Saúde Coletiva, v. 15, p. 2095-2103, 2010.
COSTA, Elaine Melo de Brito; VENÂNCIO, Silvana. Atividade física e saúde: discurso que controlam o corpo. Pensar a Prática, v. 7, n. 1, p. 59-74, 2004.
DARIDO, Suraya Cristina. Diferentes Concepções sobre o papel da Educação Física na Escola. In: Darido, Suraya Cristina (Org.). Cadernos de Formação: Conteúdos e Didática de Educação Física. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. p. 34-50.
FANTE, Cleo. Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Ponta Grossa, Paraná: Verus Editora, 2005.
FEHRMAN-ROSAS, Pamela et al. Asociación entre autopercepción de imagen corporal y patrones alimentarios en estudiantes de Nutrición y Dietética. Nutrición Hospitalaria, v. 33, n. 3, p. 649-654, 2016.
FREITAS, Clara Maria Silveira Monteiro de et al. O padrão de beleza corporal sobre o corpo feminino mediante o IMC. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 24, n. 3, p. 389-404, 2010.
GOLDENBERG, Mirian. Gênero, “o corpo” e “imitação prestigiosa” na cultura brasileira. Saúde e Sociedade, v. 20, p. 543-553, 2011.
LEINS, Judith et al. Approach and avoidance: Relations with the thin body ideal in women with disordered eating behavior. Psychiatry Research, v. 269, p. 286-292, 2018.
OLIVEIRA, Flavia Fernandes de; VOTRE, Sebastião Josué. Bullying nas aulas de educação física. Movimento, v. 12, n. 2, p. 173-197, 2006.
OLIVEIRA, Marcus Aurélio Taborda de; OLIVEIRA, Luciane Paiva Alves de; VAZ, Alexandre Fernandez. Sobre corporalidade e escolarização: contribuições para a reorientação das práticas escolares da disciplina de educação física. Pensar a Prática, v. 11, n. 3, p. 303-303, 2008.
OLIVEIRA, Wanderlei Abadio de et al. Experiences and perceptions of discrimination related to bullying among Brazilian students. Maltrattamento e Abuso All’infanzia, v. 1, p. 29-57, 2016.
OLWEUS, Dan. School bullying: Development and some important challenges. Annual Review of Clinical Psychology, v. 9, n. 1, p. 751-780, 2013.
PINHEIRO, Maria Claudia; VOTRE, Sebastião. Relação entre satisfação e insatisfação com a imagem corporal e indicadores antropométricos: estudo realizado com estudantes da escola secundária de Estarreja no distrito de Aveiro. Pensar a Prática, v. 21, n. 1, p. 71-81, 2018.
SCHILDER, Paul. A imagem do corpo: as energias construtivas da psiquê. São Paulo, SP: Martins Fontes, 1980.
SILVA, Ana Beatriz Barbosa. Bullying: mentes perigosas nas escolas. Rio de Janeiro, RJ: Objetiva, 2010.
SILVA, Andressa Hennig; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualitas Revista Eletrônica, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2015.
SILVA, Fernanda Azevedo Gomes da; SILVA, Luis Aureliano Imbiriba e; LÜDORF, Silvia Maria Agatti. A educação física no ensino médio: um olhar sobre o corpo. Movimento, v. 21, n. 3, p. 673-685, 2015.
SMITH, Jamie M. et al. Body dissatisfaction and disordered eating in native American, Hispanic, and White college women. Eating and Weight Disorders-Studies on Anorexia, Bulimia and Obesity, v. 25, p. 347-355, 2020.
STICE, Eric; BECKER, Carolyn Black; YOKUM, Sonja. Eating disorder prevention: Current evidence‐base and future directions. International Journal of Eating Disorders, v. 46, n. 5, p. 478-485, 2013.
THOMPSON, J. Kevin et al. Exacting beauty: Theory, assessment, and treatment of body image disturbance. Washington, DC: American Psychological Association, 1999.
ZEQUINÃO, Marcela Almeida et al. Vulnerabilidade e bullying escolar: interfaces teóricas possíveis. Pensar a Prática, v. 20, n. 3, p. 614-628, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).