Book review “Entre devaneios e ilusões: educação especial e memórias inclusivas”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e73585

Abstract

The book “Entre devaneios e ilusões: educação especial e memórias inclusivas”, is the result of Carlos Fernando França Mosquera's Post-doctorate. It is an essay divided into two chapters. In the first, the history of special education was highlighted. In the second, an essay on a pedagogyabout the relationship between the object of knowledge (the contents and curriculum of Judo), with apprentices (people with visual impairments), in addition to reporting the professional and academic experience of the Judo Project carried out in institutions for visually impaired people. Were analyzed: 1) Style and language correction; 2) Quality of the sources used; 3) Internal coherence with the announced methodology; 4) Deepening and updating the discussion with the literature; and 5) Contributions and innovations. Pedagogical innovation is undeniable in the philosophical understanding of the “void” that guides and motivates the visually impaired person and everyone involved in the inclusive process.

Author Biographies

Patrick Ramon Stafin Coquerel, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Doutorado em Neurociências na UFRN (em andamento), Professor do Departamento de Educação Física da UFRN

Monica Giordana Francieli Blau Rodrigues, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Mestranda de Educação Física na Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Jonatas de França Barros, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Pós doutorado em educação inclusiva e reabilitação na Faculdade de Motricidade Humana da Universidade de Lisboa,Professor e orientador no ppgef da UFRN, professor colaborador voluntário no Centro de Estudos Avançados Multidisciplinares/Nesprom da Universidade de Brasília

Sidarta Tollendal Gomes Ribeiro, Instituto do Cérebro - ICe - Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Pós-Doutorado em Neurofisiologia, Universidade Duke, 2005
Diretor do Instituto Internacional de Neurociências de Natal Edmond e Lily Safra, 2005-2008
Professor Titular de Neurociências da UFRN, 2008-presente
Diretor do Instituto do Cérebro da UFRN, 2011-presente

References

MOSQUERA, Carlos Fernando França. Entre devaneios e ilusões: educação especial e memórias inclusivas. Curitiba, Editora do Chain, 2019. 144p.

Published

2020-08-06

How to Cite

Coquerel, P. R. S., Rodrigues, M. G. F. B., Barros, J. de F., & Ribeiro, S. T. G. (2020). Book review “Entre devaneios e ilusões: educação especial e memórias inclusivas”. Motrivivência, 32(63), 01–08. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e73585

Issue

Section

Porta Aberta