Senses and meanings of the rural school from the perspective of children's cultural production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e73795

Abstract

This text presents reflections on the senses and meanings of the rural school attributedby children, especially, based on their cultural production. The school is central to peasant territories, a meeting place between scientific and popular knowledge, community organization and sharing of life. The investigation took place in partnership with a rural school located in Chapada dos Veadeiros (Goiás) in the Cerrado Biome. Based on the studies of the Body, Rural Education and Sociology of Childhood, the research valued the participation of children and consideration of their different languages. It counted on the instruments: photography, participant observation and interviews based on a playful approach. The research showed that children appropriated the school to meet with their peers, to study, to play, to invent and how the rural school is a fundamental space-time of human formation, existence and peasant resistance.

 

Author Biography

Jaciara Oliveira Leite, Universidade de Brasília (UnB)

Mestre em Educação Física pelo PPGE/UFSC

Doutora em Educação pelo PPGE/UnB

Docente da Faculdade de Educação Física (FEF/UnB)

References

ARENHART, Deise. Entre a favela e o castelo: efeitos de geração e classe social nas culturas infantis. 2012. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade Federal Fluminense.

ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BARBOSA, Maria. Culturas Infantis: contribuições e reflexões. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 43, p. 645 - 667, set./dez., 2014.

BARROS, Manoel de. Memórias inventadas para crianças. Iluminuras de Martha Barros. São Paulo: Editora Planeta do Brasil, 2010.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília : MEC, 1996.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

CALDART, Roseli. et al (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012.

CASTRO, Joana D’arc Bardella; XAVIER, Glauber Lopes. Modificações na Estrutura Produtiva de Goiás e a Inserção Econômica do Nordeste Goiano Pós Década de 1980. Revista de Economia da UEG, Anápolis (GO), v. 2, n. 1, jan/jun-2006.

COELHO, Luciano; DEBORTOLI, José Alfredo. Corporalidade e engajamento: participação e aprendizado de crianças e adultos em contextos indígenas. In: ARROYO, Miguel; SILVA, Maurício (orgs.). Corpo-infância: exercícios tensos de ser criança por outras pedagogias dos corpos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

CORSARO, William. A reprodução interpretativa no brincar ao "faz-de-conta" das crianças. Educação, Sociedade e Cultura, nº 17, 113 - 134, 2002.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Os campos da Pesquisa em Educação do Campo: espaço e território como categorias essenciais. In: MOLINA, Mônica Castagna (org.). Educação do Campo e Pesquisa: questões para reflexão. Brasil. Ministério do Desenvolvimento Agrário. Brasília, DF: MDA, 2006.

FERNANDES, Florestan. As "trocinhas" do Bom Retiro: contribuição ao estudo folclórico e sociológico da cultura e dos grupos infantis. Pro-posições, vol. 15, n. 1 (43), jan/abr, 2004.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. (Trad. Guacira Lopes Louro). Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA - INEP. Censo Escolar. 2013.

MOLINA, Mônica. Políticas Públicas. In: Dicionário da Educação do Campo. Caldart, R. et al (orgs.) Rio de Janeiro: Expressão Popular, 2012.

REZENDE, Delmar. Conquistas comunitárias da gestão participativa na Educação do Campo: o caso da Escola do Sertão na Chapada dos Veadeiros - GO. 2010. Dissertação de Mestrado. Centro de Desenvolvimento Sustentável - UnB.

SARMENTO, Manoel. Gerações e alteridade: interrogações a partir da sociologia da infância. Educ. Soc., Campinas, vol. 26, n. 91, p. 361-378, Maio/Ago. 2005.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico crítica: primeiras aproximações. 11ª ed. Campinas - SP: Autores Associados, 2013.

SILVA, Isabel; SILVA, Ana Paula Soares; MARTINS, Aracy (orgs.). Infâncias do campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. (Coleção Caminhos da Educação do Campo).

SILVA, Maurício Roberto da. Eventos-Campos: Um relato da experiência do fazer investigativo com crianças da Zona da Mata Canavieira Pernambucana. In: Faria et al (orgs.). Por uma cultura da infância: metodologia de pesquisa com crianças. 3ª ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2009.

VYGOTSKY, Lev. História del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Obras Escogidas Tomo III. Moscow: Editora Pedagógica, 1983.

VYGOTSKY, Lev. Formação Social da Mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY, Lev. Psicologia pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2010.

WALLON, Henri. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis: Vozes, 2008.

YAMIN, Giana; MENEGAT, Alzira. "Odeio andar de ônibus!": o que dizem as crianças assentadas sobre o transporte escolar. In: SILVA, Isabel; SILVA, Ana Paula; MARTINS, Aracy (orgs.). Infâncias do Campo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. (Coleção Caminhos da Educação do Campo).

Published

2020-10-01

How to Cite

Leite, J. O. (2020). Senses and meanings of the rural school from the perspective of children’s cultural production. Motrivivência, 32(63), 01–19. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e73795

Issue

Section

Artigos Originais