Narratives of Physical Education teachers graduating from the Pedro II college residency program: revisiting notebooks and memorials

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e73550

Abstract

This study aims to narrate the experience and formative path of Physical Education teachers graduating from the Pedro II School Residence Program, Engenho Novo I campus, located in Rio de Janeiro. From the narrative of oneself and the place of speech, we problematize the context of the professional insertion of these teachers as a beginner in the teaching career. It is configured as a qualitative research, based on the experience report. We used empirical materials such as the Final Academic Product, Circumstantial Memorial, notes from the field notebook about the workshops, short courses and lectures in order to commemorate and systematize the lived process. It is concluded that revisiting memorials in the scope of a remembrance process, qualifies us to understand the dimension of the Physical Education teacher profession beginning in the teaching career, as well as to reflect on their trajectories before, during and after insertion in the dialogue with professional development.

 

 

Author Biographies

João Augusto Galvão Rosa Costa, Universidade Federal Fluminense/UFF

Professor de Educação Física pela UFF. Especiaista em Educação Física pela UFF e professor do Município de Duque de Caxias.

Juliana Trajano dos Santos, Universidade Salgado de Oliveira / UNIVERSO

possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro, conclusão 2011. Atualmente é professora da Prefeitura da Municipal do Rio de Janeiro e da Prefeitura Municipal de Belford Roxo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Física Escolar. Especialista em Educação Física Escolar pela UERJ, conclusão em 2013 e Especialista em Docência do Ensino Básico na Disciplina de Educação Física, pelo Colégio Pedro II, conclusão em Junho de 2018. Atualmente, Mestranda em Ciências da Atividade Física - linha de pesquisa sociocultural, pela Universidade Salgado de Oliveira - UNIVERSO.

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Published

2020-12-15

How to Cite

Costa, J. A. G. R. ., & Santos, J. T. dos. (2020). Narratives of Physical Education teachers graduating from the Pedro II college residency program: revisiting notebooks and memorials. Motrivivência, 32(63), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e73550

Issue

Section

Porta Aberta