Crossing the adventure: from school absence to inclusion in guiding documents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e74232

Abstract

The work is dedicated to go through historical social processes and academic productions that give indications of the path for the insertion of Corporal Adventure Practices in Physical Education at School. The text is an essay that emerges from a literature review research. It was possible to perceive that the change in the understanding of the role of Physical Education in school, associated with a more authorial profile of teachers, with a growing academic interest in adventure, as well as the increase in visibility about adventure practices, especially in the commercial sphere,  were reasons that were intertwined. can be understood as the factors that made it possible to include these practices in school, regardless of the guiding documents.

Author Biography

Luiz Gustavo Nicacio, Universidade Federal de Minas Gerais

Mestre em Estudos do Lazer - EEFFTO - UFMG.

Professor do Núcleo de Educação Física do Centro Pedagógico da UFMG.

 

References

ARROYO, Miguel. Currículo, território em disputa. Editora Vozes: Petrópolis. 2013.

BETRÁN, Javier Olivera. Las actividades físicas de aventura em La natureleza: análise sociocultural. In: Apunts. Educación Física y Deportes. Barcelona, n.41, p.5-8, 1995.

BETRÁN, Javier Olivera. Rumo a um novo conceito de ócio ativo e turismo na Espanha: as atividades físicas de aventura na natureza. In: BRUHNS, Heloisa Turine. Turismo, Lazer e Natureza. Barueri: Manole, 2003, p. 157-202.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Educação Física. Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília : MEC/SEF, 1998. 96p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CAMPESTRINI, Geraldo Ricardo Hruschka; DACOSTA, Lamartine. A pesquisa de impacto econômico como subsídio para as tomadas de decisão em gestão de eventos esportivos: Estudo de caso do X Games Brasil 2013. Movimento. Porto Alegre. v.23, n.2., p, 543-558, abr/jul, 2017.

CAPARROZ, Francisco Eduardo; BRACHT, Valter. O tempo e o lugar de uma Didática da Educação Física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte. Campinas, Autores Associados, v. 28, n. 2, p. 21-37, jan. 2007.

CASTELLANI FILHO, Lino; SOARES, Carmen Lucia; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; VARJAL, Maria Elizabeth Medicis Pinto; ESCOBAR, Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do ensino de Educação Física. 2º edição revista. São Paulo: Cortez 2009

DIAS, Cleber Augusto Gonçalves. Notas e definições sobre esporte, lazer e natureza. Licere, Belo Horizonte, v. 10, n. 3, p. 1-36, 2007.

FARIA FILHO, Luciano Mendes de. O processo de escolarização em Minas Gerais: questões teórico-metodológicas e perspectivas de pesquisa. In: VEIGA, Cynthia Greive e FONSECA, Thais Nívea de Lima e (org). História e historiografia da educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 77 – 97

FONTOURA, Mirian Silva da. O Poder da marca e uma construção de Estilo De Vida: um estudo de caso dos alunos da Puc – PR. 234p. Dissertação de mestrado. 2006.

GOMEZ, Brandon. How Did Nike Get the Swoosh into Skateboarding? A Study of Authenticity and Nike SB. Masters of arts. Media studies theses. Syracuse University. 2012.

GONZALEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “Não Mais” E O “Ainda Não”: Pensando Saídas Do Não Lugar Da Ef Escolar II. Cadernos de formação RBCE. P.10-21. Mar/2010.

INÁCIO, Humberto Luís de Deus; PERETI, Éden Silva; SILVA, Ana Paula Salles e; LISENFELD, Patrícia Athaydes. Bastidores das práticas de aventura na natureza. In; DAMIANI, Iara Regina; SILVA, Ana Márcia. (Orgs). Práticas corporais: Experiências em Educação Física para uma formação Humana. Florianópolis: Naemblu Ciência e Arte, v3, p.69-88, 2005.

INÁCIO, Humberto Luís de Deus; CAUPER, Dayse Alisson Camara; SILVA, Luzia Antônia de Paula; MORAIS, Gleison Gomes de. Práticas corporais de aventura na escola: possibilidades e desafios – reflexões para além da Base Nacional Comum Curricular. Motrivivência. v.28, n.48, p.168-187, setembro 2016.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

MACHADO, Thiago da Silva. Sobre o impacto do movimento renovador da educação física nas identidades docentes. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Universidade Federal do Espírito Santo, Centro de Educação Física e Desportos 191f. 2012.

MACHADO, Giancarlo Marques Carraro. A cidade dos picos: a prática do skate e os desafios da citadinidade. Tese doutorado. Antropologia social. Faculdade de filosofia, Letras e Ciências Humanas – USP. 345p. 2017.

PIMENTEL, Giuliano Gomes de Assis. Esportes na natureza e atividades de aventura: uma terminologia aporética. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, v.35, n.3, p. 687-700, jul/set, 2013.

PORTELA, Andrey. O esporte de aventura na educação física: formação e atuação dos professores. Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Desportos, Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Florianópolis, 2013.

RINEHART, Robert E.. Chapter 7 ESPN's X games: contests of opposition, resistance, co-option, and negotiation. : Contests of opposition, resistance, co-option, and negotiation. Research In The Sociology Of Sport, [s.l.], p. 175-195, 2008. Elsevier.

SEVERINO, Antonio Joaquim; PEREIRA, Dimitri Wuo; SANTOS, Vinicius Feitoza Sampaio dos. Aventura e educação na Base Nacional Comum. Eccos – Revista Científica, [s.l.], n. 41, p. 107-125, 21 dez. 2016. Universidade Nove de Julho

SOARES, Carmen Lucia; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; VARJAL, Maria Elizabeth Medicis Pinto; CASTELANI FILHO, Lino; ESCOBAR, Micheli Ortega; BRACHT, Valter. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992

TAHARA, Alexander Klein.; CARNICELLI FILHO, Sandro. A presença das atividades de aventura nas aulas de educação física. Arquivos de Ciências do Esporte, v.1 n.1 p.60-66, 2013

THORPE, Holly; WHEATON, Belinda. ‘Generation X Games’, Action Sports and the Olympic Movement: understanding the cultural politics of incorporation. : Understanding the Cultural Politics of Incorporation. Sociology, [s.l.], v. 45, n. 5, p. 830-847, out. 2011. SAGE Publications.

VAGO, Tarcísio Mauro. Da rua para a escola: A Escolarização de Praticas Corporais lúdicas da Cultura Urbana de Belo Horizonte (1897/1930). Motrivivência. n.9. 1996.

Published

2020-11-16

How to Cite

NICACIO, Luiz Gustavo. Crossing the adventure: from school absence to inclusion in guiding documents. Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, p. 1–18, 2020. DOI: 10.5007/2175-8042.2020e74232. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/74232. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Porta Aberta