African culture in an interdisciplinary perspective: Physical Education in the body culture of movement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e76910

Abstract

Through interaction with different areas of knowledge, the student can learn better by understanding that the world is interdisciplinary. Thus, to develop the theme on African culture, an activity was carried out between Physical Education, History, Sociology and Art with high school students. To contextualize the theme, a bibliographic research was carried out and the activity was measured qualitatively. The activity consisted of creating a dance show in which the theme was Afrofuturism. While the students created the choreographies and experimented with the movements, the other subjects helped in the making of the clothes, creating the scenario with studies and debates so that they could learn more about the culture in question. The activity was well received by students who showed great interest during the process and after the conclusion of the event, showed great awareness of the topic addressed.

 

 

 

Author Biography

Rubens de Sousa Bravalheri, Colégio Sesi Internacional de Curitiba (PR)

Professor de Educação Física e Physical Education no Colégio Sesi Internacional de Curitiba (PR)

References

BARROS, Aidil Jesus da Silveira; LEHFELD, Neide Aparecida de Souza. Fundamentos de Metodologia Científica. 3° ed. São Paulo: Pearson. 2007.

BEHRENS, Marilda Aparecida; JOSÉ, Eliane Mara Age. Aprendizagem por projetos e os contratos didáticos. Revista Diálogo Educacional, v. 2, n. 3, p. 1-19, 2001.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 ago. 2020.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF. 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm#:~:text=Aprova%20o%20Plano%20Nacional%20de,Art. Acesso em: 01 set. 2020.

BRASIL. Planejando a Próxima Década: Conhecendo as 20 Metas do Plano Nacional de Educação. Ministério da Educação / Secretaria de Articulação com os Sistemas de Ensino (MEC/ SASE), jun 2014.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Plano Nacional de Educação PNE 2014-2024: Linha de Base. Brasília, DF: Inep, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017.

DA CRUZ, Ana Cristina Juvenal. O lugar da história e cultura africana e afro-brasileira nos debates contemporâneos do currículo brasileiro. Revista Eletrônica Científica Ensino Interdisciplinar, v. 3, n. 8, p. 134-150, 2017.

GOMES, Nilma Lino. Cultura negra e educação. Revista Brasileira de Educação, v. 23, p. 75-85, 2003.

GONÇALVES, Bruna Cardoso; NASCIMENTO, Paulo Magalhães Monard; ALBERTO, Alvaro Adolfo Duarte. Currículo, Educação Física e Marabaixo: fundamentando caminhos para inserção da cultura afro-brasileira na escola do Amapá. Pensar a Prática, v. 22, 2019.

MUNANGA, Kabengele. Por que ensinar a história da África e do negro no Brasil de hoje? Revista do Instituto de Estudos brasileiros, n. 62, p. 20-31, 2015.

OJO-ADE, Femi. Cultura africana: do velho e do novo; os anos 90. Afro-Ásia, n. 16, 1995.

PEREIRA, Arliene Stephanie Menezes et al. Aplicação das leis 10.639/03 e 11.645/08 nas aulas de educação física: diagnóstico da rede municipal de Fortaleza/CE. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 41, n. 4, p. 412-418, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbce/v41n4/0101-3289-rbce-41-04-0412.pdf. Acesso em: 01 set. 2020.

PEREIRA, Gilmar Ribeiro; CORDEIRO, Maria José de Jesus Alves. A diversidade das relações étnico-raciais e o currículo escolar: algumas reflexões. Revista Interfaces da Educação, Vol.5(14), 2014.

PEREIRA, Nilton Mullet; RODRIGUES, Mara Cristina de Matos. BNCC e o passado prático: temporalidades e produção de identidades no ensino de história. Archivos analíticos de políticas educativas. Florida: EPAA, 2018. Vol. 26, n. 107 (3 set. 2018), 22 f., 2018.

PEROVANO, Dalton Gean. Manual de metodologia da pesquisa científica. Curitiba: Intersaberes. 2016.

POMBO, Olga. Interdisciplinaridade e integração dos saberes. Liinc em revista, v. 1, n. 1, 2005.

PRANDI, Reginaldo. De africano a afro-brasileiro: etnia, identidade, religião. Revista Usp, n. 46, p. 52-65, 2000.

RODRIGUES, Raymundo Nina. Os africanos no Brasil. Rio de Janeiro: Centro Edelstein de Pesquisas Sociais, 2010. Disponível em https://static.scielo.org/scielobooks/mmtct/pdf/rodrigues-9788579820106.pdf. Acesso em 24 ago 2020.

SANSONE, Livio. Negritude sem etnicidade: o local e o global nas relações raciais e na produção cultural negra do Brasil. Edufba, 2004.

SANTOS, Karolainy Benedet dos; BONA, Bruna Carolini de; TORRIGLIA, Patrícia Laura. A cultura afro-brasileira e a dança na Educação Física escolar. Motrivivência: revista de educação física, esporte e lazer, Vol.32(62), pp.01-20, 2020.

SILVA, Kellen Carolina Vieira; QUADRADO, Jaqueline Carvalho. O afrofuturismo como forma de representação cultural. 2° Encontro Missioneiro de Estudos Interdisciplinares em Cultura. 2016. Disponível em: http://omicult.org/emicult/anais/wp-content/uploads/2016/11/O-AFROFUTURISMO-COMO-FORMA-DE-REPRESENTA%C3%87%C3%83O-CULTURAL-2.pdf. Acesso em 24 ago 2020.

SILVA, Marcos Antônio da; FONSECA, Selva Guimarães. Ensino de História hoje: errâncias, conquistas e perdas. Revista Brasileira de História, v. 30, n. 60, p. 13-33, 2010.

THIESEN, Juares da Silva. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Revista brasileira de educação, v. 13, n. 39, p. 545-554, 2008.

Published

2020-12-15

How to Cite

Bravalheri, R. de S. (2020). African culture in an interdisciplinary perspective: Physical Education in the body culture of movement. Motrivivência, 32(63), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2020e76910

Issue

Section

Porta Aberta