Experiencing circus activities and giving new meaning to social relations at school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021e77923Abstract
The aim of this study is to analyze the potential of circus activities in the reinterpretation of interpersonal relationships in school daily life, encouraged by the artistic and affective expansion throughout the teaching and learning process of this corporal practice. The process was developed during an academic semester, in a public (municipal) school in the city of Bauru-SP, with the participation of 28 children from a class of 5th year of Elementary School. Data analysis, based on content analysis, showed three categories corresponding to body practices, aesthetic experiences and children's protagonism and collective as potentializers for the transformation of social relationships. In the first category, cooperation and respect were strengthened. The second promoted exchanges of experiences and collective artistic creation, and the third the strengthening of autonomy and dialogue. As a result, circus activities prove to be a powerful path for the qualitative (re)construction of social relations at school.
References
BARRAGÁN, T. O. Circo na escola: por uma educação corporal, estética e artística. 214f. Tese (Doutorado em Educação Física, na Área de Educação Física e Sociedade). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação Física, Campinas, 2016.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/SEB, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>Acesso em: 18/08/2020.
BOGDAN, R. C; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Portugal: Porto Editora, 1994.
BORTOLETO, M. A. C. Atividades Circenses: notas sobre a pedagogia da educação corporal e estética. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 43-55, jul. 2011.
BUSS-SIMÃO, M.; et al. Corpo e Infância: natureza e cultura em confronto. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 03, p. 151-168, dez. 2010.
DUPRAT, R. M; BORTOLETO, M. A. C. Educação Física Escolar: pedagogia e didática das atividades circenses. Revista Brasileira de Ciência do Esporte, v. 28, n. 2, p. 171-189, jan. 2007.
DUPRAT, R. M; BORTOLETO, M. A. C. Malabares: bolas. In: BORTOLETO, M. A. C. (Org). Introdução à pedagogia das Atividades Circenses. Jundiaí/SP: Editora Fontoura, p. 39-66, 2008.
DUPRAT, M. A; GALLARDO, P. S. J. Artes Circenses no âmbito escolar. Ijuí: Ed. Unijuí, 2010.
ELLIOTT, J. Recolocando a pesquisa-ação em seu lugar original e próprio. In: GERALDI, C. M. G. et al. (Orgs.). Cartografias do trabalho docente: professor(a)-pesquisador(a). Campinas, SP: Mercado de Letras: ABL, 1998. p. 137-152.
FERNANDES, F. As ‘Trocinhas’ do Bom Retiro. Contribuições do Estudo Folclórico e Sociológico da Cultura e dos Grupos Infantis. Revista Pro-Posições, v. 15, n. 43, p. 229-250, jan/abr. 2004 [1979].
FREITAS, G. G. O esquema corporal, a imagem corporal, a consciência corporal e a corporeidade. Ijuí: Ed. Unijuí, 1999.
GATTI, B. A. Grupo focal na pesquisa em Ciências Sociais e Humanas. Brasília: Líber Livro, 2005.
GIL, C. A. Como elaborar projetos de pesquisa: 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
HERMANN, N. O enlace entre corpo, ética e estética. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018. p. 1-16.
INVERNÓ, J. Circo y educación física: outra forma de aprender. Barcelona: Inde Publicaciones, 2003.
MARCHI, J. M. “Faz assim ó:” Como as crianças ensinam e o que a escola podem aprender com elas. 142f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.
MERLEAU-PONTY, M. A fenomenologia da percepção: 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MINAYO, M. C. S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Revista Ciência e Saúde. v. 17, n. 3, p. 621-626, 2012
MÜLLER, F. Socialização na escola: transições, aprendizagem e amizade na visão das crianças. Educar em Revista, v. 32, p. 123-141, 2008.
NÓBREGA, T. P. Qual o lugar do corpo na educação? notas sobre o conhecimento, processos cognitivos e currículo. Revista Educação e Sociedade, v. 26, n. 91, p. 599-615, maio-ago, 2005.
PEREIRA, E. R; MAHEIRIE, K. Aprendiz circense e contemplador: olhares que dialogam entre a incompletude e o acabamento. Fractal: Revista de Psicologia, v. 28, n. 1, p. 134-138, jan.-abr. 2016.
SANTOS, L. A. M, Diálogos entre o pensamento de Merleau-Ponty e o campo educacional: reflexões sobre a corporeidade nas aulas de educação física escolar. In: NÓBREGA, T. P.; CAMINHA, I. O. Merleau-Ponty e a Educação Física. São Paulo: Liber Ars, p. 107-118, 2019.
ZIMMERMANN, A. C; SAURA, S. C. Corpo e Espanto na Filosofia de Merleau-Ponty. In: NÓBRGA, T. P.; CAMINHA, L. O. Merleau-Ponty e a Educação Física. São Paulo: Líber Ars, p. 119-131, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).