Physical Education at the Borari indigenous school of the Maró indigenous land

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e86176

Keywords:

Physical education

Abstract

This work results from the master's research of the Graduate Program in Education of the Federal University of Western Pará (UFOPA) entitled: Physical Education and Indigenous School Education: the case of the Borari of the Maró Indigenous Land. The general objective of the research was to understand the development of the Physical Education curricular component in an indigenous school and can be characterized as an exploratory study in which the data produced were analyzed using the Content Analysis technique. The results found showed that the curricular component Physical Education was organized in the indigenous school from a systematization into three major categories of teaching: Games, Traditional Body Practices and the sport modality Football, contents that were systematized by indigenous teachers through the need to implement a differentiated teaching proposal in their school, in which the traditional knowledge present in the indigenous daily life is introduced in the school institution.

 

Author Biographies

Ingrid Coelho de Jesus, UFOPA

graduação em Educação Física pela Universidade do Estado do Pará (2018) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Oeste do Pará (2021). Atualmente é professora de Educação Física na SEDUC e SEMED Amazonas. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Educação Física escolar, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, Educação Escolar Indígena, formação continuada, avaliação em larga escala, educação integral e ensino superior-currículo.

Gilberto César Lopes Rodrigues, Universidade Federal do Oeste do Pará

Doutor em Educação na área de concentração em Filosofia e História da Educação do PPGE/UNICAMP. Mestre em Filosofia na área de concentração em Filosofia da Mente, Epistemologia e Lógica do PPGF da UNESP-Marília. Licenciado em Filosofia na Faculdade de Filosofia e Ciências da UNESP-Marília. Professor do quadro permanente do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA) e do Mestrado Profissional em Educação Escolar Indígena da rede UEPA-UFPA-UNIFESSPA-UFOPA.

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Published

2022-09-01

How to Cite

COELHO DE JESUS, Ingrid; CÉSAR LOPES RODRIGUES, Gilberto. Physical Education at the Borari indigenous school of the Maró indigenous land. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, 2022. DOI: 10.5007/2175-8042.2022.e86176. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/86176. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos Originais