The university and the homo-politicus: what is the meaning of university education in the field of Physical Education in times of crisis? Physical education for what?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89843

Keywords:

University, Policy, Teacher, Physical education

Abstract

This reflection seeks to look at the university in its political dimension and, from this perspective, to think about training in Physical Education in times of crisis. It is an interpretive reflection whose methodology of analysis is a hermeneutic of questions and answers, of construction and deconstruction. The text was organized in three moments: the first deals with the political dimension, presenting two types of men/women: the “homo-violentus” and the “homo-sabius” with their particular characteristics. In the second, the university is summoned, where these two types of homo(s) seem to inhabit: the “homo-violentus” who takes on the politics of power and the “homo-sabius” who takes on the politics of justice. Finally, in the third moment, the university formation in Physical Education in times of crisis was approached, seeking to answer the question “Physical Education for what?”, having as reference (also) the two previous moments.

Author Biographies

Antonio Camilo Cunha, Universidade do Minho

Prof. Dr. com Agregação em Pedagogia do Desporto

Universidade do Minho, Instituto de Educação, CIEC

Braga, Portugal

Zenaide Galvão , Universidade do Minho

Doutoranda em Estudos da Criança

Universidade do Minho, Instituto de Educação, CIEC

Braga, Portugal

References

ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1985. Tradução de Mário da Gama Kury.

BENJAMIM, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.

DELEUZE, Gilles. Espinosa. Filosofia Prática. São Paulo: Escuta, 2015.

ESPINOSA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 36 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Editora Vozes, 1989.

GARRARD, Graeme.; MURPHY, James Bernard. Como pensar politicamente: sábios, académicos e estadistas cujas ideias moldaram o mundo. Lisboa: Temas e Debates - Círculo de Leitores, 2021.

HARARI, Yuval Noah. Homo Deus. Amadora: Elsinore, 2017. Tradução de Bruno Vieira Amaral

HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.

HEIDEGGER, Martin. Sobre a essência da linguagem: a respeito do tratado de Herder sobre a origem da linguagem. Petrópolis: Vozes, 2015. Tradução de Enio Paulo Giachini

MERLEAU-PONTY, Maurice. A prosa do mundo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.

NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. São Paulo: Edições Loyola, 2010.

PLATÃO. República. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 2007. Tradução de Maria Helena da Rocha Pereira

SERRES, Michel. Hominescência. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.

SERRES, Michel. Tempo de crises. Lisboa: Guerra e Paz – Editores, 2019.

TEILHARD DE CHARDIN, Pierre. El fenómeno humano. Madrid: Orbis, 1984.

Published

2022-07-01

How to Cite

Cunha, A. C., & Galvão , Z. (2022). The university and the homo-politicus: what is the meaning of university education in the field of Physical Education in times of crisis? Physical education for what? . Motrivivência, 34(65). https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89843

Issue

Section

Seção Temática