The university and the homo-politicus: what is the meaning of university education in the field of Physical Education in times of crisis? Physical education for what?
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89843Keywords:
University, Policy, Teacher, Physical educationAbstract
This reflection seeks to look at the university in its political dimension and, from this perspective, to think about training in Physical Education in times of crisis. It is an interpretive reflection whose methodology of analysis is a hermeneutic of questions and answers, of construction and deconstruction. The text was organized in three moments: the first deals with the political dimension, presenting two types of men/women: the “homo-violentus” and the “homo-sabius” with their particular characteristics. In the second, the university is summoned, where these two types of homo(s) seem to inhabit: the “homo-violentus” who takes on the politics of power and the “homo-sabius” who takes on the politics of justice. Finally, in the third moment, the university formation in Physical Education in times of crisis was approached, seeking to answer the question “Physical Education for what?”, having as reference (also) the two previous moments.
References
ARISTÓTELES. Ética a Nicómaco. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1985. Tradução de Mário da Gama Kury.
BENJAMIM, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaio sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 2012.
DELEUZE, Gilles. Espinosa. Filosofia Prática. São Paulo: Escuta, 2015.
ESPINOSA, Baruch. Ética. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 36 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Editora Vozes, 1989.
GARRARD, Graeme.; MURPHY, James Bernard. Como pensar politicamente: sábios, académicos e estadistas cujas ideias moldaram o mundo. Lisboa: Temas e Debates - Círculo de Leitores, 2021.
HARARI, Yuval Noah. Homo Deus. Amadora: Elsinore, 2017. Tradução de Bruno Vieira Amaral
HEIDEGGER, Martin. Ser e Tempo. Petrópolis: Editora Vozes, 2005.
HEIDEGGER, Martin. Sobre a essência da linguagem: a respeito do tratado de Herder sobre a origem da linguagem. Petrópolis: Vozes, 2015. Tradução de Enio Paulo Giachini
MERLEAU-PONTY, Maurice. A prosa do mundo. São Paulo: Cosac Naify, 2012.
NIETZSCHE, Friedrich. Escritos sobre educação. São Paulo: Edições Loyola, 2010.
PLATÃO. República. Lisboa, Fundação Calouste Gulbenkian, 2007. Tradução de Maria Helena da Rocha Pereira
SERRES, Michel. Hominescência. Lisboa: Instituto Piaget, 2004.
SERRES, Michel. Tempo de crises. Lisboa: Guerra e Paz – Editores, 2019.
TEILHARD DE CHARDIN, Pierre. El fenómeno humano. Madrid: Orbis, 1984.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).