Pandemic Echoes: the changes in the students routines, practice of otherness and ethics of self care

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2022.e89854

Keywords:

Pandemic, Physical education, Students, Michel Foucault

Abstract

Being a physicial education student in pandemic times. The pandemic effects in students' routines, the strategies, limitations and possibilities to deal with the emergency remote teaching. From the experiences that were shared in a conversation, in a P.E national event, a reflection was proposed about the adversities that interfere in the life of those students. Including their previous daily tasks, and also the new demands wich were imposed by the pandemic. Based on concepts of Michel Foucault, otherness is sought, considering the singularities involved in the adaptation to the current moment. Emphasizing the importance of creating spaces where everyone involved on the teaching and learning process can be honest to each other. Thereby, a discussion was developed in order to enable this moment, creating new ways of speaking about the P.E graduation and it’s students.

Author Biographies

Jéssica Urrutia Pereira, UFPel

Graduanda em Educação Física/bacharelado

Universidade Federal de Pelotas

Guilherme Gudagnini Granada, UFPel

Gestor Ambiental/Tecnólogo - FURG

Graduando em Educação Física/Bacharelado

Universidade Federal de Pelotas

Giovana Silveira Machado, UFPel

Graduanda em Educação Física/bacharelado

Universidade Federal de Pelotas

References

BBC News Brasil, 2021. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-55850118

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988. Disponível em: https://presrepublica.jusbrasil.com.br/legislacao/91972/constituicao-da-republica-federativa-do-brasil-1988#art-205

DE FREITAS ARAÚJO, Danilo; DE ALMONDES, Katie Moraes. Qualidade de sono e sua relação com o rendimento acadêmico em estudantes universitários de turnos distintos. Psico, v. 43, n. 3, 2012. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/N%C3%83%C6%92O%20https:/www.scimagojr.com/index.php/revistapsico/article/view/9369

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão; tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis, Vozes, 1987. 288p.

FOUCAULT, Michel. A ética do cuidado de si como prática da liberdade. [Entrevista a H. Becker, R Former-Betancourt, & A. Gomez-Müller em 20 de janeiro de 1984]. Ditos e escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1979.

GODOI, Marcos; KAWASHIMA, Larissa Beraldo; DE ALMEIDA GOMES, Luciane. “Temos que nos reinventar”: os professores e o ensino da Educação Física durante a pandemia de COVID-19. Dialogia, n. 36, p. 86-101, 2020. https://doi.org/10.5585/dialogia.n36.18659

MAGALHÃES, Rodrigo Cesar da Silva. Pandemia de covid-19, ensino remoto e a potencialização das desigualdades educacionais*. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, [S.L.], v. 28, n. 4, p. 1263-1267, dez. 2021. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0104-59702021005000012.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1, 2018.

MEC AUTORIZA ensino a distância em cursos presenciais, 18 mar. 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376

MOREL, Ana P. M. Negacionismo da Covid-19 e educação popular em saúde: para além da necropolítica. Trabalho, Educação e Saúde, v. 19, 2021. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00315

KOVALESKI, Douglas Francisco; DE OLIVEIRA, Walter Ferreira. "Tecnologias do Eu" e cuidado de si: embates e perspectivas no contexto do capitalismo global/" Technologies of the Self" and self-care: conflicts and prospects in the global capitalism context. Cadernos Brasileiros de Saúde Mental/Brazilian Journal of Mental Health, v. 3, n. 6, p. 171-191, 2011. Disponível em: http://stat.necat.incubadora.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/1508.

ORTEGA, Francisco. Amizade e Estética da Existência em Foucault. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

OSTI, Andreia; PONTES JÚNIOR, José Airton de Freitas; ALMEIDA, Leandro S.. O Comprometimento Acadêmico no Contexto da Pandemia da Covid-19 em Estudantes Brasileiros do Ensino Superior. Revista Prâksis, [S.L.], v. 3, p. 275-292, 1 set. 2021. Associacao Pro-Ensino Superior em Novo Hamburgo. http://dx.doi.org/10.25112/rpr.v3.2676.

REZER, Ricardo; CUNHA, António Camilo. Responsabilidades da Educação Física para com o “Tempo do Inútil”: uma necessidade de nosso tempo. Movimento (Porto Alegre), [S.L.], v. 27, p. 27042, 22 jul. 2021. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. http://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.112224.

Published

2022-07-01

How to Cite

URRUTIA PEREIRA, Jéssica; GUDAGNINI GRANADA, Guilherme; SILVEIRA MACHADO, Giovana. Pandemic Echoes: the changes in the students routines, practice of otherness and ethics of self care. Motrivivência, Florianópolis, v. 34, n. 65, 2022. DOI: 10.5007/2175-8042.2022.e89854. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/motrivivencia/article/view/89854. Acesso em: 26 dec. 2024.

Issue

Section

Seção Temática