Application of the shuttle time program in teaching badminton at school: reflecting gender relations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e93133

Keywords:

Physical education, Badminton, Gender, Elementary school

Abstract

The objective of this study is to describe the gender issue in badminton classes in school Physical Education. The study is an experience report with a qualitative approach and descriptive nature. Two 7th grade classes from a public school participated in the study. The data collection instruments were two questionnaires and participant observation. We built a didactic sequence, containing ten classes with dialogical and experiential moments. The data reveal that the gender issue was reflected and understood by students in badminton classes. We consider that the objectives proposed in the didactic sequence were achieved, considering that gender relations were enhanced through experiences and reflections.

Author Biographies

James Fernandes de Medeiros, Escola Municipal Professor Zuza

Graduação em Licenciatura Plena em Educação Física (UFRN). Professor de Educação Física na rede pública Estadual e Municipal em Natal/RN. Mestrando do curso de mestrado profissional em Educação Física em Rede Nacional (PROEF) do polo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Jocicleide de Sousa Freitas, PROEF - UFRN

Graduação em Licenciatura Plena em Educação Física (UECE). Professora de Educação Física da rede estadual de ensino do Ceará. Mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (PROEF) no polo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Míria Figueiredo Etelvino, PROEF - UFRN

Graduação em Licenciatura em Educação Física (IFCE). Professora de Educação Física da rede Municipal de ensino Juazeiro do Norte, CE. Mestranda do Programa de Mestrado Profissional em Educação Física em Rede Nacional (PROEF) do polo da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN).

Antônio de Pádua dos Santos , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorado em Educação. Docente do curso de Pós-graduação em Educação Física da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Departamento de Educação Física.

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Published

2024-02-02

How to Cite

Medeiros, J. F. de, Freitas, J. de S., Etelvino, M. F., & Santos , A. de P. dos. (2024). Application of the shuttle time program in teaching badminton at school: reflecting gender relations. Motrivivência, 36(67), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2024.e93133

Issue

Section

Porta Aberta