About autonomy and gymnastics: praxis in non-governmental organizations

Authors

  • Bianca Assumpção Universidade Estadual de Campinas
  • Eliana Toledo Ishibashi Universidade Estadual de Campinas image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e94279

Keywords:

Paulo Freire, Gimnastics for all, Empowerment, Third sector

Abstract

Gymnastics for All (GPT) has gradually developed in different social contexts, but it still seems little in Non-Governmental Organizations (NGOs). The objective of the research was to present a proposal for the implementation of GPT in this sector, in a dialogical, critical and emancipatory perspective. It was a documental and field research, with a qualitative approach, consisting of four phases, in two NGOs and with five instructors. It was identified that the dialogic and empowering process of instructors (through praxis), in the four phases of the process, it was very significant that the training course had an impact on the qualification of instructors; that tutoring was very relevant to the development of classes and choreography; and finally, that the presentation at the festival registered the implementation process, constituting as a reality and a goal achieved for all involved, inspiring them autonomously for future paths.

Author Biographies

Bianca Assumpção, Universidade Estadual de Campinas

ossui graduação em Ciência do Esporte pela Universidade Estadual de Campinas (2015). Atualmente é pesquisadora do LAPEGI (Laboratório de Pesquisas e Experiências em Ginástica) - UNICAMP e instrutora de atividades físicas e desportivas. Tem experiência na área de Educação Física, com ênfase em Ginástica, atuando principalmente nos seguintes temas: internacionalização acadêmica, formação acadêmica e profissional, ginástica e Ginástica Para Todos.

Eliana Toledo Ishibashi, Universidade Estadual de Campinas

Doutorado em Educação Física

Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP),

Faculdade de Ciências Aplicadas (FCA), Limeira, SP, Brasil.

https://orcid.org/0000-0002-0430-8040

References

ABADE, Natascha Stephanie Nunes; GOMES, Christianne Luce. Lazer, saúde e intervenção com pessoas idosas: percepções sobre essas temáticas no contexto da Educação Física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n. 4, 2016.

ASSUMPÇÃO, Bianca. Uma proposta de implementação da Ginástica para Todos em organizações não governamentais. 2018. 205 p. Dissertação (mestrado em Educação Física). Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2018.

ASSUMPÇÃO, Bianca; TOLEDO, Eliana de. A ginástica no terceiro setor: um estudo de caso da REMS (Rede Esporte pela Mudança Social). Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 31, p. 29-40, 2017.

ASSUMPÇÃO, Bianca; TOLEDO, Eliana. Implementação da Ginástica para Todos em ONGs: a tutoria como estratégia para as adequações a diferentes contextos sociais. Anais do VI Congresso Latino-Americano de Estudos Socioculturais do Esporte - ALESDE, Vol.1, p.444-445, Ribeirão Preto, SP, Brasil, 2019.

BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra; PAOLIELLO, Elizabeth. Saberes ginásticos necessários à formação do profissional em educação física: encaminhamentos para uma estruturação curricular. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Campinas, v. 29, n. 2, p. 227 – 243, 2008.

BARBOSA-RINALDI, Ieda Parra. A ginástica como área de conhecimento na formação profissional em Educação Física: encaminhamentos para uma estruturação curricular. 2005. 219 p. Tese (Doutorado em Educação Física). Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2005.

BARDIN. Laurence. Ana?lise de conteu?do. Lisboa: Editora Edic?ões 70, 2011.

BATISTA, Mellina Souza. Extensão universitária: análise dos grupos de Ginástica para Todos. 2019. 97f. Dissertação (Mestrado em Educação Física). Escola de Educação Física e Esporte, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

BORUCHOVITCH, Eveli; BZUNECK, José Aloyseo; GUIMARÃES, Sueli Édi Rufni. Motivac?a?o para aprender: aplicac?ões no contexto educativo. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.

BUARQUE, Maria Augusta Azevedo Gomes. A Ginástica Geral em programas sociais. In: Anais do Fórum Internacional de Ginástica Geral; 2005; Campinas, SP. Campinas: SESC: FEF/UNICAMP; 2005. p. 79-81. Editoras: Eliana Ayoub e Elizabeth Paoliello.

CHICATI, Karen Cristina. Motivac?a?o nas aulas de educac?a?o fi?sica no ensino médio. Revista da Educac?a?o Fi?sica, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, v.11, n.1, p. 97-105, 2000.

CONGPT. Congresso Nacional de Ginástica para Todos. Anais – A GPT e sua abordagem virtual em tempos de lutas e resistência. Disponível em: https://www.anais.ueg.br/index.php/GPT/article/view/15024 Acesso em: 20 março 2023.

CUNHA, Luiza Darido; RODRIGUES, Heitor de Andrade; GALATTI, Larissa Rafaela; HUNGER, Dagmar Aparecida Cynthia França. O local de trabalho como potencializador na formação de treinadores de basquetebol. Motrivivência, v. 33, p. 1-17, 2021.

DARIDO, Suraya Cristina; SOUZA JÚNIOR, Osmar Moreira. Para ensinar Educação Física: possibilidades de intervenção na escola. 6 ed. Campinas: Papirus; 2010.

D´IMPERIO, Ana Lúcia; ROSENDO, Rosi. Séries finais do ensino fundamental: o papel das TIC na etapa mais desafiadora do ensino básico. In: Comitê Gestor da Internet no Brasil. TIC Educac?a?o 2013: Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras, São Paulo, 2013, p.73-80.

DOMINGUES, Laís Santos; TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz. Ginástica para Todos e Lazer: Onde seus caminhos se cruzam? Corpoconsciência, Cuiabá-MT, v.25, n.1, p. 171-186, 2021.

FIORIN-FUGLSANG, Cristiane Montozo; PAOLIELLO, Elizabeth. Possíveis relações entre ginástica geral e o lazer. In: PAOLIELLO, E. (Org.). Ginástica geral: experiências e reflexões. São Paulo: Phorte, 2008. p. 97-119.

FREIRE, João Batista; SCAGLIA, Alcides José. Educação como prática corporal. Porto Alegre: Scipione; 2010.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia – saberes necessários à prática educativa. 25ª. Edição. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra, 1986.

GUIMARÃES, Sueli Édi Rufini; BORUCHOVITCH, Evely. O estilo motivacional do professor e a motivação intrínseca dos estudantes: uma perspectiva da teoria da autodeterminação. Psicologia: Reflexão e Crítica, Porto Alegre, v.17(2), p.143-150, 2004.

MALDONADO, Daniel Teixeira.; BOCCHINI, Daniel. Ensino da Ginástica na escola pública: as três dimensões do conteúdo e o desenvolvimento do pensamento crítico. In: Motrivivência, Florianópolis, v.27, n.44, p.164-176, maio/2015.

MENEGALDO, Fernanda Raffi; TOLEDO, Eliana de; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. A parceria público-privada no contexto esportivo: o caso de uma equipe de ginástica rítmica da cidade de Campinas-SP. In: Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, sup.10, p. 15-28, out/2017.

MOREIRA, Giselly Cristiny; NASCIMENTO, Raquel Krapp do; CARDOSO, Allana Alexandre; SAMPAIO, Gabriela Breggue da Silva; BEZERRA, Liudmilla de Andrade;

FARIAS, Geucemar Oliveira. Ginástica no contexto escolar: uma revisão sistemática. In: Corpoconsciência, Cuibá, v.24, n.2, p.29-41, mai./ago., 2020.

NOGUEIRA, Valdilene Aline; MALDONADO, Daniel Teixeira; SILVA, Sheila Aparecida Pereira dos Santos; FREIRE, Elisabete dos Santos; MIRANDA, Maria Luiza de Jesus. Praticas corporais e Paulo Freire: uma analise sobre a produção do conhecimento. In: Movimento, Porto Alegre, v.24, n.4, p.1265-, out./dez. 2018. OLIVEIRA, Nara Rejane Cruz de. Ginástica para Todos: perspectivas no contexto do lazer. In: Revista Mackenzie de Educac?a?o Fi?sica e Esporte, Universidade Presbiteriana Mackienze, São Paulo, v. 6, n. 1, p.27-35, 2007.

PATRÍCIO, Tamiris Lima; BORTOLETO, Marco Antonio Coelho. Festivais Ginásticos: princípios formativos na visão de especialistas. Conexões, Unicamp, Campinas, v.13, p. 98-114, 2015.

PATRÍCIO, Tamiris Lima BORTOLETO; Marco Antonio Coelho; CARBINATTO, Michele Viviene. Festivais de ginástica no mundo e no Brasil: reflexões gerais. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, USP, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 199-216, 2016.

PRESTA, Michelle Guidi Gargantini; AYOUB, Eliana. Ginástica para todos(as) em diálogo com professoras de creche. In: Conexões, Unicamp, Campinas, v. 20, e022034, 2022.

RIBEIRO, Filomena. Motivaca?o e aprendizagem em contexto escolar. Profforma, v.3, p.1-5, 2011.

ROCHA, Marisa Lopes; AGUIAR, Katia Faria. Pesquisa-Intervenção e a produção de novas análises. Psicologia, Ciência e Profissão, v.23 (4), p. 64-73, 2003.

RODRIGUES, Heitor de Andrade; PAES, Roberto Rodrigues; SOUZA NETO, Samuel. A socialização profissional do treinador esportivo como um processo formativo de aquisição de saberes. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n. 2, p. 509-521, 2016.

SCARABELIM, Maria Letícia Abud; TOLEDO, Eliana de. Proposal of analytical records for choreographic compositions in gymnastics for all. Revista Brasileira de Educac?a?o Fi?sica e Esporte, USP, São Paulo, v. 30, n. 1, p.159-70, 2016.

SCHIAVON, Laurita Marconi. O projeto Crescendo com a gina?stica: uma possibilidade na escola Dissertação (mestrado em Educação Fisica). Faculdade de Educação Física, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003.

SCHIAVON, Laurita Marconi; NISTA-PICCOLO, Vilma Lení. A ginástica vai à escola. In: MOVIMENTO, Porto Alegre, v.13, n.3, p.131-150, 2007.

SCHIAVON, Laurita Marconi; TOLEDO, Eliana. Interfaces entre a Ginástica para Todos e as Tecnologias. In: MIRANDA, R.C.F.; EHRENBERG, M.C.; BRATIFICHE, S.A. (org). Temas emergentes em Ginástica para Todos. Várzea Paulista: Fontoura, 2016. p.15-48.

SOARES, Carmen Lúcia; TAFFAREL, Celi Nelza Zulke; VARJAL Elizabeth; FILHO Lino Castellani, ESCOBAR Micheli Ortega, BRACHT, Valter. Metodologia do ensino de Educação Física. 2 ed. São Paulo: Cortez; 2014.

STOSZKOWSKI, John; COLLINS, Dave. Communities of practice, social learning and networks: exploiting the social side of coach development. Sport, Education and Society, v. 19, n. 6, p. 773-788, 2014.

TOLEDO, Eliana de. A legitimação da ginástica de academia na modernidade: um estudo da década de 1980. 2010. 257p. Tese (Doutorado em História). Programa de Pós Graduação em História, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.

TOLEDO, Eliana de. Conferência de Abertura do CONGPT 2021 – Ensaio cartográfico de movimentos de resistência na GPT em tempos difíceis. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=TfefRNfyCWI&t=8s . Acesso em: 12 janeiro 2023.

TOLEDO, Eliana de; SILVA, Paula Cristina Costa. (orgs). Democratizando o ensino da Gina?stica: estudos e exemplos de sua implantac?a?o em diferentes contextos sociais. Va?rzea Paulista: Fontoura, 2013.

TOLEDO, Eliana de; DESIDERIO, Andrea; SCHIAVON, Laurita Marconi. Ginástica e terceiro setor: possibilidades do alcance da cidadania. In: TOLEDO, E., SILVA, P.C.C. (org). Democratizando o ensino da Ginástica – estudos e exemplos de sua implantação em diferentes contextos sociais. Várzea Paulista: Fontoura; 2013. p. 49-96.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.

TOZETTO, Alexandre Vinicius Bobato; GALATTI, Larissa Rafaela; MILISTETD, Michel. Desenvolvimento profissional de treinadores esportivos no Brasil: perspectiva de aprendizagem ao longo da vida. Pensar a Prática, Goiânia, v. 21, n. 1, jan./mar. 2018.

TRUZZI, Luciano; SCARABOTTO, Rosemari Simalha; RODRIGUES, Valeria Aparecida. A Ginástica Geral no programa ¨Ame a Vida sem Drogas¨. In: Anais do III Fórum Internacional de Ginástica Geral; 2005; Campinas, SP. Campinas: SESC - FEF/UNICAMP, 2005, p.83-85. Editoras: Eliana Ayoub e Elizabeth Paoliello.

TRUZZI, Luciano; UGAYA, Andreza de Souza. Ame a vida – ecos de uma história da GPT. In: TOLEDO, Eliana et al. (orgs). Anais do X Fórum Internacional de Ginástica para Todos. Campinas: Unicamp e SESC, 2022. p. 363-365.

TSUKAMOTO, Mariana Harumi Cruz; NUNOMURA, Myrian. Iniciação esportiva e infância: um olhar sobre a ginástica artística. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, USP, São Paulo, v.3, p.159-176, 2005.

VALOURA, Leila de Castro. Paulo Freire, o educador brasileiro autor do termo empoderamento, em seu sentido transformado, 2005. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/303912423_Paulo_Freire_o_educador_brasileiro_autor_do_termo_Empoderamento_em_seu_sentido_transformador#:~:text=(Valoura%2C%202005)%20.,Rede%20Esportiva%20pela%20Mudan%C3%A7a%20Social). Acesso em 10 de Agosto de 2022.

Published

2023-11-14

How to Cite

Assumpção, B., & Toledo Ishibashi, E. (2023). About autonomy and gymnastics: praxis in non-governmental organizations. Motrivivência, 35(66), 1–23. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e94279

Issue

Section

Artigos Originais