To understand corporal culture: an introduction for high school students
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8042.2023.e94901Keywords:
Corporal culture, Physical education, Introductory elements, Basic and higher educationAbstract
This text presents the main concepts and activities that constitute Corporal Culture, with an emphasis on the readership of “high school students”. We start from a bibliographical research in the classics of Physical Education (critical-overcoming) and from a mapping of concrete manifestations of the game, dance, fight, gymnastics, sports and adventure practices. The exhibition outlined the following path: I) Introduction to the question “what is Corporal Culture”, essential characteristics (self-control, control of the other's action and artistic projection) and general dimensions of meanings and purposes (competitive, playful, aesthetic, historical, adventure, political, ethical, moral, among others); II) Identification of different manifestations of the Corporal Culture; III) Exposition of the determinants of each activity of the Corporal Culture. We consider that this synthesis can contribute pedagogically to the understanding of high school students and teachers' educational work, about Corporal Culture, beyond common sense, through the mediation of concepts.
References
ANDRADE, L. C.; DE ANDRADE, J.; LIMA, W.; XIMENES, P. Cultura Corporal: o “movimento” dialético entre homem e natureza. Praxia - Revista on-line de Educação Física da UEG, v. 2, p. e2020007, 19 jun. 2020.
ANDRADE, Leonardo Carlos de. Educação Física e pedagogia histórico-crítica: aproximações históricas e apropriações teóricas. 2022. 188 f. Dissertação (Mestrado em Educação Física) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2022.
ANDRADE, Leonardo Carlos de; ANDRADE, Jéssica da Silva Duarte de; MOURA, Sérgio de Almeida. Pedagogia histórico-crítica e Educação Física: o ensino das práticas corporais de aventura nos anos iniciais. Revista Motrivivência, Florianópolis, v. 32, n. 63, e71786, 2020.
BETTI, Mauro. (Org.) Educação Física e mídia. São Paulo: Hucitec, 2010.
BROHM, Jean Marie. Sociologia Política del deporte. Cidad del México: Fondo de Cultura Económica, 1982.
CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa, Portugal: Cotovia, 1990.
CHAGAS, Regiane de Ávila. A dialética da dança. 2018. 151f. Tese de Doutorado - Faculdade de Educação, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.
CRESPO, Jorge. As actividades corporais. Síntese histórica. Lisboa: MEC-DGD, 1987.
DAMO, Arlei Sander. Do dom a profissão: uma etnografia do futebol de espetáculo a partir da formação de jogadores no Brasil e na França. 2005. 435 f. Tese (Doutorado em Antropologia Social), Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
ELIAS, Norbert; DUNNING, Eric. A busca da excitação. Lisboa: Memória e Sociedade, 1992.
ESCOBAR, Micheli Ortega. Cultura corporal na escola: tarefas da Educação Física. Motrivivência, Florianópolis, n. 8, v. 1, p. 91-102, dez. 1995.
FEDERAÇÃO INTERNACIONAL DE GINÁSTICA. Gymnaestrada Guide: 1Oth world gynmaestrada Berlin. Berlin: DTB, 1995.
GIOVANNI, Geraldo. Mercantilização das práticas corporais: o esporte na sociedade de consumo de massa. Revista Gestão Industrial, 1(1), 146-155, 2005.
HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento de cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.
INÁCIO, Humberto Luís de Deus et al. Práticas corporais de aventura na escola: possibilidades e desafios – reflexões para além da Base Nacional Comum Curricular. Motrivivência, v. 28, n. 48, p. 168-187, set. 2016.
KISHIMOTO, Tizuko M. (Org.): Jogo, brinquedo, brincadeira, e a educação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
LABAN, Rudolf. Domínio do movimento. São Paulo: Summus, 1978.
LAVOURA, Tiago Nicola. Cultura corporal e tempo livre em áreas de reforma agrária: notas acerca da educação escolar e da emancipação humana. Tese de Doutorado (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2013.
LEONTIEV, Alexei. O desenvolvimento do psiquismo. 2. 2d. São Paulo: Centauro, 2004.
LOUREIRO, Robson. Pedagogia histórico-crítica e educação física: a relação teoria e prática. 1996. 284f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Metodista de Piracicaba, Piracicaba/SP, 1996.
LUKÁCS, György. Prolegômenos para uma ontologia do ser social: questões de princípios para uma ontologia hoje tornada possível. São Paulo: Boitempo, 2010.
MARTINS, Lígia Márcia; ABRANTES, Angelo Antonio; FACCI, Marilda Gonçalves Dias (Org.). Periodização Histórico-cultural do desenvolvimento psíquico: do nascimento à velhice. Autores Associados, 2016.
MEDINA, João Paulo S. A Educação Física cuida do corpo... e ‘’mente’’: bases para a renovação e transformação da educação física. 7. ed. Campinas: Papirus, 1983.
NASCIMENTO, Carolina Picchetti. A atividade pedagógica da Educação Física, a proposição dos objetos de ensino e o desenvolvimento das atividades da cultura corporal. 2014. 293 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
REIS, Adriano de Paiva et al. O MMA como “nova” face da luta espetáculo. In.: REIS, Adriano de Paiva et al. (Orgs.). Pedagogia histórico-crítica e educação física. Juiz de Fora: Editora UFJF, 2013.
RUFINO, Luiz Gustavo Bonatto. Lutas. In.: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; DARIDO, Suraya Cristina; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bássoli de (Orgs.). Lutas, capoeira e práticas corporais de aventura. Maringá: Eduem, 2004. v. 4. (Práticas corporais e a organização do conhecimento)
SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO PARANÁ. Educação Física. Curitiba: SEED-PR, 2006.
SOARES, Carmen Lúcia. Educação física: raízes européias e Brasil. 4ª.ed. Campinas: Autores Associados, 1994.
SOARES, Carmen Lúcia. et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
SOUZA JUNIOR, Marcílio et al. Coletivo de Autores: a cultura corporal em questão. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 2, p. 391-411, abr./jun. 2012.
TAFFAREL, Celi Nelza Zülke. Perspectivas Pedagógicas em Educação Física. In: GUEDES, Onacir Carneiro (Org.). Atividade Física: uma abordagem multidimensional. João Pessoa: Ideia, 1997.
TAFFAREL, Celi Nelza Zülke.; ESCOBAR, Micheli Ortega. O. Mas, afinal, o que é Educação Física? Reafirmando o marxismo contra o simplismo intelectual. Faculdade de Educação. Universidade Federal da Bahia, 2004.
TAFFAREL, Celi Nelza Zülke. Pedagogia Histórico-Crítica e Metodologia de Ensino Crítico Superadora da Educação Física: Nexos e Determinações. Nuances: estudos sobre Educação, Presidente Prudente/SP, v. 27, n. 1, p. 5-23, jan./abr. 2016.
TAFFAREL, Celi Nelza Zülke; ESCOBAR, Micheli Ortega. Cultura corporal e os dualismos necessários a ordem do capital. Boletim Germinal-on-line, v. 9, 2009. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/germinal/n9-112009.htm#7cultura. Acessado em 8 fev. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Motrivivência
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Os autores dos textos enviados à Motrivivência deverão garantir, em formulário próprio no processo de submissão:
a) serem os únicos titulares dos direitos autorais dos artigos,
b) que não está sendo avaliado por outro(s) periódico(s),
c) e que, caso aprovado, transferem para a revista tais direitos, sem reservas, para publicação no formato on line.
Obs.: para os textos publicados, a revista Motrivivência adota a licença Creative Commons “Atribuição - Não Comercial - Compartilhar Igual 4.0 Internacional” (CC BY-NC-SA).