For the centrality of the praxis: the corporal culture as the way of overcome the dissociation between theory and practice at the Physical Education classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81440

Abstract

This study aims to analyze the pertinence of the marxism as a way of comprehension and act at the reality, in particular them potentialities in the processos of structuring a Scholastic Physical Education pedagogical approach, owing to the progresso of the “crítico-superadora” approach by the Coletivo de Autores. Therefore, we understand that dialectical and the historical materialism, through concept of praxis, gives us the conditions of overcoming the theory and practice dichotomy, that still remains at the epistemological and ontological discussion existent at this knowledge field. We comprehend that this dichotomy results from the capitalism social contradictions, so, it criticism can’t be limited by subjective field, being it overcoming product of an action at objective level, what rescues the praxis concept as an element of comprehension the relationship between the subject and the society.  

Author Biography

Matheus Rufino Castro, Colégio Pedro II

Professor EBTT de Educação Física do Colégio Pedro II. Licenciado em Educação Física pela UFRJ. Mestre em Educação pela UFF. Doutor em Educação pela UERJ. Coordenador do Núcleo de Estudos em Educação e Realidade Brasileira (NEEREBRA).

 

References

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 7.ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2002.

LUKÁCS, György. História e consciência de classe: estudos sobre a dialética marxista. 2.ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 2012.

LUKÁCS, György. Para uma ontologia do ser social II. São Paulo: Boitempo, 2013.

MÉSZÁROS, István. Para além do capital: rumo a uma teoria da transição. Trad. CASTANHEIRA, Paulo Cézar; LESSA, Sergio. 1.ed. São Paulo: Boitempo, 2011.

NOZAKI, Hajime Takeuchi; PENNA, Adriana Machado. O novo papel do esporte no contexto da ofensiva imperialista recolonizadora. Revista Outubro, n.16, p. 201-218, 2 sem. 2007.

PICCOLO, Gustavo Martins. As antinomias dialéticas do lazer. Motrivivência, ano 20, n.30, p. 09-27, 2008.

SOARES, Carmen Lúcia. Notas sobre a educação do corpo. Educar, Curitiba, n.16, p.43-60, 2000.

TEIXEIRA, David Romão; DIAS, Fernanda Braga Magalhães. A necessidade da cultura corporal: limites e possibilidades sob a ordem capitalista. Motrivivência, ano 23, n.36, p. 94-110, jun./2011.

VÁSZQUEZ, Adolfo Sanchez. Filosofia da práxis. 2.ed. Buenos Aires: Clacso; São Paulo: Expressão Popular, 2011.

Published

2021-10-20

How to Cite

Castro, M. R. (2021). For the centrality of the praxis: the corporal culture as the way of overcome the dissociation between theory and practice at the Physical Education classes. Motrivivência, 33(64), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-8042.2021.e81440

Issue

Section

Porta Aberta