Marx and Rousseau and human formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101964

Keywords:

Human formation, Karl Marx, Jean-Jacques Rousseau

Abstract

This essay presents and discusses some reflections developed by the philosophers Jean-Jacques Rousseau and Karl Marx, aiming at questioning human formation in the present day by addressing their conceptions regarding education in modernity and questioning to what extent they have vitality for contemporary debates. Each of these scholars brings provocations with a view to aiming for a society that overcomes social inequalities and breaks with the dichotomy between an education focused on the formation of the ruling elite and another directed towards the working class. Despite controversial views on the benefits/harms of social coexistence, they affirm that the formation of human sociability has been the guarantor of humanity's survival. Through different paths, Rousseau and Marx warn that social inequality is not natural; it cannot be seen as a misfortune of fate or of the human condition. On the contrary, it is a social product and, as such, susceptible to change. It is no coincidence that both thinkers articulate social transformations with educational projects that are also emancipatory in nature. Although their educational proposals have specificities, both oppose to a unilateral, fragmented education that separates reason and sensibility, manual labor and intellectual work, theory and practice. In this sense, the more distinct they may be, the reflections of Rousseau and Marx prove to be inspiring in the current struggle against educational duality.

Author Biographies

Karolline Schimmelpfennig Neitzel Kunsch, Federal University of Espírito Santo

Possui graduação em História e especialização em História do Brasil. Atualmente é professora da Rede Pública Estadual.do Espírito Santo, Brasil. Tem interesse em estudos sobre o Ensino Médio e Educação do/no Campo. No momento atual cursa Mestrado na Universidade Federal do Espírito Santo, UFES, Brasil, no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), na linha de pesquisa Educação, Formação Humana e Políticas Públicas.

Sandra Soares Della Fonte, Federal University of Espírito Santo

Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Espírito Santo, UFES, Brasil e em Educação Física pela mesma universidade. Fez o mestrado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba, UNIMEP, SP, Brasil, (1996). Possui doutorado em Filosofia pela Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil, 2020 e doutorado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, Brasil (2006), com estágio em doutoramento na University of Nottingham na Inglaterra (2004-2005). Fez estágio de pós-doutoramento em Filosofia na Universidade Federal de Ouro Preto. É professora da UFES desde 1997. É professora colaboradora do Mestrado Profissional em Ensino de Humanidades (Ifes, campus Vitória) e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES. 

References

ARBOUSSE-BASTIDE, Paul; MACHADO, Lourival Gomes. Vida e obra. In: ROUSSEAU, Jean-Jacques. Os pensadores. 4. ed. São Paulo: Nova Cultural, 1987. p. VII-XXI.

BATISTA, Gustavo Araújo. Emílio ou da Educação: as categorias axiológicas do pensamento educacional e pedagógico de Jean-jacques Rousseau - chaves para uma possível reflexão sobre a formação do professor. MARQUES, José O. A.; VOLOBUEF, Karin. Anais II Colóquio Rousseau - Origens. Campinas: IFCH-Unicamp, 2005, 64.p. Disponível em: https://www.unicamp.br/~jmarques/gip/AnaisColoquio2005/cd-pag-texto-28.htm. Acesso em: 29 nov. 2023.

MARI, Cezar Luiz de. 10 lições sobre Gramsci. Petrópolis, RJ: Vozes, 2023.

DELLA FONTE, Sandra Soares. A formação humana em debate. Educação & Sociedade, v. 35, p. 379-395, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/87zqkRwrghSXt67JhVpSzBg/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 nov.2023.

DELLA FONTE, Sandra Soares. CONHECIMENTO E AMOR NA FORMAÇÃO HUMANA o papel da educação escolar. In: SANTOS, Claúdio Felix dos. Crítica ao esvaziamento da educação escolar. Salvador: EDUNEB, 2013, p. 51-65.

DELLA FONTE, Sandra Soares. Formação omnilateral e a dimensão estética em Marx. Curitiba: Appris, 2020.

FRIGOTTO, Gaudêncio. Projeto societário, ensino médio integrado e educação profissional: o paradoxo da falta e sobra de jovens qualificados. In: FRIGOTTO, Gaudêncio (org.). Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: relação com o ensino médio integrado e o projeto societário de desenvolvimento. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018, p. 41-62.

GOMES, Sandra Regina; SIMÕES, Sérgio Lourenço. Rousseau e Marx – dois românticos do pensamento educacional. Dialogia, v. 8, n. 2, p. 249-258, 2009.

GRESPAN, Jorge. Marx: uma introdução – 1ª ed. – São Paulo: Boitempo, 2021.104p.

LOCKE, John. Dois tratados sobre o governo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

MANACORDA, Mario Alighiero. Marx e a pedagogia moderna. Campinas, SP: Editora Alínea, 2007.

MARX, Karl. Manuscritos econômico-filosóficos. Tradução: Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2010.

MARX, Karl. O Capital: Crítica da economia política: livro I: o processo de produção do capital. Tradução: Rubens Enderle. – 3.ed. – São Paulo: Boitempo, 2023.

MARX, Karl; ENGELS, Friedrich. A Ideologia Alemã: Feuerbach – A Contraposição entre as Cosmovisões Materialista e Idealista. Tradução Frank Müller. São Paulo: Martin Claret, 2005.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens/J.J. Rousseau: tradução Maria Ermantina Galvão; cronologia e introdução Jacques Roger. – 2ª ed. – São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Do contrato social: ou princípios do direito político. Tradução: Pietro Nassetti. São Paulo, Editora Martin Claret, 2011.

ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emílio ou da Educação. Trad. Sérgio Milliet. – 3.ed. - Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1995. 592p.

SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia – edição comemorativa. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, Dermeval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista brasileira de educação, v. 12, n. 34, p. 152-165, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/wBnPGNkvstzMTLYkmXdrkWP/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023.

SAVIANI, Dermeval; DUARTE, Newton. A formação humana na perspectiva histórico-ontológica. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n.45, p. 422-433, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/yXjXQvzWfhSp5VNhX6KqKLh/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2023.

SEMERARO, Giovanni. Intelectuais, educação e escola: um estudo do caderno 12 de Antonio Gramsci. Tradução do caderno 12 [de] Maria Margarida Machado. – 1.ed. - São Paulo: Expressão Popular, 2021. 240p.

SEVERINO, Antônio Joaquim. A busca do sentido da formação humana: tarefa da Filosofia da Educação. Educação e pesquisa, v. 32, n. 03, p. 619-634, 2006. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/28030/29828. Acesso em 30 nov. 2023.

SOUSA JUNIOR, Justino de. Marx e a crítica da educação: da expansão liberal-democrática à crise regressivo-destrutiva do capital. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2010.

WEFFORT, Francisco Correa. Os clássicos da política: Maquiavel, Hobbes, Locke, Montesquieu, Rousseau, O Federalista. Ática, 2001.

Published

2025-04-03

How to Cite

Kunsch, K. S. N., & Della Fonte, S. S. (2025). Marx and Rousseau and human formation. Perspectiva, 43(3), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e101964