Trajetórias de acesso ao mundo da escrita: relevância das práticas não escolares de letramento para o letramento escolar
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2010v28n2p375Abstract
Utilizando uma concepção sócio-histórica do letramento, que se opõe a umaconcepção instrumental dos usos da escrita (STREET, 1984; KLEIMAN, 1995), este artigo discute aspectos do letramento escolar, apontando algumas implicações dessa concepção para o ensino e a pesquisa. São apresentadas duas linhas de pesquisa desenvolvidas no grupo de pesquisa Letramento do Professor: a que tem por objetivo o desenvolvimento, análise e documentação de ‘projetos de letramento e seus efeitos no letramento escolar e a que focaliza práticas de letramento locais e seus impactos nas identidades de líderes e agentes comunitários. Ambas visam a contribuir para o desenvolvimento de programas de ensino favoráveis aos alunos socialmente mais vulneráveis, cujo acesso ao mundo da escrita encontra múltiplos obstáculos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.