Paths and trends for researching indigenous education in the South of Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e52426

Abstract

This article derives from a research which, at first, subsidized the special work presented at the Regional Scientific Meeting – 10th ANPED Sul, in 2014. Starting from records found on Capes thesis platform (approved doctoral and senior thesis) and from the event website (work presented during the regional meetings), I built a very thorough mapping of researches produced in the last 15 years (2002 to 2016), drawing an overview for comprehending possible meanings and upcoming trends. Indigenous education and indigenous school became subjects matter in academic research in anthropology, and as of the 90’s in the 20th century, it becomes also evident in the education field. As well as in all of Brazil, researches taking place I the Southern region, goes pari passu along the indigenous collectives, who implement with greater strength schooling processes inside and outside their own lands. As consequence, there is a growing dialogue between universities, researchers and regional native people, an increase in bibliographic production and the strengthening of the political movement that implements affirmative action and indigenous students admission in universities, including post-graduation programs, launching the indigenous authorship in academic research as well.

Author Biography

Maria Aparecida Bergamaschi, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Doutora em Eucação, professora no Departamento de Estudos Básicos da Faculdade de Educação e no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS.

References

ALMEIDA, Maria Inês. Desocidentada: experiência literária em terra indígena. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

ALMEIDA, Maria Inês; QUEIROZ, Sônia. Na captura da voz: as edições da narrativa oral no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

AQUINO, Elda Vasques. Educação Escolar Indígena e os Processos Próprios de Aprendizagens: espaços de inter-relação de conhecimentos na infância Guarani/Kaiowá, antes da escola, na Comunidade Indígena de Amambai, MS. Dissertação de Mestrado, UCDB, 2012.

BALANDIER, Georges. A desordem: elogio do movimento. Tradução Suzana Martins. Rio de Janeiro, Bertrand Brasil, 1997.

BERGAMASCHI, Maria Aparecida. Nhembo’e. Enquanto o encanto permanece! Processos e práticas de escolarização nas aldeias Guarani. Tese. Programa de Pós-Graduação em Educação. Faculdade de Educação - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2005.

BERGAMASCHI, Maria Aparecida. Processos e práticas educativas dos povos ameríndios no Brasil: um olhar a partir de pesquisas contemporâneas Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 20 (35), 2012. http://epaa.asu.edu/ojs/1076.

BRITO, Edson Machado de. A Educação Karipuna do Amapá no Contexto da Educação Escolar Indígena Diferenciada na Aldeia do Espírito Santo. Tese. Programa de Pós-Graduação em Educação. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2012.

CALUDINO, Zaqueu Key. A formação da pessoa nos pressupostos da tradição - Educação Indígena Kanhgág. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2013.

CAPACLA, Marta Valéria. O debate sobre a educação indígena no Brasil (1975-1995): Resenhas de teses e livros. Brasília / São Paulo: MEC / MARI, 1995.

FERREIRA, Bruno. Educação Kaingang: processos próprios de aprendizagem e educação escolar. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2014.

GASCHÉ, Jorge. La motivación política de la educación intercultural indígena y sus exigências pedagógicas. ¿Hasta dónde abarca la interculturalidad? In. BERTELY, María, et all... Educando em la diversidade cultural. Investigaciones y experiências educativas interculturales y bilíngues. Quito-Equador: Ediciones Abya Yala, 2008.

GEERTZ, Clifford. Nova luz sobre a antropologia. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

GRUPIONI, Luis Donisete Benzi. A educação Indígena na Academia: inventário comentado de dissertações e teses sobre educação escolar indígena no Brasil (1978-2002). Em Aberto. Brasília. V. 20, n 76, p. 197-238, fev. 2003.

LOPES DA SILVA, Aracy; FERREIRA, Mariana Kawall Leal (orgs.). Antropologia, História e Educação – A questão indígena na escola. São Paulo: Global: 2001.

LUCIANO, Gersem José dos Santos; HOFFMANN, Maria Barroso; OLIVEIRA, Jô Cardoso. Olhares indígenas contemporâneos II. Brasília: Centro Indígena de Estudos e Pesquisas – CINEP, 2012.

LUCIANO, Gersem José dos Santos; OLIVEIRA, João Cardoso de; HOFFMANN, Maria Barroso. Olhares Indígenas Contemporâneos. Brasília: Centro Indígena de Pesquisas, 2010.

MONTE, Nietta Lindenberg. Cronistas em viagem e educação indígena. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

PALADINO, Mariana. “Quando los antropólogos son indígenas”: una discusión de la producción acadêmica de autoria indigena en Brasil. NOVARO, Gabriela, PADAWER, Ana y HECHT, Ana Carolina (comp.). Educación, pueblos indígenas y migrantes. Reflexiones desde Argentina, Brasil, Bolívia, México y España. Buenos Aires: Editorial Biblos. 2015, p. 227-254.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2005.

TASSINARI, Antonella Maria Imperatriz. Escola Indígena: novos horizontes teóricos, novas frontieras de educação In. SILVA, Aracy Lopes da; FERREIRA, Mariana Kawall Leal. (org.) Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. São Paulo: Global, 2001, p. 44-70.

VENERA, Raquel Alvarenga Sena. A construção da subjetividade cidadã, um jazz possível! Consonância e dissonância nas análises dos discursos democráticos educacionais brasileiros. Implicações no ensino de história. Tese de Doutorado. Faculdade de Educação, UNICAMP: Campinas, 2009.

VIDAL, Lux Boelitz. Homenagem a Aracy Lopes da Silva (1949 - 2000). Revista de Antropologia, São Paulo, USP, 2000, V. 43 nº 2. P. 11-16.

Published

2019-06-28

How to Cite

Bergamaschi, M. A. (2019). Paths and trends for researching indigenous education in the South of Brasil. Perspectiva, 37(2), 398–419. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e52426

Issue

Section

Dossiê A Decolonização da Pesquisa em Educação: Culturas Africanas, Afrobrasileiras e Indígenas