Subaltern childhood: historical dimensions of inequalities in the conditions of being a child (Brazil, first republican decades)
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e53978Abstract
The article deals with the perspective of the production of subaltern childhood, through the theoretical reference of sociologist Norbert Elias and post - colonialist authors, specialists in "subaltern studies" such as Gayatri Spivak, Andre Quijano and Enrique Dussel. For the development of the theme, a historical research is carried out, using diverse documentary sources, on the differentiation and school inequality, with emphasis in the first republican decades and in the state of Minas Gerais. It is discussed how the differentiated and unequal school, associated to child labor, deepened the inequalities of the condition of being a child, contributing to the subaltern production of poor, black and mestizo children and to the stigma of their inferiority.
References
ARIÈS, Philippe. El niño y la vida familiar em el Antiguo Régimen. Madrid: Taurus, 1987.
BARROS, José D’Assunção. Igualdade e diferença. Construções históricas e imaginárias em torno da desigualdade humana. Rio de Janeiro: Vozes, 2016.
BALESTRIN, Luciana. América Latina e o giro decolonial. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 11. Brasília, maio-agosto de 2013, pp. 89-117.
CHAMON, Carla Simone. Ensino de ofícios e meninos desvalidos: os alunos da Escola de Aprendizes Artífices de Minas Gerais na década de 1930. http://www.sbhe.org.br/novo/congressos/cbhe5/pdf/631.pdf
DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In LANDER, Edgardo (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais perspectivas latino americanas. Coleção Sur Sur, Clacso, Buenos Aires, 2005. http://www.antropologias.org
ELIAS, Norbert. O processo civilizador, volume 2: formação do estado e civilização. Tradução Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Zahar, 1993.
O processo civilizador, volume 1: uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Zahar, 1994.
ELIAS, Norbert e SCOTSON, John L. Os Estabelecidos e os outsiders: sociologia das relações de poder a partir de uma pequena comunidade. Rio de Janeiro: Zahar, 2000.
ENGELS, Friedrich. A situação da classe trabalhadora na Inglaterra. São Paulo: Global, 1985.
FARIA FILHO, Luciano Mendes de. República, trabalho e educação: a experiência do Instituto João Pinheiro (1909-1934). São Paulo: Universidade de São Francisco, 2001.
FONSECA, Marcus Vinicius. A Educação dos Negros: uma nova face do processo de abolição da escravidão no Brasil. Bragança Paulista: EDUSF, 2002.
GEREMECK, Bronislaw. A piedade e a forca: história da miséria e da caridade na Europa: Terramar, 1987.
HUNT, Lynn. A invenção dos direitos humanos, uma história. São Paulo: Companhia da Letras, 2009.
MARCILIO, Maria Luiza. História social da criança abandonada. São Paulo: Hucitec, 1998.NOGUEIRA, Vera Lucia. A escola primária noturna em Minas Gerais (1891-1924). Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.
PERROT, Michelle. A família triunfante. In ARIÈS, Philippe e DUBY, Georges (orgs.). História da vida privada. Da revolução Francesa a Primeira Guerra, vol. 4. São Paulo: Companhia das Letras, 1991.
POLANY, Karl. A grande transformação: as origens de nossa época. Rio de Janeiro: Campus, 2000.
QUIJANO, Anibal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. In LANDER, Edgardo (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais perspectivas latino americanas. Coleção Sur Sur, Clacso, Buenos Aires, 2005. http://www.antropologias.org
Colonialidade do poder e classificação social. In SANTOS, Boaventura de Sousa e MENESES, Maria Paula. Epistemologias do Sul. Coimbra: Almedina, 2010.
Cuestiones Y Horizontes. Antologia Essencial. De la dependência histórico-estructural a la colonialidad/ descolonialidad del poder. Buenos Aires: Clacso, 20014. http://biblioteca.clacso.edu.ar
ROCHA, Marlos Bessa Mendes da. Matrizes da modernidade republicana. São Paulo: Autores Associados, 2004.
ROSANVALLON, Pierre. A crise do Estado-Providencia. Brasília: UNB, UFG, 1997.
SANDIN, Bengt Imagens em conflito: Infâncias em Mudança e o Estado de Bem-Estar Social na Suécia. Reflexões sobre O Século da Criança. Revista Brasileira de História, vol.19, n.37, São Paulo, Set. 1999.
SEGALEN, Martine. A revolução industrial: do proletário ao burguês. In BURGUIÈRE, André et alli (orgs.). História da Família. O ocidente: industrialização e urbanização, vol. 4. Lisboa: Terramar, 1999.
SPIVAK, Gayatri Chakravorsty. Pode o subalterno falar? Belo Horizonte: UFMG, 2014
VEIGA, Cynthia Greive e FARIA FILHO, Luciano Mendes de. Infância no sótão. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
Entre o passado e o presente: a produção dos negros como grupo social inferior na história da escola pública brasileira, contribuições de Norbert Elias. In: João Fortunato Soares de Quadros Júnior. (Org.). Discussões epistemológicas: as Ciências Humanas sob uma ótica interdisciplinar. São Luiz: UFMA, 2016.
Trabalho infantil e escolarização: questões internacionais e o debate nacional (1890-1944). Revista Brasileira de História da Educação. V. 16, n.4 (43), p. 272-303, 2016 a.
Crianças Pobres como Grupo Outsider e a Participação da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 1239-1256, out./dez. 2017.
ZELIZER, Viviana A. Pricing the priceless child: the changing social value of children. Princeton: Princeton University Press, 1994.
ALMEIDA, José Ricardo Pires de. Instrução pública no Brasil (1500-1889). São Paulo: INEP,PUC- SP, 1989 ([1889]
AMADO, Gilberto. Grão de Areia e Estudos brasileiros, São Paulo: José Olympio, 1948.
RENAULT, Leon. A assistência à infância desvalida em Minas Gerais. Belo Horizonte: Imprensa Oficial do Estado de Minas Gerais, 1930.
Colleção das Leis mineiras. Arquivo Público Mineiro (APM)
CONSTITUIÇÃO ESTADUAL 29 de Junho de 1891 (Portal da Assembleia Legislativa do Rio de Janeiro)
DECRETO n. 847 de 11 de janeiro de 1890. (Portal da Câmara dos Deputados)
DECRETO n. 1313 de 17 de janeiro de 1891. (Portal da Câmara dos Deputados)
DECRETO n. 17.943-A de 12 de outubro de 1927. (Portal da Câmara dos Deputados)
DECRETO n. 7566 (23/09/1909) – Portal da Câmara dos Deputados – www2.camara.leg.br
DECRETO n. 17943 (12/10/1927) – Portal da Câmara dos Deputados - www2.camara.leg.br
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Recenseamento geral de 1940, 1º de setembro de 1940, Série Nacional, volume II, Rio de Janeiro, IBHE, 1950
REGISTRO de Matriculas das escolas Abrigo de Menores, Rio Branco, Adelaide, Alfredo Pinto e Padre Sacramento. Belo Horizonte, Imprensa Oficial, Secretaria de Segurança e Assistência,1933. Arquivo Público Mineiro.
SECRETARIA DO INTERIOR (SI) Códices 2850, 3390, 3567 (Arquivo Público Mineiro) Jornal e revista – Hemeroteca digital da Biblioteca Nacional
O PAIZ, 18/05/1915, Rio de Janeiro, n. 11180. http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/
Educação e Pediatria,1913, Rio de Janeiro, n. 1. http://bndigital.bn.gov.br/hemeroteca-digital/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.