Brazilian academic intellectuals’ conceptions of educational evaluation in the 1980s

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e54796

Abstract

This paper discusses the educational evaluation field in Brazil based on the conceptions held by Brazilian academic intellectuals who helped in the creation of this knowledge field during the 1980s. To this end, a documental and bibliographical research was performed in combination with bibliometric study strategies and content analysis. The data were organized into two main educational evaluation approaches, one that emphasizes evaluation as a result and the other whose focus is on the process. The conceptions held by the intellectuals in these approaches indicate that evaluation is an inherently human activity and, thus, cannot be reduced to a mechanical action, since it implies a power and negotiation relationship between evaluator and evaluatee.

Author Biographies

Regilson Maciel Borges, Professor do Departamento de Educação da Universidade Federal de Lavras (UFLA)

Doutor em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) com Pós-Doutorado pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)

 

José Carlos Rothen, Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP) com Pós-Doutorado pela Université de Strasbourg (UNISTRA, França).

References

ALMEIDA JÚNIOR, Vicente de Paula. Uma análise do processo de formação das políticas de avaliação da educação superior no Brasil. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 10, n. 1, p. 9-30, mar. 2005.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução de Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa, Portugal: Edições 70, 1995.

BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Organização do trabalho escolar no ciclo básico na perspectiva de superação do fracasso escolar. Idéias, São Paulo, n.1, p. 101-107, 1988.

BARREYRO, Gladys Beatriz; ROTHEN, José Carlos. Avaliação da educação superior como política pública. In: ROTHEN, José Carlos; BARREYRO, Gladys Beatriz (Orgs.). Avaliação da educação: diferentes abordagens críticas. São Paulo: Xamã, 2011. p. 75-87.

BARREYRO, Gladys Beatriz; ROTHEN, José Carlos. Para uma História da Avaliação da Educação Superior Brasileira: Análise dos Documentos do Paru, Cnres, Geres e Paiub. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 13, n. 1, p. 131-152, mar. 2008a.

BORGES, Regilson Maciel. Os alicerces da avaliação educacional no Brasil: a elaboração teórica de intelectuais na década de 1980. 2017. 314f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal de São Carlos/UFSCar, São Carlos, 2017.

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, Renato (Org.). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

Entrevista de Pierre Bourdieu a Juremir Machado da Silva. Revista Famecos, Porto Alegre, n.10, p. 7-16, junho, 1999.

BOURDIEU, Pierre. Campo intelectual y proyecto creador. In: BOURDIEU, Pierre. Campo de poder, campo intelectual: itinerario de un concepto. Buenos Aires: Editorial Montressor, 2002. p. 9-50.

BOURDIEU, Pierre. Para uma sociologia da ciência. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2004b.

BURRAWOY, Michael. Tornando a dominação durável: Gramsci encontra Bourdieu. In: BURRAWOY, Michael. O Marxismo encontra Bourdieu. Campinas: Editora da Unicamp, 2010. p. 49-79.

CALDERÓN, Adolfo Ignacio; BORGES, Regilson Maciel. La evaluación educacional en el Brasil: de la transferencia cultural a la evaluación emancipadora. Educación, Lima, v. 22, p. 77-95, marzo 2013a.

CANDAU, Vera Maria; OSWALD, Maria Luisa M. B. Avaliação no Brasil: uma revisão bibliográfica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 95, p .25-36, nov. 1995.

CASTRO, Claudio de Moura. Sua excelência o Vestibular. Em Aberto, Brasília, ano 1, n. 3, p.17-30, fev. 1982.

SOARES, Gláucio Ary Dillon. Avaliando as avaliações da CAPES. Revista de Administração de Empresas, Rio de Janeiro, 23(3), p.63-73, jul./set. 1983.

SOARES, Gláucio Ary Dillon. As avaliações da Capes. In: SCHWARTZMAN, Simon; CASTRO, Claudio de Moura (Orgs.). Pesquisa Universitária em Questão. Campinas: Editora da Unicamp; Ícone Editora, São Paulo; CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, 1986. p.173-189.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa Qualitativa em Ciências Humanas e Sociais. Petrópolis-RJ, Vozes, 2006.

DEMO, Pedro. Avaliação qualitativa: um ensaio introdutório. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, set/dez., p. 571-585, 1986.

Avaliação Qualitativa. São Paulo: Cortez; Campinas: Autores Associados, 1987.

DEPRESBITERIS, Lea. Avaliação da Aprendizagem: a necessidade de uma visão mais ampla. Educação e Seleção, São Paulo, n.15, p. 5-14, 1987.

Avaliação Educacional em três atos. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 1999.

FREITAS, Dirce Nei Teixeira de. Avaliação da educação básica no Brasil: dimensão normativa, pedagógica e educativa. Campinas: Autores Associados, 2007.

GATTI, Bernardete Angelina; VIANNA, Heraldo Marelim; DAVIS, Claudia. Problemas e Impasses da Avaliação de Projetos e Sistemas Educacionais: dois casos brasileiros. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 4, p. 7-26, jul./dez. 1991.

GATTI, Bernardete Angelina; VIANNA, Heraldo Marelim; DAVIS, Claudia. Avaliação educacional no Brasil: pontuando uma história de ações. Eccos - Revista Científica, São Paulo, SP, v. 4, n.1, p. 17-41, jun. 2002.

GATTI, Bernardete Angelina; VIANNA, Heraldo Marelim; DAVIS, Claudia. Avaliação de sistemas educacionais no Brasil. Sísifo - Revista de Ciências da Educação, Lisboa, v. 1, n.9, p. 7-18, 2009.

GATTI, Bernardete Angelina; VIANNA, Heraldo Marelim; DAVIS, Claudia. Avaliação: contexto, história e perspectivas. Olh@res, Guarulhos, v. 2, n. 1, p. 08-26, maio, 2014.

GOLDBERG, Maria Amélia Azevedo. Avaliação Educacional: medo e poder. Educação e Avaliação, São Paulo, ano 1, p. 96-117, jul. 1980.

HAYASHI, Maria Cristina P. I et al. História da educação brasileira: a produção científica na biblioteca eletrônica SCIELO. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, p. 181-211, jan./abr. 2008.

HOFFMANN, Jussara Maria Lerch. Avaliação: um estado de alerta permanente sobre o significado da ação educativa. Educação e Seleção, São Paulo, n. 20, p. 57-61, 1989.

KLEIN, Ruben; RIBEIRO, Sergio Costa; PESSOA, Djalma. A divisão interna da universidade: posição social das carreiras. Educação e Seleção, São Paulo, v. 5, p. 29-43, 1982.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação educacional escolar: para além do autoritarismo. Tecnologia Educacional, Rio de Janeiro, ano VII, n. 61, p.6-15, nov./dez. 1984.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação do aluno: a favor ou contra a democratização do ensino? In: CONFERÊNCIA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, V, 1988. Brasília, DF. Anais... Brasília, DF: ANDE/ANPED/CEDES, 1988. p.104-107.

LÜDKE, Menga. O que vale em avaliação. Educação e Seleção, São Paulo, n. 9, p. 27-36, 1984.

LÜDKE, Menga. A caminho de uma sociologia da avaliação. Educação e Seleção, São Paulo, n.18, p. 43-50, 1987a.

LÜDKE, Menga. Avaliação e universidade: um debate necessário. Ciência e Cultura (SBPC), São Paulo, v. 39, n. 12, p. 1142-1144, 1987b.

LÜDKE, Menga. Pesquisando sobre avaliação na escola básica. Série Idéias, São Paulo, n. 6, p. 85-92, 1988a.

LÜDKE, Menga. Avaliação do aluno: um assunto quase maldito. In: CONFERÊNCIA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO, V, 1988. Brasília, DF. Anais... Brasília, DF: ANDE/ANPED/CEDES, 1988b. p. 98-103.

PENNA FIRME, Thereza. Avaliação: resposta, responsabilidade, integração. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Estudos e confrontos: universidade/ensino de 1º grau: coletânea de textos sobre os benefícios mútuos de uma integração. Brasília, DF: MEC; Uberlândia: UFU, 1988. p. 135-64.

RIBEIRO NETTO, Adolpho. Acesso à universidade: seu significado e implicações. Educação e Seleção, São Paulo, 1 (1), p.9-26, jul. 1980.

RIBEIRO NETTO, Adolpho. Considerações sobre Avaliação Educacional. Educação e Seleção, São Paulo, n. 5, p. 5-7, 1982.

RIBEIRO NETTO, Adolpho. O vestibular ao longo do tempo: implicações e implicâncias. Educação e Seleção, São Paulo, 13, p. 41-48, 1986a.

RIBEIRO NETTO, Adolpho. Quem vai para a universidade? Ciência Hoje, Rio de Janeiro, ano 1, n. 4, p. 50-55, 1983.

Acesso ao ensino superior: uma visão. Universidade de São Paulo: NUPES, 1989.

ROTHEN, José Carlos; BARREYRO, Gladys Beatriz. Avaliação da educação. In: ROTHEN, José Carlos; BARREYRO, Gladys Beatriz. Avaliação da educação: diferentes abordagens críticas. São Paulo: Xamã, 2011. p. 11-16.

SAUL, Ana Maria. Avaliação da universidade: Buscando uma alternativa democrática. Dois Pontos, Brasília, n. 44, p. 12-14, 1988.

SAUL, Ana Maria. Avaliação da Universidade: Buscando uma Alternativa Democrática. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 1, p. 17-19, 1990.

SAUL, Ana Maria. Avaliação Emancipatória: desafio à teoria e à prática de avaliação e reformulação de currículo. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

SCHWARTZMAN, Simon. Ciência, Universidade e Ideologia: A Política do Conhecimento. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1980.

SCHWARTZMAN, Simon. Avaliando a pós-graduação: a prática da teoria. Série Estudos, Rio de Janeiro: IUPERJ, n. 10, p. 1-11, dezembro, 1982.

SCHWARTZMAN, Simon. A Problemática da Avaliação: excelência acadêmica e maturação institucional. Brasília: CEDATE, 1986. (Documento de Trabalho)

SCHWARTZMAN, Simon. Funções e metodologias de avaliação do ensino superior. São Paulo: Documento de Trabalho do Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior (NUPES), 1989.

SOUSA, Clarilza Prado de. Descrição de uma Trajetória na/da Avaliação Educacional. Idéias, São Paulo, n. 30, p. 161-174, 1998.

SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian. Avaliação da Aprendizagem: natureza e contribuições da pesquisa no Brasil no período de 1980 a 1990. 1994. 194f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1994a.

SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian. Avaliação da Aprendizagem: a divulgação das pesquisas realizadas no âmbito dos programas de pós-graduação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 73-79, 1994b.

SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian. Avaliação da Aprendizagem nas pesquisas do Brasil de 1930 a 1980. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 94, p. 43-49, 1995.

SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian. Avaliação da Aprendizagem: análise das pesquisas produzidas no Brasil, no período de 1980 a 1990. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 22, n. 1, p. 111-144, 1996.

SOUSA, Sandra Maria Zakia Lian. 40 Anos de Contribuição a Avaliação Educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 16, n. 31, p. 7-36, jan./jun. 2005.

TEIXEIRA, Célia Regina. A concepção de avaliação educacional veiculada na produção acadêmica do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo (1975-2000). 2006. 224f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

VIANNA, Heraldo Marelim. Processos alternativos de seleção para ingresso no ensino superior. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 34, p. 35-37, ago. 1980b.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação Educacional: problemas gerais e formação do avaliador. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 60, p.9-14, 1982c.

Acesso à Universidade: um estudo de validade. Educação e Seleção, São Paulo, n. 15, p. 83-145, 1987.

GATTI, Bernardete A. Avaliação do Rendimento de Alunos de Escolas de 1º grau da Rede Pública: uma aplicação experimental em 10 cidades. Educação e Seleção, n. 17, p. 5-52, 1988a.

GATTI, Bernardete A. A prática da avaliação educacional: algumas colocações metodológicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 69, p. 40-47, maio, 1989a.

GATTI, Bernardete A. Avaliação do Rendimento Escolar de Alunos da 3ª série do 2º Grau – subsídios para uma discussão. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 3, p. 71-102, 1991.

GATTI, Bernardete A. Avaliação Educacional: uma perspectiva histórica. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 12, p. 7-24, 1995.

GATTI, Bernardete A. Questões de Avaliação Educacional. In: FREITAS, Luiz Carlos de (Org.). Avaliação: construindo o campo e a crítica. Florianópolis: Insular, 2002. p. 63-88.

Published

2019-12-19

How to Cite

Borges, R. M., & Rothen, J. C. (2019). Brazilian academic intellectuals’ conceptions of educational evaluation in the 1980s. Perspectiva, 37(4), 904–929. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e54796