Youth and poverty: education and public policies under World Bank ideas in the context of increasing social inequalities
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e61865Abstract
The article presents part of the results of a bibliographic and documentary research that focused on the guidelines issued by Multilateral Organisms, mainly by the World Bank, to the construction of public policies of combating or alleviating poverty and their targeting focused on the diferent poor people, specially to youth. The research aimed to identify the main components of the public policies formulation process and their relation to the conceptual definitions in the documents that guide them, as well as to which interests they aim to respond. It identifies that education takes center stage in the totality of social policies subjugated to the idea of poverty alleviation and in youth policies as palliative solutions to social inequalities and poverty, specially among young people, in the context of chronic unemployment, typical of the current phase of the capitalism development. It identifies that the World Bank guidelines are taken by governments of different political perspectives, but aligned with capital, and that these guidelines cause changes on the social policies, turn them into focused and compensatory, and it demonstrates the articulation in this process with conceptual changes made to obscure social reality, resulting in policies which segregate youth.References
BANCO MUNDIAL. O Estado em um mundo em transformação. Relatório sobre o desenvolvimento mundial. Washington, D.C.: Banco Mundial, 1997. Disponível em http://documents.worldbank.org/curated/en/634101468162557539/pdf/341310PORTUGUE18213137771701PUBLIC1.pdf. Acesso em: 22 jun. 2018.
BANCO MUNDIAL. A pobreza. Relatório sobre o desenvolvimento mundial. Washington, D.C.: Banco Mundial, 1990. Disponível em http://documents.worldbank.org/curated/pt/188701468322757498/pdf/PUB85070SPANIS1o0A1994100101PUBLIC1.pdf. Acesso em: 22 jun. 2018.
BRASIL. Lei n. 10.836, de 9 de janeiro de 2004. Cria o Programa Bolsa Família e dá outras providências. Brasília: Congresso Nacional, 2004. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.836.htm. Acesso em: 06 fev. 2018.
BRASIL. Secretaria Nacional de Juventude. Estação juventude: conceitos fundamentais – ponto de partida para uma reflexão sobre políticas públicas de juventude. Organizado por Helena Abramo. Brasília: SNJ, 2014.
CARRANO, Paulo César Rodrigues; SPOSITO, Marília Pontes. Juventude e políticas públicas no Brasil. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 24, pp. 16-39 set-dez. 2003
CASTRO, María Belén Martín. Políticas de Juventud en España: aspectos institucionales y competenciales en un Gobierno multinivel. In: Revista del Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales, n.25. pp. 111-136. Madri: MTAS, 2000.
CHESNAIS, François. A mundialização do capital. São Paulo: Xamã, 1996.
CJE – Consejo de la Juventud de España. ¿Cómo está el tema sobre políticas públicas de juventud? s/d. Disponível em http://www.cje.org/en/our-work/politicas-publicas-de-juventud/como-esta-el-tema/como-esta-el-tema-sobre-politicas-publicas-de-juventud/. Acesso em 09 fev. 2018.
D’AGOSTINI, Adriana; TITTON, Mauro. Juventude e educação no contexto do desemprego crônico na Espanha e no Brasil. In: Germinal: Marxismo e Educação em Debate, Salvador, v. 11, n. 1, p. 54-73 , abr. 2019.
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educação & Sociedade, vol. 28, n.100, out. 2007.
ESTEVES, Luiz Carlos; ABRAMOVAY, Miriam. Juventude, juventudes: pelos outros e por elas mesmas. In: ESTEVES, L.C.G; ABRAMOVAY, M.; ANDRADE, E (org.). Juventudes: outros olhares sobre a diversidade. Brasília: SECADI, 2007.
ESPAÑA. Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad. INVUJE, 2014. El qué y el para qué de las políticas de juventud em España y Europa. Online. Disponível em http://www.juventudcanaria.com/opencms8/export/sites/juventudcanaria/multimedia/documentos/programas/publicaciones/Conclusiones_PQ_Europa_final.pdf. Acesso em: 02 dez. 2017.
FONTES, Virgínia. O Brasil e o Capital Imperialismo: teoria e história. 2 ed. Rio de Janeiro: EPSJV/Editora UFRJ, 2010.
FORACCHI, Marialice Mencarini. A juventude na sociedade moderna. São Paulo: Pioneira, 1972.
FORACCHI, Marialice Mencarini. O estudante e a transformação da sociedade brasileira. São Paulo: Companhia Editorial Nacional, 1977.
IANNI, Otávio. O jovem radical. In: BRITO, Sulamita de. (Org.) Sociologia da Juventude I: da Europa de Marx à América Latina de hoje. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1968.
LEHER, Roberto. Da ideologia do Desenvolvimento à ideologia da globalização: A Educação como Estratégia do Banco Mundial. 1998. 267 p. (Doutorado em Educação). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.
MELO, Adriana Almeida Sales de. A Mundialização da Educação. Maceió: Edufal, 2004.
MÉSZÁROS, István. Para além do Capital: rumo a uma teoria da transição. São Paulo: Boitempo, 2006.
MÉSZÁROS, István. A Crise Estrutural do Capital. São Paulo: Boitempo, 2009.
NOVAES, Regina. Juventude, exclusão e inclusão social: aspectos e controvérsias de um debate em curso. In: FREITAS, M.V; PAPA, F.C (org.). Políticas públicas: juventude em pauta. São Paulo: Cortez/Ação Educativa/Friedrich Ebert Stiftung, 2003.
OLIVEIRA, Francisco. Crítica à Razão Dualista. O Ornitorrinco. São Paulo, Boitempo, 2003.
OLIVEIRA, Ramon de. Empregabilidade. In: PEREIRA, Isabel Brasil; LIMA Júlio César França (Org.). Dicionário da educação profissional em saúde. 2.ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: EPSJV, 2008.
ONU – Organização das Nações Unidas. Documentos Temáticos: ERRADICAÇÃO DA POBREZA - Acabar com a pobreza em todas suas formas, em todos os lugares. 2017. Disponível em https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2017/06/Documento-Tem%C3%A1tico-ODS-1-Erradica%C3%A7%C3%A3o-da-Pobreza_11junho2017.pdf. Acesso em: 20 out. 2018.
PRONKO, Marcela. O Banco Mundial no campo internacional da educação. In: PEREIRA, João Márcio Mendes; PRONKO, Marcela (orgs.) A demolição de direitos: um exame das políticas do Banco Mundial para a educação e a saúde (1980-2013). Rio de Janeiro: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, 2014.
REPÚBLICA DE MOÇAMBIQUE. Plano de Acção para a Redução da Pobreza-PARP I (MOÇAMBIQUE, 2001-2005). 2001. Disponível em www.mef.gov.mz/index.php/documentos/7-parpa-i/file?force_download=1. Acesso em: 06 fev. 2018
REPÚBLICA DE MOÇAMBIQUE. Plano de Acção para a Redução da Pobreza-PARP III (MOÇAMBIQUE, 2011-2014). 2011. Disponível em: https://www.open.ac.uk/technology/mozambique/sites/www.open.ac.uk.technology.mozambique/files/pics/d130879.pdf. Acesso em: 06 fev. 2018.
SEN, Amartya. Desigualdade reexaminada. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SEN, Amartya. Desenvolvimento como liberdade. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
SPÓSITO, Marília Pontes. Os jovens no Brasil: desigualdades multiplicadas e novas demandas políticas. São Paulo: Ação Educativa, 2003.
SUÁRES, Luis Gómez. Realidad de la juventud cubana en el siglo XXI. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales, 2013.
VAZ, Joana D’Arc. A Educação Profissional no contexto das relações de cooperação entre Brasil-Moçambique: o protagonismo de empresas brasileiras. 2017. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Federal de Santa Catarina. Florianópolis, 2017.
VENDRAMINI, Célia Regina et all. Escola, trabalho e perspectiva de futuro de jovens estudantes. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, p. 2155-2176, 2017.
VYGOTSKI, Liev Seminovitch. Obras Escogidas III. Madrid, España: Visor, 1995.
VYGOTSKI, Liev Seminovitch. Obras Escogidas IV. Madrid, España: Visor, 1996.
WORLD BANK. World Development Report. Attacking Poverty. Washington, D. C. : The World Bank Group. 2000-2001.
WORLD BANK. Memorandum of the president of the international Bank for Reconstruction and Development and the International finance corporation to the executive directors on Country Assistance Strategy progress report for the federative republic of brazil, 2002. Disponível em: http://www-wds.worldbank.org/external/default/WDSContentServer/WDSP/IB/2002/07/16/000094946_02053104030441/Rendered/PDF/multi0page.pdf. Acesso em: 22 jun. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mauro Titton, Adriana D'Agostini
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.