Green marketing: ecovovernmentality tentacles in the subjectives market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e62713

Abstract

This article is based on an analysis of the tactics of advertisements read in this essay as mechanisms of convincing the purchase and consumption of products that use as slogans statements that are based on the discourse of sustainability. In the foucaultian composition adopted here, the reading of sustainability is provoked as the effect of collective assemblages that produce modes of life, seduced by a series of tactics of power, among them: the entrepreneurial strategies, understood in the present phase of integrated world capitalism, as articulated to a recent power strategy in Western societies. We present and discuss in this text two examples of advertisements that characterize governance practices analyzed from the viewpoint of the notion of device, which guides the subjectivities operationalized by the green market strategies. We understand the notion of device as central, not only because it supports, but because it is inclined to fabricate ways of life coined under the sieve of sustainable discourse that include innumerable market sectors. In the heterogeneity of ways in which control devices operate, marketing is here recognized as a facet of the strategic forms of power in circulation, termed by eco-governmentality.

Author Biographies

Adalberto Ferdnando Inocêncio, Universidade Estadual de Londrina, UEL

Doutor em Ensino de Ciências pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina, UEL

Moisés Alves Oliveira, Universidade Estadual de Londrina, UEL

Professor do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática da Universidade Estadual de Londrina (UEL).

References

BRÜGGER, Paula; ABREU, Elise; CLIMACO, João Victor. Maquiagem verde: a estratégia das transnacionais versus a sustentabilidade real. in. GUIMARÃES, Leandro Belinasso; BRÜGGER, Paula; SOUZA, Suzani Cassiani; ARRUDA, VERA Lícia Vaz de (Orgs.). Tecendo subjetividades em educação e meio ambiente. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2003.

CARNEIRO, Beatriz Scigliano. A construção do dispositivo de meio ambiente. Ecopolítica, vol 4: set-dez, 2012 (p. 2-15).

DELEUZE, Gilles. Conversações. São Paulo: Ed. 34, 1992.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. O dispositivo pedagógico da mídia: modos de educar na (e pela) TV. Educação e Pesquisa, São Paulo. v. 28. n. 1, p. 151-162, jan./jun. 2002.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Uma agenda para debate sobre mídia e educação. in. VEIGA-NETO, Alfredo... [et al.] (org.). A educação em tempos de globalização. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade 1: a vontade de saber. São Paulo, Paz e Terra, 2014a.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. As técnicas de si. in. MOTTA, Manoel Barros da. Ditos e escritos, volume IX: genealogia da ética, subjetividade e sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014b.

FOUCAULT, Michel. A governamentalidade. in. Microfísica do poder. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.

GIACOMINI FILHO, Gino. Ecopropaganda. São Paulo: Editora Senac, 2004.

GODOY, Ana. Conservar docilidades ou experimentar intensidades. in. PREVE, Ana Maria; CORRÊA, Guilherme (orgs.). Ambientes da ecologia: perspectivas em política e educação. Santa Maria: Editora da UFMS, 2007.

GUATTARI, Félix. As três ecologias. São Paulo: Papirus, 1990.

HENNING, Paula Corrêa. Provocações para este tempo... a educação ambiental e os atravessamentos midiáticos. in. PREVE, Ana Maria Hoepers; GUIMARÃES, Leandro Belinaso; BARCELOS, Valdo; LOCATELLI, Julia Schadeck (orgs.). Ecologias inventivas: conversas sobre educação. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2012.

HENNING, Paula Corrêa; MUTZ, Andresa Silva da Costa; VIEIRA, Virgínia Tavares. Possíveis ecos de Michel Foucault na Educação Ambiental. in. HENNING, Paula Corrêa; MUTZ, Andresa Silva da Costa; VIEIRA, Virgínia Tavares (orgs.). Educações Ambientais possíveis: ecos de Michel Foucault para pensar o presente. Curitiba: Appris, 2018.

LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e Educação. in. SILVA, Tomaz Tadeu da (org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. 8. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2011.

LIMA, Gustavo da Costa. O discurso da sustentabilidade e suas implicações para a educação. Revista Ambiente & Sociedade. Vol. VI. n. 2. 2003. Disponível em: http://www.mma.gov.br/port/sdi/ea/deds/arqs/gustlima_ambsoc.pdf. Acesso em 12/09/2017.

MALETTE, Sébastien. Foucault para o próximo século: ecogovernamentalidade. Revista ecopolítica. V. 1. 2011. (p. 4-25). Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/ecopolitica/article/view/7654/5602. Acesso em: 15/04/2017.

MARÍN-DIAZ, Dora Lilia. Autoajuda, educação e práticas de si: genealogia de uma antropotécnica. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

PASSETTI, Edson. Ecopolítica: procedências e emergência. in. CASTELO-BRANCO, Guilherme; VEIGA-NETO, Alfredo (orgs.). Foucault: filosofia & política. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013.

PONTES, Fernando; TAVARES, Frederico. Ecosofia das marcas: um breve olhar sobre as três ecologias através da publicidade. Revista Augustus. Rio de Janeiro. V. 19. n. 37 (p. 55-66). 2014. Disponível em: http://apl.unisuam.edu.br/revistas/index.php/revistaaugustus/article/view/1981-1896.2014v19n37p55. Acesso em: 12/09/2017.

PREVE, Ana Maria Hoepers; GUIMARÃES, Leandro Belinaso; BARCELOS, Valdo; LOCATELLI, Julia Schadeck. Ecologias inventivas: um começo de conversa... in. PREVE, Ana Maria Hoepers; GUIMARÃES, Leandro Belinaso; BARCELOS, Valdo; LOCATELLI, Julia Schadeck (orgs.). Ecologias inventivas: conversas sobre educação. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2012.

ROLNIK, Suely. Geopolítica da cafetinagem. 2006. Disponível em: http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/Geopolitica.pdf. Acesso em 23/05/2018.

SAMPAIO, Shaula Maíra Vicentini de; GUIMARÃES, Leandro Belinaso. O dispositivo da sustentabilidade: pedagogias no contemporâneo. Perspectiva, Florianópolis, v. 30, n. 2: mai-ago, 2012 (p. 395-409).

SILVA, Priscila Oliveira; VIEIRA, Virginia Tavares; HENNING, Paula Corrêa. Educação Ambiental e discursos midiáticos: gerenciando modos de vida contemporâneos. IX ANPED Sul: Seminário de pesquisa em educação da região sul, 2012. Disponível em: http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/%0Bpaper/viewFile/2255/839. Acesso em 05/01/2017.

STENGERS, Isabelle. No tempo das catástrofes: resistir à barbárie que se aproxima. São Paulo: Cosac Naify, 2015.

VEIGA-NETO, Alfredo. Ecopolítica: um novo horizonte para a biopolítica. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental. Ed. Especial Impressa – Dossiê Educação Ambiental, jan/jun, 2014.

Published

2020-10-28

How to Cite

Inocêncio, A. F., & Oliveira, M. A. (2020). Green marketing: ecovovernmentality tentacles in the subjectives market. Perspectiva, 38(3), 1–21. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e62713