Towards an aestethic-poetic teacher training in early childhood education: elements for discussion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65286

Abstract

This article presents elements to a discussion about teacher training in Early Childhood Education, which may be aesthetic and poetic, i.e., that considers aesthesia and actions triggered by it as a fundamental piece in this process, which is above all human and part of a culture. To start the discussion, we introduce authors who point out important fragilities in certain areas of teacher education, and then affirm that knowledge related to aesthetic-poetic experiences in different forms of language (music, drawing, dancing, poetry, painting, drama, etc). need to be part of the initial and continuing training of teachers of infants and young children, and it is the role of trainers that these experiences be considered part of this path in a responsible and reflective way and no longer as something minor or secondary. Thus, we establish a dialogue between the fields of Early Childhood Education, teacher training and elements of an aesthetic and poetic education, to affirm that pedagogy as well as culture are human constructions, and thus need to be in constant movement so that one can live better and socialize, sharing knowledge, with children in school. Finally, we emphasize the importance of building and expanding cultural (artistic and scientific) repertoires in the spaces of education as a possibility for a sensitive, authorial, critical, creative and present teaching.

Author Biographies

Clarice de Campos Bourscheid, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS

Clarice de Campos Bourscheid - é Licenciada em Música/canto pela UFRGS e Especialista em Pedagogia da Arte pela mesma Universidade. É mestre em Educação pela UNISC com dissertação intitulada "escuta estética poética na creche: encontros musicais com bebês e crianças pequenas" (orientação Dra. Sandra Regina Simonis Richter). É doutoranda em Educação pela FACED da UFRGS na Linha Estudos Sobre Infâncias. Seu projeto de tese, já defendido, se chama " encontros entre música e pedagogia na educação infantil: um olhar a partir da formação de professores em contexto" (orientação Dra. Maria Carmen Silveira Barbosa). É professora de música na Escola Despertar de Educação Infantil em Porto Alegre e atua em projetos autônomos nas áreas da Música e da Educação.

Maria Carmen Silveira Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1983), especialista em Alfabetização em Classes Populares pelo GEEMPA (1984) e em Problemas no Desenvolvimento Infantil pelo Centro Lidia Coriat (1995), mestre em Planejamento em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1987), Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2000) e Pós-doutora pela Universitat de Vic, Catalunya, Espanha (2013). Atualmente é Professora Titular na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul e atua como Professora Permanente no Programa de Pós-Graduação em Educação, na Linha de Pesquisa: Estudos sobre as Infâncias e como Professora Colaboradora no Programa de Mestrado em Educação da Universidade de Santa Cruz do Sul na Linha de Pesquisa Aprendizagem, Tecnologias e Linguagens na Educação. Foi coordenadora do GT 07 - Educação de crianças de 0 a 6 anos, da Anped e participou do Comitê Científico da mesma entidade. É editora da Revista Pátio - Educação infantil e da Revista Infancialatinoamericana em colaboração com oito países. Participa como Comitê Editorial e avaliadora ad-hoc em outras revistas científicas. Atua no Grupo de Estudos em Educação Infantil e Infância - GEIN e como Líder de Pesquisa no CLIQUE - Grupo de pesquisa em linguagens, Currículo e Cotidiano de bebês e crianças pequenas. Orienta teses e dissertações nos seguintes temas: educação básica, educação infantil, infância, formação de professores, creche, pré-escola e alfabetização. Participa do Movimento Interfóruns de Educação Infantil - MIEIB e participou como consultora de Currículo da COEDI/SEB/MEC entre 2008-2016.

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Published

2020-10-28

How to Cite

Bourscheid, C. de C., & Barbosa, M. C. S. (2020). Towards an aestethic-poetic teacher training in early childhood education: elements for discussion. Perspectiva, 38(3), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65286