Towards an aestethic-poetic teacher training in early childhood education: elements for discussion
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65286Abstract
This article presents elements to a discussion about teacher training in Early Childhood Education, which may be aesthetic and poetic, i.e., that considers aesthesia and actions triggered by it as a fundamental piece in this process, which is above all human and part of a culture. To start the discussion, we introduce authors who point out important fragilities in certain areas of teacher education, and then affirm that knowledge related to aesthetic-poetic experiences in different forms of language (music, drawing, dancing, poetry, painting, drama, etc). need to be part of the initial and continuing training of teachers of infants and young children, and it is the role of trainers that these experiences be considered part of this path in a responsible and reflective way and no longer as something minor or secondary. Thus, we establish a dialogue between the fields of Early Childhood Education, teacher training and elements of an aesthetic and poetic education, to affirm that pedagogy as well as culture are human constructions, and thus need to be in constant movement so that one can live better and socialize, sharing knowledge, with children in school. Finally, we emphasize the importance of building and expanding cultural (artistic and scientific) repertoires in the spaces of education as a possibility for a sensitive, authorial, critical, creative and present teaching.References
ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2009.
BARBOSA, Maria Carmen Silveira. Três notas sobre formação inicial e docência na educação infantil. In: CANCIAN, Viviane Ache; GALLINA, Simone F. S.; WESCHENFELDER, Noeli (Orgs.). Pedagogia das infâncias, crianças e docências na educação infantil. Livro 2. Brasília: Ministério da Educação, 2016, p. 131–139.
BOURSCHEID, Clarice C. Escuta estética/poética na creche: encontros musicais com bebês e crianças pequenas. 2014. 226 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de Santa Cruz do Sul, Santa Cruz do Sul, 2014.
CAGLIARI, Paola et al. Loris Malaguzzi and the schools of Reggio Emilia: A selection of his writings and speeches, 1945–1993. New York: Routledge, 2016.
CAMARGO, Dilan. Brincriar. Porto Alegre: Projeto, 2007.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de. A invenção do Pedagogo generalista: problematizando discursos implicados no governamento de professores em formação. 2011. 302 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
DALLA ZEN, Laura H. O lugar das experiências culturais da constituição de um ethos docente. 2017. 204 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Produção de Presença: O que o sentido não consegue transmitir. Rio de Janeiro: PUC-Rio, 2010.
JEAN, Georges. Cultura pessoal e ação pedagógica. Lisboa: Asa, 1990.
JEAN, Georges. Na escola da poesia. Lisboa: Instituto Piaget, 1989.
LINO, Dulcimarta; RICHTER, Sandra R. Libretos de Criação: experiência de brincar com sons em Rodas Poéticas na Educação Infantil. In: ENCONTRO REGIONAL SUL DA ABEM, 17., 2016, Curitiba. Anais – Diversidade humana, responsabilidade social e currículos: interações na educação musical. Curitiba: ABEM, 2016.
MATA, Juan. O direito das crianças de sonhar. In: GOBBI, Márcia Aparecida; PINAZZA, Mônica Appezzato (Orgs.). Infância e suas linguagens. São Paulo: Cortez, 2014, p. 45–71.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 2011.
NUSSBAUM, Martha C. Sem Fins lucrativos: Por que a democracia precisa das humanidades. São Paulo: Martins Fontes, 2015.
PACHECO, Eduardo G. Por um (Des) Educação Musical. 2011. 93 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2011.
RICHTER, Sandra. R. S. Docência e formação cultural. In: BAPTISTA, Monica Correia et al (Org.). Ser docente na Educação Infantil: entre o ensinar e o aprender. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Básica, 2016, p. 15–53.
SENNETT, Richard. Juntos: Os rituais, os prazeres e a política da cooperação. Rio de Janeiro: Record, 2015.
STACCIOLI, Gianfranco. Diário do acolhimento na escola da infância. Campinas: Autores Associados, 2013.
VECCHI, Vea. Art and creativity in Reggio Emilia: Exploring the role and potential of ateliers in early childhood education. London/New York: Routledge, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Clarice de Campos Bourscheid, Maria Carmen Silveira Barbosa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
