Sexual violence against children and against adolescents: the school as a channel of protection and denouncement
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65526Abstract
Protecting children and adolescents is a joint task of the entire community so that this public is protected from the most varied forms of violence that affect their sexual rights. From the perspective of comprehensive protection, this manuscript aims to discuss the role of the school institution in protecting children and adolescents from experiences of sexual violence, in addition to emphasizing that it is a significant channel for reporting. The approach was based on post-critical theories in education, especially Gender Studies and Feminist Studies crossed by the discussion about Education in Human Rights. As a procedure, documentary research was used to pinpoint data on cases of complaints from the Dial 100 platform and the Atlas of violence from the Brazilian Institute of Applied Economic Research (IPEA), which specifies the number of rapes that affect children and adolescents. Both documents reflect data between the years 2011 and 2017. The bibliographic research, in turn, was linked to the documentary notes to confirm the school as a channel for reporting and protecting children and adolescents. It is concluded that teachers recognize their social commitment to the complaint, but feel unprepared, firstly because it is an innovative theme and that in their conception arouses controversy and secondly, because hierarchically it is a subject that the management team of the school units is responsible for acting.
References
BBC BRASIL. Levantamento revela caos no controle de denúncias de violência sexual contra crianças. 2018. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-43010109. Acesso em: 04 dez. 2018.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 05 dez. 2018.
BRASIL. Balanço – Disque 100. Brasília: Ministério dos Direitos Humanos, 2018. Disponível em: http://www.mdh.gov.br/informacao-ao-cidadao/ouvidoria/balanco-disque-100. Acesso em: 04 dez. 2018.
BRINO, Raquel de F. Professores como agentes de prevenção do abuso sexual infantil: avaliação de um programa de capacitação. 278fls. 2006. Tese (Doutorado em educação especial) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2006.
FALEIROS, Vicente de P; FALEIROS, Eva S. Escola que protege: enfrentando a violência contra crianças e adolescentes. Brasília: MEC/SECAD, 2008. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/escola_protege_enfrentando_violencia_contra_criancas_adolescentes.pdf. Acesso em: 17 mai. 2019.
FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.
GAZETA ONLINE. Professores são os que mais denunciam violência sexual contra crianças. 2018. Disponível em: https://www.gazetaonline.com.br/noticias/cidades/2018/11/professores-sao-os-que-mais-denunciam-violencia-sexual-contra-criancas-1014157345.html. Acesso em: 03 dez. 2018.
G1 MT. Crianças denunciam estupro após assistirem palestra sobre abuso sexual e suspeito é preso em MT. 2018. Disponível em: https://g1.globo.com/mt/mato-grosso/noticia/criancas-denunciam-estupro-apos-assistirem-palestra-sobre-abuso-sexual-e-suspeito-e-preso-em-mt.ghtml. Acesso em: 11 dez. 2018.
GIL, Antonio C. Como elaborar projetos de pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1993.
IPEA. Estupro no Brasil: uma radiografia segundo dados da Saúde. 2014. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=21842. Acesso em: 04 dez. 2018.
IPEA. Atlas da Violência 2018. Rio de Janeiro: IPEA/FBSP, 2018. Disponível em: http://www.forumseguranca.org.br/publicacoes/atlas-da-violencia-2018/. Acesso em: 11 dez. 2018.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.
MEURER, Indianara dos S. Os direitos de Crianças e Adolescentes contra a Violência Sexual: um estudo dos documentos nacionais (2000-2013). 2017. 219 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2017.
MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (Orgs.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza, 2014.
PESSOA, Alex S. G. O papel da escola na vida de adolescentes vítimas de violência sexual: risco e proteção. 2011. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Presidente Prudente, 2011.
SANTOS, Benedito R. dos. Guia de referência: construindo uma cultura de prevenção à violência sexual infantil. São Paulo: Childhood Instituto WCF, 2009. Disponível em: http://www.mpdft.mp.br/portal/pdf/unidades/promotorias/pdij/Publicacoes/Guia-de-Referencia.pdf . Acesso em: 17 mai. 2019.
SILVA, Fernando Guimarães Oliveira; OLIVEIRA, Márcio de; MAIO, Eliane Rose. Emancipar ou Naturalizar? Pedofilização e Educação sexual a partir da problematização das novinhas. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 42, n. 03, PP. 674-691, set./dez., 2018.
SILVA, Sandra K. Artefatos Culturais usados por professores e alunos no cotidiano escolar como possibilidades de ressignificar o currículo. In: 30ª Reunião da ANPED: 30 anos de pesquisa e compromisso social, 2007, caxambu. 2007. v. 1. p. 12-315.
SPAZIANI, Raquel Baptista. Violência sexual infantil: compreensão de professoras sobre conceito e prevenção. 2013. 133 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2013
VAGLIATI, Ana Carla. Gritos do silêncio: o professor frente à violência sexual contra crianças e adolescentes no ambiente escolar. 2014. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Francisco Beltrão, 2014. Disponível em: http://tede.unioeste.br:8080/tede/handle/tede/961. Acesso em: 17 mai. 2019.
VOLLET, Mayra R. O saber e o não revelar da violência sexual doméstica infantil na dinâmica do profissional escolar. 256f. 2012. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Araraquara, 2012.
VOLNOVICH, J.R. Abuso sexual na infância. Rio de Janeiro: Lacerda, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marcio de Oliveira, Fernando Guimarães Oliveira da Silva, Eliane Rose Maio
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.