Diaspora Capoeira: between catches, insurgencies and (re)existences for a decolonial and inclusive education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67913

Abstract

This paper discusses an insurgent practice in colonial-slave Brazil, constituted in a (re) existence language that became humanity, intangible cultural heritage, being released worldwide. It is capoeira, a diasporic legacy whose ancestry evokes different African matrices. It enquires if cultural practices, namely those that emerged as resistance to the colonial system, such as capoeira, would empower those (re) existences, by contributing to the human and academic formation, in a decolonial and inclusive view. It also aims to point out some formative aspects of this cultural good in the educational field, considering epistemic and ethnic-racial problematizations, developed according to the researches of authors such as Fanon, Hall, Sousa Santos, Quijano, Dussel, Mignolo, among others. It also uses pieces of (self) biographical narratives, aiming to express the notions of abyssal thinking, modernity, eurocentrism, and coloniality, in the field of experience. It concludes that capoeira evokes other aspects of living, being, and saying in colonial diversity, driving a widening and tensioning of social, cultural, and epistemic boundaries. The "other" is present, occupying times/spaces and (re) inventing languages, cultures, communities, and educational processes, based on ancestral Afro-diasporic and pluriversal values.

Author Biography

Norma Silvia Trindade Lima, Universidade Estadual de Campinas

Docente da Faculdade de Educação da Unicamp, Departamento de Ensino e práticas culturais - DEPRAC

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (org). A nova aventura (auto)biográfica [recurso eletrônico]: Tomo II. Porto Alegre, EDIPUCRS, 2018

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer CNE/CP 3/2004. Diretrizes Curriculares para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura afro-Brasileria e Africana. Brasília, Ministério da Educação, 2004. (www.mec.gov.br/cne). Acesso em: nov. 2015.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In LANDER, Egardo (org.) A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Colección Sur Sur, CLACSO, Ciudad Autônoma de Buenos Aires, Argentina. setembro, 2005.

FANON, Franz. Pele Negra, máscaras brancas. Salvador: EDUFBA, 2008.

HALL, Stuart. Da diáspora. Identidades e mediações culturais. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2013.

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. http://portal.iphan.gov.br/pagina/detalhes/71

INSTITUTO DO PATRIMÔNIO HISTÓRICO E ARTÍSTICO NACIONAL. Convenção para a Salvaguarda do Patrimônio Cultural Imaterial. Disponível em http://portal.iphan.gov.br/uploads/ckfinder/arquivos/ConvencaoSalvaguarda.pdf. Acesso em out. 2014.

MBEMBE, Achille. A crítica da razão negra. 1 ed. Lisboa: Portugal. Antígona Editores Refratários, 2014.

MIGNOLO, Walter D. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. Cadernos de Letras da UFF: Dossiê: Literatura, língua e identidade. n.34, p.287-324, 2008. Disponível em www.uff.br/cadernosdeletrasuff/34/traducao.pdf . Acesso em: ago. 2018.

MIGNOLO, Walter D. Colonialidade. O lado mais escuro da modernidade. Revista Brasileira de Ciências Sociais. [on line] vol. 32. n.94. jun/2017. Disponivel em http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0102-69092017000200507&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em jan. 2018.

MIGNOLO, Walter D. O controle dos corpos e dos saberes. Entrevista com Walter Mignolo. Disponível em http://www.ihu.unisinos.br/170-noticias/noticias-2014/533148-o-controle-dos-corpos-e-dos-saberes-entrevista-com-walter-mignolo. Acesso em out. 2018

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, CIÊNCIA E CULTURA. Representação da UNESCO no Brasil. Capoeira torna-se patrimônio imaterial da humanidade. Disponível em: http://www.unesco.org/new/pt/brasilia/about-this-office/single-view/news/capoeira_becomes_intangible_cultural_heritage_of_humanity/. Acesso em: out. 2015.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. In __ (org.). Conhecimento prudente para uma vida decente. Um discurso sobre as ciências revisitado. 2ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In SANTOS, Boaventura de sousa; MENESES, Maria Paula (orgs). Epistemologias do sul. Portugal: Edições Almedina, 2010.

SOARES, Carlos Eugênio Líbano. A capoeira escrava e outras tradições rebeldes no Rio de Janeiro (1808 - 1850). 2 ed. rev. e ampl. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2004.

SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto (orgs.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Marie-Christine Josso, prefácio. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016.

Published

2021-11-08

How to Cite

Lima, N. S. T. (2021). Diaspora Capoeira: between catches, insurgencies and (re)existences for a decolonial and inclusive education. Perspectiva, 39(4), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67913