Conexão Escola-Mundo: espaços inovadores para a formação cidadã
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e83401References
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
ALBAGLI, Sarita; MACIEL, Maria Lucia; ABDO, Alexandre Hannud (Org.). Ciência Aberta, questões abertas. Brasília/Rio de Janeiro: IBICT e UNIRIO, 2015. Disponível em: http://livroaberto.ibict.br/handle/1/1060
BARTOLOMÉ PINA, Antonio. Comunicación y aprendizaje en la Sociedad del Conocimiento. Virtualidad, Educación y Ciencia - VEsC, año 2, n. 2. ISSN: 1853-6530, p. 9-46, 2011. Disponível em: http://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/viewFile/332/331 Acesso em: 28 de Out. 2014.
BENKLER, Yonkai. The wealth of networks: how social production transforms markets and freedom. Harvard Journal of Law & Technology. v. 20, n. 1. New Haven, CT: Yale University Press, 2006.
BENKLER, Yonkai. La riqueza de las redes: cómo la producción social transforma los mercados y la libertad. Barcelona: Icaria Editorial, 2015.
BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial de Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, Unesco, 2009.
BONILLA, Maria Helena; PRETTO, Nelson De Luca. Movimentos colaborativos, tecnologias digitais e educação. Em Aberto, Brasília, v. 28, n. 94, p. 23-40, jul./dez. 2015.
DAYRELL, Juarez. A escola “faz” as juventudes? Reflexões em torno da socialização juvenil. Educ. Soc., v. 28, n. 100 - Especial, p. 1105-1128, Campinas, SP, out. 2007. Disponível em: <http://www.cedes.unicamp.br> Acesso em 28 nov. 2007
ESPÍNDOLA, Marina Bazzo de. Integração de tecnologias de informação e comunicação no Ensino Superior: análise das experiências de professores das áreas de ciências e da saúde com o uso da Ferramenta Constructore. Rio de Janeiro/UFRJ/IBqM, 2010.
FEENBERG, Andrew. Transforming technology: a critical theory revisited. New York: Oxford University Press, 2002.
FORTUNATI, Leopoldina. Media between power and empowerment: can we resolve the dilemma?. The Information Society, 30: 169-183, 2014.
HIMANEN, Pekka. A ética dos hackers e o espírito da era da informação. Rio de Janeiro: Campus Editora, 2001.
KEEN, Andrew. The cult of the amateur: how today's internet is killing our culture. Nova York: Doubleday/ Currency. 2007
KELLNER, Douglas. Critical theory, marxism and modernity. Cambridge: Polity/John Hopkins University Press, 1989.
LAPA, Andrea Brandão; DE ESPÍNDOLA, Marina. B.. Desafios da formação de professores para a integração de TIC. In: Claudia Susie Camargo Rodrigues, Cláudia Maria Lima Werner e Tamara Tania Cohen Egler. (Org.). Educação, Tecnologia e Cidade: uma experiência interdisciplinar. 1ed.Rio de Janeiro: Letra Capital, 2019, v. 4, p. 79-95.
LAPA, A. B.; LACERDA, A. L. (Org.) . Formação de sujeitos em espaços sociais virtuais. 1. ed. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2018. v. 1. 178p .
LEVY, Steven. Os heróis da revolução: como Steve Jobs, Steve Wosniak, Bill Gates, Mark Zuckenberg e outros mudaram para sempre nossas vidas. São Paulo: Évora, 2012.
MACHADO, Arlindo. Arte e mídia: aproximações e distinções. Galáxia, n. 4, 2002. p. 19-32. Disponível em:
http://revistas.pucsp.br/index.php/galaxia/article/view/1289/787.
NÓVOA, António. Nada será como antes: entrevista [novembro, 2014]. Revista Pátio - Ensino Fundamental: o futuro da sala de aula, n. 72. Nov. 2014. Disponível em:
http://www.grupoa.com.br/revista-patio/artigo/10938/nada-sera-como-antes.aspx Acesso em: 26 jan. 2015.
PRETTO, Nelson De Luca. Educações, culturas e hackers: escritos e reflexões. Salvador, Bahia: Edufba, 2017. .978-85-232-1654-2.
PRETTO, Nelson De Luca. O desafio de educar na era digital: educações. Revista Portuguesa de Educação. v. 24, n. , 2011, p. 95-118. Disponível em: http://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/3042/2459
PRETTO, Nelson. “Redes colaborativas, ética hacker e educação”. Belo Horizonte: UFMG. Educação em Revista, 26: 305–316, 2010.
PRETTO, Nelson De Luca; PINTO, Cláudio da Costa. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação. v. 11 n. 31 jan./abr. 2006. p.19-30. Disponível em: http://cev.org.br/biblioteca/tecnologias-novas-educacoes
QUARTIERO, Elisa; BONILLA, Maria Helena Silveira; FANTIM, Monica. Projeto UCA: entusiasmos e desencantos de uma política pública. Salvador, Ba: EDUFBA, 2015. .978-85-232-1396-1.
RHEINGOLD, Howard. The virtual community. Reading (MA): Addison-Wesley, 1993.
SHIRKY, Clay. A Cultura da participação: criatividade e generosidade no mundo conectado. Trad. Celina Portocarrero. Rio de Janeiro: Zahar, 2011.
SODRÉ, Muniz. Reinventando a educação: diversidade, descolonização e redes. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
TURKLE, Sherry. Alone together. Nova York: Basic Books, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Nelson de Luca Pretto, Andrea Brandão Lapa, Marina Bazzo de Espíndola
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.