Entrevista com Jane Felipe: Pedofilização e scripts de gênero: as contribuições do eixo temático “Infâncias, gênero e sexualidades” para pensar as corporeidades infantis
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93931Keywords:
Corporeidades, Infâncias, Entrevista, Jane FelipeAbstract
Entrevista com Jane Felipe, professora titular aposentada do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS e professora no Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul, UFRGS, Brasil.
References
FELIPE, Jane, GUIZZO, Bianca Salazar; BECK, Dinah Quesada (Orgs.). Infâncias, gênero e sexualidade nas tramas da cultura e da educação. Canoas: ULBRA, 2013.
FELIPE, Jane. Afinal, quem é mesmo pedófilo? Cadernos Pagu, Campinas, n. 26, p. 201-223, jan./jun. 2006a.
FELIPE, Jane. Entre tias e tiazinhas: Pedagogias Culturais em circulação. In: SILVA, Luiz Heron (Org.). Século XXI: Qual conhecimento? Qual currículo? Petrópolis: Vozes, 1999a. p. 167-179.
FELIPE, Jane. Erotização dos corpos infantis. In: Guacira Lopes Louro; Jane Felipe; Silvana Goellner. (Org.). Corpo, gênero e sexualidade: um debate contemporâneo na educação. 1ª ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2003, v. 01, p. 53-65.
FELIPE, Jane. Scripts de gênero na educação infantil. Revista Pátio – Educação Infantil, ANO XIV, n. 48. Porto Alegre: Artmed, jul./set. 2016. p. 4-7.
FELIPE, Jane. Scripts de gênero, sexualidade e infâncias: temas para a formação docente. In: ALBUQUERQUE, Simone Santos; FELIPE, Jane; CORSO, Luciana Vellinho (Orgs.). Para Pensar a Docência na Educação Infantil. Porto Alegre: Evanfrag, 2019. p. 238-250.
FELIPE, Jane; BELLO, Alexandre. Das parcerias intelectuais e afetivas: o que podemos aprender com um grupo de estudos. Momento – Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 28, n. 3, p. 167–180, set./dez. 2019.
FELIPE, Jane; GUIZZO, Bianca Salazar. Erotização dos corpos infantis na sociedade de consumo. Pro-Posições, Campinas, v. 14, n. 3, p. 119-129, set./dez. 2003.
GUIZZO, Bianca Salazar; FELIPE, Jane. Rompendo com os scripts de gênero e de sexualidade na infância. In: SARAIVA, Karla; GUIZZO, Bianca Salazar (Orgs.). Educação em um mundo em tensão: insurgências, transgressões, sujeições. Canoas: Ulbra, 2017. p. 219-228.
IZIDRO, Lúcio; FELIPE, Jane. O que precisamos saber sobre pedofilia e pedofilização: aspectos médicos, jurídicos e culturais. In: SÁ-SILVA, Jackson Ronie; SANTOS, Marcos Eduardo Miranda; SILVA, Yuri Jorge Almeida da (Org.). A Discussão da Pedofilia no Campo da Educação. São Leopoldo: Oikos, 2018. p. 23-40.
LANDINI, Tatiana Savoia Landini. Violência sexual contra crianças na mídia impressa: gênero e geração. Cadernos Pagu, n. 26, p. 225-252, jun. 2006.
LEGUIÇA, Michele Lopes. “Atira no coração dela”: corpos e scripts de gênero na educação infantil. 2019. 115 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: Uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
NUNES, Maria do Rosário. Pedofilização e mercado: o corpo-produto de crianças e adolescentes na era de direitos no brasil. 2009. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul: Porto Alegre, 2009.
POULIN, Richard. Sexualisationprécoce et pornographie. Paris: la Dispute, 2009.
PRESTES, Liliane Madruga; FELIPE, Jane. Entre smarphones e tablets: pedofilia, pedofilização e erotização infantil na internet. Pesquisa em Foco, São Luís, v. 20, n. 2, p. 4-20, 2015.
ROSA, Cristiano; FELIPE, Jane. Violência/abuso sexual contra meninos: masculinidades e silenciamentos em debate. PESQUISA EM FOCO (UEMA), v. 25, p. 144-167, 2020.
ROSA, Cristiano; FELIPE, Jane; SÁ-SILVA, Jackson. (2022). Pedofilização e scriptsde gênero: o que pode a produção teórica de um grupo de pesquisa? Diversidade E Educação, 10(1), 64–82. https://doi.org/10.14295/de.v10i1.14319
WEEKS, Jeffrey. O corpo e a sexualidade. In: LOURO, Guacira Lopes (Org.). O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 3a. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Bianca Salazar Guizzo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
