Continuing teacher training: reflections from complex thinking and transdisciplinarity
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2025.e98084Keywords:
Continuing teacher training, Complexity and transdisciplinarity, Training processesAbstract
The aim of this article is to understand the epistemology of complex thinking and transdisciplinarity and their importance for contemporary teacher training processes. With this in mind, the question is: how can complex thinking and transdisciplinarity contribute to the processes of continuing teacher training? How does this epistemology favor pedagogical practices that are committed to the demands of today's reality? In order to deepen theoretical contributions to transformative education, the construction and reconstruction of knowledge can be based on self-organizing principles. In this way, we need training spaces that encourage change. More humane, flexible, collective and integrative teaching practices must be applied, starting from the teaching space itself, with theory/practice interconnected. In this respect, the procedure adopted was a qualitative bibliographic approach, with the aim of deepening the theoretical contributions on the vision of an education that seeks a formation based on the resignification of conceptions, concepts and strategies of the learning and teaching process. Results demonstrate the relevance of a teacher training based upon the epistemology of complex thinking, the transdisciplinarity and the articulation between knowledge and its organization. This perspective may contribute to a more integrated and contextualized pedagogical practice that is capable to face the complexity of social and educational challenges; furthermore, it promotes the training of more critical and reflective teachers who are able to deal with the diversity and uncertainty inherent in the educational process.
References
ALVARADO-PRADA, Luis Eduardo; FREITAS, Thaís Campos; FREITAS, Cinara Aline. Formação continuada de professores: alguns conceitos, interesses, necessidades e propostas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba , v. 10, n. 30, p. 367-387, ago. 2010 . Disponível em http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-416X2010000200009&lng=pt&nrm=iso. acessos em 26 abr. 2025.
BEHRENS, Marilda Aparecida. et al. Apresentação-paradigma da complexidade como subsídio epistemológico na formação de professores da Educação Básica. Rev. Diálogo Educ., Curitiba , v. 23, n. 78, p. 972-978, 2023. DOI 10.7213/1981-416X.23.078.AP01. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/30699. Acesso em: 26 nov. 2023.
BEHRENS, Marilda Aparecida; PRIGOL, Edna Liz. Os sete saberes de Edgar Morin como fundamentos epistemológicos na formação docente on-line. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 22, p. 1-25, 2024. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/curriculum/article/view/55451. Acesso em: 10 abr. 2025.
D'AMBROSIO, Ubiratan. Transdisciplinaridade. 3. ed. São Paulo: Palas Athena, 2012.
FREIRE, Maximina Maria; PETRAGLIA, Izabel. Complexidade: paradigma ou epistemologia? Kuhn e Morin para além da terminologia refletindo sobre contribuições educacionais. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 23, n. 78, p. 979-995, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/dialogoeducacional/article/view/30303. Acesso em: 15 dez. 2023.
GALINDO, Camila José; INFORSATO, Edson do Carmo. Formação continuada de professores: impasses, contextos e perspectivas. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 20, n. 3, p. 463-477, 2016. DOI: 10.22633/rpge.v20.n3.9755. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/9755. Acesso em: 19 dez. 2023.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores, complexidade e trabalho docente. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 17, n. 53, p. 721-737, 2017. DOI: 10.7213/1981-416X.17.052.AO01. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/viewFile/8429/17739. Acesso em: 19 dez. 2023.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2012.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MARIN, Alda Junqueira. Educação continuada: introdução a uma análise de termos e concepções. [Recurso eletrônico]. Araraquara: São Paulo, 2019.
MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. 9. ed. Campinas, SP: Papirus, 1997.
MORAES, Maria Cândida. Transdisciplinaridade, criatividade e educação: fundamentos ontológicos e epistemológicos. Colaboração Juan Miguel Batalloso Navas. Campinas, SP: Papirus, 2015.
MORIN, Edgar. A cabeça bem-feita: repensar a reforma reformar o pensamento. Tradução: Eloá Jacobina. 8. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Tradução: Maria Gabriela de Bragança. Mira-Sintra: Europa-América, 2014.
MORIN, Edgar. É hora de mudarmos de via: lições do coronavírus. Tradução: Ivone Castilho Benedetti. 1. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução: Eliane Lisboa. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. Por uma reforma do pensamento. In: PENA-VEGA, Alfredo; NASCIMENTO, Elimar Pereira do. (orgs.). O pensar complexo: Edgar Morin e a crise da modernidade. 3. ed. Rio de Janeiro: Garamond, 2010. p. 7-34
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução: Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya. 5. ed. São Paulo; Brasília: Cortez; Unesco, 2002.
NICOLESCU, Basarab. O manifesto da transdisciplinaridade. São Paulo: Triom. 1999.
NÓVOA, António. Conhecimento profissional docente e formação de professores. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação – ANPEd: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro-RJ , v. 27, e. 270129, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/TBsRtWkP7hx9ZZNWywbLjny/. Acesso em: 10 jun. 2023.
NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 47, n. 166, p. 1106-1133. out./dez. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/WYkPDBFzMzrvnbsbYjmvCbd/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 jun. 2023.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 15-33.
NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
SANTOS, Akiko. Complexidade e transdisciplinaridade em educação: cinco princípios para resgatar o elo perdido. In: SANTOS, Akiko; SOMMERMAN, Américo (org.). Complexidade e transdisciplinaridade. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 15-38.
SILVEIRA, Denise Tolfo; CÓRDOVA, Fernanda Peixoto. A pesquisa científica. In: GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (orgs.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora UFRGS, 2009. Disponível em: http://www.ufrgs.br/cursopgdr/downloadsSerie/derad005.pdf. Acesso em: 4 nov. 2023. p.31-43.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria José da Silva Morais, Maria José de Pinho

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
