Teacher retraining, neo-technical training, cultural expropriation and entrepreneurial didactics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e98772

Keywords:

Managerialism, Performativity, Deprofessionalization

Abstract

Current Brazilian educational policy expresses the orientations of the bourgeois intelligentsia, which defines training guidelines, the concept of teaching and didactics. This study looks at the new teacher training project. With the support of historical-dialectical materialism (HDM), we analyze the guidelines of neoliberalism for education in the context of metamorphosis in the world of work and its repercussions on teacher training and work. The research is bibliographical and documental, based on the BNC - Training (CNE/CP Resolution No. 2/2019), BNC - Continuing Training (CNE/CP Resolution No. 1/2020), among other key documents. The new production model requires new professionals and "training" based on flexible learning. The New Public Management (NPM) deepens job insecurity and the commodification of education, as recommended by neoliberalism. Contemporary capitalism requires the retraining of teachers, which subjects them to an instrumental rationality, transforming them into mere executors of tasks and subordinate to pre-established targets. At the same time, there is a process of cultural expropriation of students, which annihilates the full development of their potential and the promotion of their freedom, as well as serving a policy of lese majeste. Entrepreneurship dictates a new pedagogy and didactics, reducing the latter to a managerial and technical dimension of the classroom, focused on the results of external evaluations, under the logic of accountability policy and the ideological State control.

Author Biographies

Kátia Regina Rodrigues Lima, Universidade Regional do Cariri

Professora da Universidade Regional do Cariri, URCA, Ceará, Brasil. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará, UECE, Brasil. Pós-doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Trabalho, História, Educação e Artes (GPETHEA). 

Patric Anderson Gomes da Silva, State University of Ceará

Mestre em Educação pelo Programa de P´ós-Graduação da Universidade Estadual do Ceará, UECE, Brasil. Possui Graduação em Licenciatura para Ciências Biológicas pela Universidade Regional do Cariri - URCA, Ceará, Brasil. Membro no Grupo de Estudos e Pesquisa Trabalho, História, Educação e Artes (GPETHEA).

Emmanoel Lima Ferreira, Universidade Regional do Cariri

Professor Adjunto da Universidade Regional do Cariri, URCA, Ceará, Brasil. Pós-doutor em Serviço Social pela Universidade Estadual do Ceará, UECE, Brasil. Doutor e Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Trabalho, História, Educação e Artes (GPETHEA). 

Mauricio de Oliveira Paula, State University of Ceará

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará, UECE, Brasil. Professor de língua portuguesa de escola pública. Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará, UECE, Brasil. Graduação em Letras pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

2024-09-23

How to Cite

Lima, K. R. R., Silva, P. A. G. da, Ferreira, E. L., & Paula, M. de O. (2024). Teacher retraining, neo-technical training, cultural expropriation and entrepreneurial didactics. Perspectiva, 42(2), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e98772